• 76Brud

Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)

Har ännu inte hämtat mig efter vår fantastiska bröllopshelg! Allt översteg våra förväntningar och ännu en månad senare känns det som om det var en dröm jag drömde! Precis som många andra har gjort vill jag nu passa på att berätta om hur vårt vinterbröllop var. Kanske kan någon få lite inspiration eller idéer till något!

Redan på torsdagskvällen var vi 6 personer som med fullständigt fullastade bilar åkte ut till Rockelstad från Stockholm där allt skulle äga rum. Eftersom vi behövde hela fredagen på oss att göra i ordning var det skönt att komma iväg. Väl ute passade vi på att njuta av lite god mat och dryck. Kan inte i ord beskriva hur skönt det var att vara på plats! Jag översköljdes av ett lugn och efter det gick allt på räls (nästan J)!

På fredagen var det full fart med att få i ordning en massa. Familjerna kom även ut på förmiddagen och tillsammans med en massa vänner och dem ställde vi i ordning allt.

På fredagskvällen anlände 45 av de 83 gästerna. Det var fullständig snöstorm men av någon anledning så bekom det mig inte (riktigt otypiskt mig som alltid är så orolig). Det enda jag egentligen var nervös för var att gästerna inte skulle köra av vägen in snön och halkan. På kvällen serverade vi en underbar italiensk buffé som vi hade ?caterat? från Stockholm så det var bara att plocka fram. Till det serverades vin och öl. Efter middagen så hade vi bett våra marskalker om hjälp med lekar varpå de satte igång med en lagtävling. Den var galen, rolig och klurig och där tävlingsinstinkterna hos många verkligen gick på högvarv J. Vid ca 01.00 började de första droppa av till sina rum och vid 02.00 kom även jag och Thomas i säng. (De sista somnade vid 05.00?)Eftersom vi valt att sova i ett rum som var lyhört dröjde det till ca 04.15 innan vi tillslut somnade.

07.15 ringde så äntligen klockan! Utan minsta tillstymmelse till trötthet var jag uppe på benen. 07.50 var frisören som skulle göra hår och make up samt sjunga i kyrkan på plats. Jag och Emma gick in i vår brudsvit på slottet och där började arbetet J. Tärnorna dök snart upp med frukost. Jag var konstigt nog aldrig nervös utan lugn och glad. Helt överraskande verkade det som om denna dag inte skulle ha ett moln på himlen!!! Allt kändes sååååååå rätt! Vid 9.30-tiden kom Sussi som skulle fotografera oss och hon började genast ta en massa kort. I samma veva som vi var på slottet var Thomas med sina marskalkar i ett annat hus och åt frukost och gjorde sig i ordning.

Vid 12 möttes vi så äntligen! Det var magiskt! Jag har alltid tittat på allas bröllopskort och undrat hur de kunnat vara avslappnade inför kameran och bara le men när vi stod där var det som om kameran försvann eller i alla fall känns naturlig. Det var inte konstigt utan så naturligt! Jag kände mig så fin i min klänning. Sussi var fantastisk hela tiden så det kanske inte var så konstigt att det kändes så bra.

Efter fotograferingen hände bröllopets största missöde enligt min mening. Mina blommor dog. De var helt totalt superdöda och hängde rakt ner. Vilken människa som helst vet ju om att callor är särskilt känsliga och säker är det så att ingen blomma klarar minus 10 grader ute i 45 minuter! Jag kände mig urdum att jag inte hade tänkt på det!!! Men vi band upp dem med trådar och låtsades som ingenting. Ärligt talat så brydde jag mig inte vidare.

Så begav vi oss till kyrkan. Helgesta kyrka ligger vid vattnet och med snö och strålande sol var det en helt osannolikt vacker syn! Väl utanför uppstod det andra och sista missödet J: jag upptäckte att jag bara hade en sko med mig! Jag satt i bilen med den ena skon i handen och funderade i ca 10 sekunder på om vi skulle åka och hämta den andra. Inne i kyrkan satt alla gäster och släkt och bara väntade på oss. Sedan beslöt jag mig för att strunta i den andra skon och bara köra på! I mycket bekväma och superhärligt varma boots gifte jag mig således. Lite problem i trappan fram till altaret då klänningen plötsligt var lite lång men inget som någon tänkte på.

