Inlägg från: Therése 2006-07-01 |Visa alla inlägg
  • Therése 2006-07-01

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Jag har under min tid här på BT undrat hur alla har råd mer sina bröllop. Och det slog mig att folk kanske tar lån. Vi har sparat i över 1 år och sparar varenda liten krona som blir över för att ha råd med det här.

Hur tänker ni? Tycker ni det är ok att låna pengar för en fest skull? Och hur mycket lånar ni? Eller har ni också sparat? Eller kanske betalar någon annan för er?

• Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?
  • Therése 2006-07-01

Jag tycker nog det samma, men jag hänger ganska mycket här på BT och har läst flera gånger att folk tar lån. Är intresserad över hur man tänker då och hur mycket dom vågar låna.

• Therése 2006-07-01

TooBe

Får man fråga hur mycket ni lånar?

• Therése 2006-07-01

15juli06

Nu är ju inte jag anti lån. Har ju ett bostadslån själv och lån på min motorcykel. Men nej, tar inget på avbetalning, önskar oss presentkort på resebyrå i present.

• Therése 2006-07-01

Sanasol

Jo det har man väl, dom flesta betalar av sina lån. Banken skulle inte heller godkänna om någon inte hade "råd" till ett lån.

• Therése 2006-07-01

Men ni som lånar. Hur mycket lånar ni?

• Therése 2006-07-01

C.T

Måste vara skönt endå att inte behöva bry sig så mycket om pengarna.

Jag funderar tom att sälja motorcykel för att ha råd att bjuda in alla som vi vill ha där. Trodde inte ens jag kände så mycket folk. Men det är 96 bjudna :S

• Therése 2006-07-01

C.T

Det är väl mer jag som vill kunna lägga in lite mer än det vi sparat. Vår "spar" budget kommer inte att räcka och då kommer sambon sälja lite av sina aktier och så har han sparbuffert (som han gömmer och som jag tror är väldigt stor). Så vi kommer att klara oss vilket som. Men som sagt, vill ju också dra mitt strå till stacken.

Vi har nämligen bott ihop i 8 år men alltid haft skilda ekonomier. Men man kanske borde komma över det där nu när man ska gifta sig och allt.

• Therése 2006-07-01

Blev inte det konstigt? Jag gör av med så mycket mer pengar än vad han gör. Han är en sån som bara sparar och sparar. Det här är det första jag sparat till. Känner mig så vuxen så :)

• Therése 2006-07-01

Mmmm, tåls att tänka på. Min sambo tycker jag är fånig, men usch, vill inte bli av med mitt privata liv. Hur fåningt det än låter.

Men som du Penny sa låter ju faktist väldigt bra. Ska ta upp det här hemma :)

C.T, hur mycket får ni i månadspeng? :)

• Therése 2006-07-01

LÅter som ni har löst det där bra tjejer :)

• Therése 2006-07-01

Stampelina

Jag har sagt till min sambo att han får skriva äktenskapsbevis om han vill. Det är inte min sambo som har pengar utan hans far, men händer det nåt så får han dom. Men lugnar det hans familj med ett förord så självklart får dom det. Är inte intresserade av pengar som ändå inte är mina.

• Therése 2006-07-01

Jag och min sambo hade ett prat om ekonomin igår, men kom nog fram till att vi fortsätter som nu. Han har sitt och jag mitt. Jag betalar mina räkningar och han sitt, sen får han pengar av mig varje månad för hälften av våra gemensamma räkningar.

Kanske blir annat när man får barn. Men det får vi ta då.

• Therése 2006-07-01

June20

Oj, det låter som du har allt utplanerat. INte illa, det är bara att gratulera :) .

• Therése 2006-07-01

Idag har sambon och jag haft en långt ekonomiskt prat. Kom fram till att jag inte behöver sälja motorcykeln :) Och att vi kommer få fram våra 70.000 utan att ta nåt lån. Nu kommer sambon lägga in lite mer än mig men jag betalar av honom tills allt är löst. Det mina damer kan jag säga var skönt att veta. Har haft en liten klump i magen att vi inte skulle ha råd med det här. Men som alltid....saker och ting löser sig.

God natt.

• Therése 2006-07-01

Nej, vi får inte heller hjälp av någon. Varken med planeringen eller ekonomiskt. Så ni som får det ska veta att ni är väldigt lyckligt lottade ;)

• Therése 2006-07-01

Är det någon här som använder sig av en bröllopsfixare? Eller då kanske man inte behöver vara här?

• Therése 2006-07-01

Men det blir lite svårt att spara lång tid innan för dom som inte varit tillsammans så länge. Tänk på den du ;)

• Therése 2006-07-01

Gerda

Jo, men vissa har brottom. Kan man knappast anklaga mig för, har haft min "gubbe" i 8 år.

marro

jag håller med dig. Jag har iofs sparat ihop allt, men ser absolut inga problem med att låna.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?