• JAS

GI-en bra bok som funkar

Kan inte låta bli att skriva i denna tråd. Att utesluta eller minska på kolhydraterna är inte alls bra då kolhydrater ger kroppen energi och framförallt håller järnan i trim så att vi inte blir trötta osv. Det är också viktigt att tänka på att vi har en jämn blodsockernivå och där kommer således fibrerna in. Var har den hederliga tallriksmodellen tagit vägen? Själv motionerar jag mer och kan på så sätt unna mig lite godsaker och tallriksmodellen fungerar perfekt. Har ju nått min idealvikt. Slutligen, om man vill minska i vikt bör man motionera 1 timme, sammanlagt, per dag. GI och ATKINS? Nej tack!

• JAS

Fast det där är inget nytt, snabba- och långsamma kolhydrater har dietisterna pratat om ända sedan jag var liten. Det jag skrev är att det inte är bra för kroppen att utesluta kolhydrater i sin kost, som en del metoder går ut på. Hjärnan behöver kolhydrater för att vi inte ska bli trötta.

• JAS

...och att hålla blodsockret på en jämn nivå är heller inget nytt...

• JAS

Nej tack skrev jag för att jag använder mig av dengamla hederliga tallriksmodellen istället. Inget fel i det Varför går det inte bra med den, nya begrepp kommer i en strid ström, men denna "gamla" metod är beprövad och fungerar alldeles utmärkt. Har själv lyckats gå ner till min idealvikt med hjälp av tallriksmodellen, men jag utesluter inga kolhydrater i min måltid eftersom de såväl behövs i form av ris, pasta, potatis. En del metoder idag säger att vi ska minska på just de fördoämnena.

• JAS

GI är inte att förknippa med tallriksmodellen.

• JAS

Arbetar själv inom vården och vi använder tallriksmodellen som dietisterna utformat. Likaså på dagiset där min barn går vurmar dietisten för den gamla modellen "tallriksmodellen". Men mitt syskonbarn som har diabetes typ 1 ska däremot använda sig utav GI eftersom hon är beroende utav en jämn blodsocker kurva. Men vi andra kan lugnt fortsätta med tallriksmodellen. Fast hur man gör är ju upp till en själv. Jag ville bara "heje på" tallriksmodellen som varit mig till hjälp efter 35 kilos viktnedgång

• JAS

glömde att förtydliga, varför mitt syskonbarn ska använda GI är som jags skrev p g a att behålla en jämn blodsockerkurva under dagen. Vissa födoämnen innehåller socker i form av mjölk- eller fruktsocker eller stärkelse. Därav anledningen till att de som har diabets typ 1 äter enligt GI.

Svar på tråden GI-en bra bok som funkar