Jag läste tidigare här på BT om någon som sade hur magiskt det var att klockorna ringde bara för dem och precis så kände vi det också. Vi stod i dörren och bara väntade på vår tur. Dörrarna öppnades och till Annies song gick vi fram mot altaret. Det var så härligt att se alla vänner och familj sitta där och dela detta med oss. Jag som trodde att jag skulle gråta konstant lyckades konstigt nog hålla mig. I vanliga fall kan jag gråta när jag ser en söt baby-reklam men jag var så tagen av stundens allvar att det blev tvärtom. Hade planerat att titta ut mot gästerna. Prövade det en gång men var tvungen att snabbt ta bort blicken och koncentrera mig på att stå ordentligt på darrande ben (tur att ingen såg det). Thomas kunde inte heller titta ut mot familjen utan började nästan gråta. Emmas två solosånger var fantastiska!

När vi sedan gick ut ur kyrkan bildade alla gäster en gång där vi gick igenom och alla kastade små silverhjärtan över oss som glittrade i solen. Vi valde att inte krama alla där direkt efter men tog ett gruppkort på alla gäster innan vi begav oss tillbaka till Rockelstad.

Tillbaka på Rockelstad var det dags för champagne och snittar. Gästerna var alla redan inne i slottet och det var dags för oss att ?göra entre?. I slottet finns en stor, stor trappa som leder ner till salongen/hallen. När man går fram mot trappan på övervåningen ser man alla gäster och när de tittade på mot oss som kom gående gick det som ett sus genom gästerna och alla blev tysta. Jag ler bara jag tänker på det för det var så fantastiskt! Sedan utbringade vår toastmadame en skål för oss och efter det så hälsade vi på alla, minglade och tog familjekort och ?kompiskort?.

Middagen var underbar med en god tre-rätters middag, superhärliga lagom tal, lite bilder, ett makalöst festprogram och en underbar bröllopstårta! Efter middagen gick vi 100 meter mot brygghuset för FEST! Väl nere vid sjön utanför slottet hade svärfar en överraskning. Ett underbart fyrverkeri avlossades från bryggan och jag kan återigen inte i ord beskriva hur det kändes att detta var speciellt för oss! Sedan improviserade vi en vals?.. och sedan var festen i full gång! DJ:arna slutade spela vid 05-tiden och jag och Thomas drog oss helt slutkörda tillbaka vid 03.30. Dagen efter serverade vi en sagolik brunch och vädret var denna dag lika ögonbedövande vackert med inte ett moln på himlen.

För oss blev vårt vinterbröllop som en dröm. Allt föll på plats och kunde inte slutat bättre (förutom blommorna då J)!!! Lyckliga, lyckliga alla ni som har dagen kvar! På vår hemsida finns en hel del bilder bla från fotografen om det är någon som blir liten nyfiken efter min roman-lika gigantiska utläggning! (Sorry, men hade så svårt att hålla det kort!)

www.carinthomas.brollopshemsida.com (Fler bilder är på G)

Kram från en nybliven fru!

• Svar på tråden Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)
  • 76Brud

Tessangumman, Sanasol:

Tack, tack!!

• 76Brud

Senvinterbrud-06, _Cinderella_ och SpookysKira:

STORT TACK!

Scriptina:

Tack, tack!! Det är riktiga rosor på tårtan. De är frostade på något vis så att det ska matcha vintertemat.

• 76Brud

madelyn:

Tack! Det var som sagt Emma Nors som hade gjort den.

_Cinderella_
    Jag köpte den begagnad på en annons här på BT. Det är en Maggie Sottero modell Dorian. Jag fullkomligt älskar den klänningen! Den är så fantastiskt smickrande för figuren och jag tycker att det är så snyggt med snörning! Blir liksom lite "tuffare" och inte bara sockersött. Hade inte tänkt att ha släp men ångrar det inte en sekund. Dansa gick så bra ändå!!

