• JagoMellivelli

När är det "rätt" att gifta sig?

Jag ska gifta mig den 10 juni men min pappas faster tycker att man ska gifta sig när man har ett stabilt hem, ordnad ekonomi och har de allmänt stadigt.. just nu så bor vi i egen lägenhet och rätt så ordnad ekonomi för tillfället men i slutet av månaden så kommer vi flytta hem till mina föräldrar för min fästman ska börja plugga i Uppsala (vi bor i Södertälje just nu)..

Tycker ni det är viktigt att ha de "stadigt" innan man gifter sig?
    Alla kommentarer är välkomna :D

• Svar på tråden När är det "rätt" att gifta sig?
  • Fru Cinderella

Jag tycker att det är rätt att gifta sig när det känns rätt.

Jag tycker inte det har något att göra med vad man äger eller planerar.

Utan kärleken man delar med varandra.

• JagoMellivelli

_Cinderella_

Tack så mycke :)

Jag vet inte om de ändrar din åsikt eller nåt men vi har varit tillsammans i ca 2 år och förlovade i ett år och har ett barn på 8 månader.. kanske därför mina släktingar reagerar..
    å justd, vi har vart sambos i ca 1,5 år och de fungerar super!!

• Sanasol

Vi har det stadigt just nu, däremot kommer vi flytta och söka jobba och grejja innan bröllopet och då kanske man inte kan kalla det stadigt, vad man nu menar med det.

Men huvudsaken är att vi vill det, då och att det kommer bli toppen! :D:D:D

• Mitt hjärta är hemma

Tycker inte heller att man bör skynda sig att gifta sig för sakens skull, och att ordna en bröllopsfest kan vara väldigt kostsamt. Men detdär med ordnad ekonomi kan ju vara lätt för en 40-talist att säga (eller 50- eller någon annan som sitter med ett tryggt fast jobb). Nu är det ju så att det är ont om fasta jobb, och det är väl det som krävs för att få s.k. ordnad ekonomi?
    Varken min blivande (som är från Sötälje f.ö.) eller jag har fasta jobb, men vi frilansar och sparar vad vi kan.
    Vi känner oss så stabila man kan då vi känt varann i tio år, varit tillsammans i fyra. Inte mitt längsta förhållande, men mitt bästa Man får blanda magkänsla och förnuft.
    Däremot skulle det vara _helt_ otänkbart för någon av oss att bo hos våra föräldrar, det är en period i livet vi lämnat bakom oss för länge sedan. Det kan ju dock skilja sig kulturellt, i Spanien har jag hört att det nästan anses konstigt att flytta hemifrån tidigt.
    Förut tänkte jag också "fast jobb före bröllop och barn" - men om det inte finns fasta jobb så kan man ju inte vänta tills man blir 40 bara för det!?
    Hasta inte bara för att ni vill gifta er - det kan ni göra senare. Men vänta inte heller för väntandets skull.
    Ursäkta ett virrigt och ostrukturerat inlägg...

• JagoMellivelli

Mitt hjärta är hemma

Asså jag hastar mig inte för att gifta mig bara för att gifta mig, jag skulle lika gärna kunna vänta 10 år till eller 100 år till för den delen för jag vet, långt in i mitt hjärta att vi alltid kommer vara tillsammans och jag VET att han känner desamma... och anledningen till att vi ens kom in på detta ämne var för att vi först tänkte ha ett överaskningsbröllop hemma för föräldrar och syskon men som sedan ändrades till ett bröllop för 35 pers (annars skulle många bli väldigt besvikna).
    Som sagt jag kan vänta 10 år till men de känns bara rätt.. för de är inget planerat utan de känns bara rätt helt enkelt.. de är nu vi ska göra de hehe..

• Mitt hjärta är hemma

Jamen då så!

Härligt att höra!

• JagoMellivelli

hehe.. har sagt de till min pappa och min faster men aa.. dom ställer gärnaupp men de känns som om dom gör de för att dom ör tvugna..

• filipelin

Det viktiga är att det känns rätt, inget annat spelar väl någon roll, mer än att man ska ha råd att gifta sig, men det behöver ju inte bli dyrare än man gör det. Vi gifter oss nästa sommar och då har vi varit ihop i 8,5 år, men hade vi haft råd hade vi inte väntat så länge, men istället har vi två underbara barn som kommer vara brudnäbbar, nu är de 3 år resp. 6 månader. Man ska följa sina känslor.

• JagoMellivelli

filipelin

tackar för de..
    önskade att min dotter på då, 1 år, skulle kunna vara de men hehe hon e nog förliten

Svar på tråden När är det "rätt" att gifta sig?