P-stav
Fins det nån som använder p stav? Vilka biverkningar kan uppstå? Funderar på att byta p-piller mot p-stav på grund av att jag glömmer ofta att ta tabletten.
Fins det nån som använder p stav? Vilka biverkningar kan uppstå? Funderar på att byta p-piller mot p-stav på grund av att jag glömmer ofta att ta tabletten.
Hej!
Hade p-stav i två år men tog ut den pga att jag fick så mycket finnar. Har aldrig haft det innan och nu blev hela kinderna fulla. De satt dessutom "längre in" än vanliga och tog lång tid på sig...
Förutom det är det bara positivt, jag hade ingen mens under hela tiden, gick inte upp i vikt (snarare ner) och det bästa av allt - man slipper tänka på det!
Många jag känner har inte fått finnar så det verkar inte hända alla...
Jag hade p-stav ett tag och fick ingen mens under hela den tiden den satt inne. Däremot gick jag upp i vikt en aning. Jag vet inte riktigt om jag kan lägga skulden på staven men annars var jag nöjd. Jag fick inga finnar heller.
Jag trivdes riktigt bra när jag hade Pstav. Tyvärr så var jag tvungen att byta sort när jag skulle byta första gången och denna stav fungerade inte alls lika bra.
Men jag är väldigt känslig för hormoner,
Det är väldigt bekvämt, och den enda biverkning jag hade med de stavar som funkade var att jag inte hade mens särskilt ofta.
Med den andra staven var mina biverkningar att jag fick hemska hurmörsvängningar innan mens.
alltså så mycket att jag tog ut den.
Hejsan jag ahr med p-stav haft i mer en ett halv år nu men också fått en del finnar annars är det hur bra som helst flera kompisar har med p-stav och det säger att det är super med men jag är känslig mot vissa hormoner därför jag kanske reagerar lite annorlunda. men skönast är nog att slippa äta tabbletterna och att slippa mensen. blir ju biligare så med. bara possetivt tycker jag, men har haft kompisar som haft problem med sina fått ta ut dom för de har haft mycket blödningar med det är oftast mer mott slutet när det börjar bli snart dags att ta ut den. men hör med din barnmoska eller gynokolog för de vet ju oftast bäst för ska ju kunna sånt. finns ju flera olika att sätta in polarn till mig satte precis in den nyaste sorten som vara i fem år som är två stavar som man har i armen. förlåt om svaret blev långt. kramar och lycka till hoppas du hittar det som passar dig. :)
Tack för alla som svarade! Låter så skönt att slippa mens och tänka på tabletten! Gör det ont att instalera en sån? Hur går det till? Är lite orolig att det kanske gör så ont, instalation...
Jag fick en sån där bedövningplåster(?) Om det nu heter så. Det var rätt obehagligt att både sätta in och ta bort. Jag fick ingen bedövning när jag tog bort den. Det gjorde så ont att jag grät. Men jag kan tänka mig att det inte gör ont om man får sån där plåster om man ska ta bort staven.
Det känns knappt när man sätter in den, du får själv smeta på emla-kräm en timma innan. När bedövningen sen börjar avta gör det lite ont men det är inte så farligt.
När jag tog ut den var det emla-kräm som gällde igen. Detta gjorde dock lite mer ont och fortsatte att göra ont några dagar efteråt.
Men... får du inga finnar väger ondheten upp mot hur bra den är annars!
Finns ju P-spruta också, då tar du den var tredje månad. Ett alternativ till P-stav kanske?
AnnaS23 jag har hört att p-sprutor inte är bra att ta sen måste du väl gå och göra det ttyp var tredje månad eller har ajg fel?
P-sprutor. p-stav och hormonspiral innehåller alla samma typ av hormon, gulkroppshormon, så varför skulle p-stav vara bra och p-spruta dåligt??? Det är ju liksom samma sak för kroppen?!
Om du vill veta hur du själv skulle reagera med p-stav så prova mini-piller i några månader. Mini-piller innehåller oxå samma hormon och är lättare att börja med och sluta med, än att sätta in och ta ut en stav menar jag.. Om det fungerar bra är det ju bara att sätta in en stav sedan och fungerar det inte bra så vet du men slipper in-och-uttagandet av staven, som inte verkar jätte kul direkt...
Många bm/gynekologer rekommenderar att man testar mini-piller först, innan man övergår till någon av dessa lite mer permanenta lösningarna, just för att testa först hur man mår av själva hormonet.
Drillen
Jo, precis som jag skrev så måste man ta sprutan var tredje månad. Tar inte P-spruta själv men två av mina vänner gör det och tycker det är superbra. Men som med så mycket annat - alla tycker vi olika. Men det kan vara ett bra alternativ om man inte vill sätta in en P-stav eller knapra P-piller.
Har haft piller, spruta och stav. Mest bieffekter hade jag av piller; finnar, humösvängningar etc. P-sprutan tas ju var tredje månad och är en rätt stor mängd hormoner, så det var inte heller helt bra. Sexlusten var rätt obefintlig.
Har nu p-stav, det funkar jättebra. Varken mens, finnar eller viktökning. Nu verkar de kvardröjande stora hormondoserna från sprutorna ha försvunnit också, så lusten är bättre. Det enda störande var efter att de hade satt in den; insidan av armen var ganska öm i ca 1 vecka, som ett kraftigt blåmärke ungefär.
En till fråga. Märks det att man har en sån under skinet, t ex när man badar? :)
Jag tror inte det. Man får ju ett litet ärr men det är inget som man lägger märke till skulle jag tro. Om man inte vet om den så att säga.
Blä, jag hade P-stav i 2 år och hade mens 2 veckor i sträck med 2 veckors mellanrum. Snacka om värdelöst!
Möjligen gick jag ner lite i vikt, annars bara negativt!
Man känner den under huden om man trycker lite, men absolut inte så det stör. Lite som ett avlångt risgryn.Det är bra om den känns, då är den lätt att lokalisera när den ska ut.
Sen får man ett till ärr när man tar bort den ju. För de skär ett snitt och försöker trycka ut den. Det var det mest obehagliga jag varit med om, eller näst mest obehagliga i alla fall.
Jag är jättenöjd med min p-stav. Har haft i 7 år nu. Hade den gamla modellen förut med 7 stavar...det var inte snyggt. Den nya är ju mycket bättre, syns inte alls. Visst blir det ett ärr, men det får man leva med. Ca 1 cm....men det är ju på insidan av armen, så det syns ju inte.
Jag har fått bedövningsspruta vid både isättning och uttagning av mina stavar. Har inte känt något.
Har inte haft mens sen jag satte in dem, fick dock lite blödningar när den gamla staven var på väg att "ta slut".
Kan inget än att rekommendera. Men det är ju väldigt individuellt. En tjej jag känner hade konstant mens i 2 veckor sen hon satte in sin så den tog hon ut snabbt.
Hoppas det löser sig :)
Tack för alla som svarade!Bokar tid hos barnmorskan nästa vecka :)