*~9.12.06~* och bröllopstjejen
    Stort tack !

• 76Brud

C.T

TACK! Kopiera på bara . Vad det gäller hans kravatt (som det tydligen heter..) så har han hyrt den på en affär som heter typ Östermalms smokinguthyrning eller något liknande. Marskalkarna likaså. Tror den ligger bakom Dramaten.

Hjärtelycka

Roligt att du orkade dig igenom "uppsatsen" . Kul att du tyckte om frisyren. Är helnöjd med den. Jag ville inte ha något stramt då jag passar bättre i utsläppt och nu blev det elegant men samtidigt lite avslappnat.. om du förstår vad jag menar...

• 76Brud

skoter

Tack! Jag letade länge innan jag hittade halsband och örhängen. Sedan råkade jag bara springa på det på Smycka i Solna centrum märket är Crislu och det är ett överdrag av Titanium på det. Jag ville verkligen ha ett hjärta med stenar som var lagom stort, lagom litet och när jag provade det så sa det bara klick! Vet inte hur många ex de hade där i Solna och jag köpte det i december (eller kanske i början av jan..?). Det kostade 1600 för både örhängen och halsband. Betydligt mer än jag tänkt lägga men det var ju sååå rätt!

Håller med _Cinderella_, vill gärna se bilder på klänningen!

• 76Brud

skoter

Oj, oj glömde håret! Jag vet inte exakt hur själva håruppsättningen gick till egentligen men först var det i alla fall spolar. Sedan sattes sidohåret upp med nålar så det blev liksom en "bulle" på huvudet, tror jag. I samband med det fästes även tiaran minns jag. Den satt verkligen som berg och det är ju bra om det är lite vind eller om man dansar mycket.

Under mitt hår sattes sedan löshåret fast med nålar. Det kan vara så att hon tuperade lite men jag minns inte det i så fall. Sedan var det locktång och MASSOR av spray.

Men måste säga att det är svårt för mig att exakt redogöra för hur det gick till, tyvärr. Men kan tillägga att vi inte bara tog håret "där fram" utan satte upp en hel del även bakom öronen så att frisyren liksom ligger bakom axlarna så att håret inte hänger fram. Det gör att det ser elegantantare och då får man det här stilrena samtidigt som håret där bak är lite mer "vilt". Min tanke var inte direkt att ha stora lockar utan att det skulle vara lite rufsigt och tuffare med vågiga inslag men det beror ju på hur man vill ha det. Man kan säkert ha mer riktigt LOCKIGT och stilrenare om man vill.

Hoppas det blev till någon hjälp!!! Hör av dig om du undrar ngt mer!

Kram!

• 76Brud

BlueTopaz

Stämmer precis! Veronica och jag är barndomskompisar. Lustigt med det finns säkert fler personer bakom många nick som känner någon som känner någon! Och som sagt Emma var kanon!

• 76Brud

Rocaza

En ritad bild av ringarna finns i länken:
    www.familjeliv.se/krypin/c76/galleri.php&cur_album=Standard

De är i vitguld. Min förlovningsring är 5.8 (tror jag)mm och makens är 6 mm. Alla tre ringarna är handsmidda av Anders Fors. Min vigselring är 2.6 mm bred och 2.3 mm hög med 19 infattade princess slipade diamanter på 0.50 ct

Jag har även andra bilder så säg till om du vill ha mer "riktiga" bilder.

Kul om man kanske kan inspirera!

• 76Brud

FamiljenLind

Tack det var otroligt lyckat!!

Roligt att du tyckte om tiaran! Jag köpte den via min frisör (hon som gjorde hår och make up). Det är inte omöjligt att hon kan få tag i fler likadana. Gå in på hennes hemsida www.emmanors.se och kontakta henne och fråga. Jag har nämligen för mig att hon kunde få in mer men jag kan inte garantera det..

Lycka till!!!

Svar på tråden Vårt underbara vinterbröllop!! (Lååångt med bilder)