• June20

Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?

Vi tänker spara allt o jag har redan nu 2,5år innan förberett massa saker med budget för ja har kommit på vad jag vill ha för klänning etc åt mig o sen har han sagt ok vad han vill ha. SÅ jag vet vart budgeten hamnar runt-55000 max.
    Resan kommer antagligen gå på 20000 o hinner vi inte spara ihop sista biten så kan de hända att vi tar ett lån på allt från 1000-10000kr men inte mera än så för då skjuter jag hellre upp det till året efter (vill ha sol när vi gifter oss)för jag e totalt allergisk mot lån. Det är praktiskt i visa tillfällen som ett hus men när det kommer till andra saker inkl bil så vill ja inte att vi ska ha ett lån på 100 000kr.
    Jag har redan köpt skor o tiara...tänker lägga ut utgifterna som går på längre tid. Mat o klänning går inte lika bra o köpa i förväg precis hehe...

Vi har gemensam budget nu mera sen vi blivit sambo o tur e det för annars hade vi inte haft mat på bordet...kanske nudlar om han fick vara den som har hand om pengarna. :/ Vi betalar egna räkningar som mobil separat men sen tar han hyran o jag maten, det jämnar ut sig rätt bra på slutet då vi har "liten hyra".

• June20

Eftersom min mamma har haft så mycket som en halv mille i lån som sakta, OERHÖRT sakta ska försvinna över åren så långt som till hennes pansion så vet jag hur dåligt man kan må när man har flera el MYCKET stora lån över huvudet...inte för att hon inte haft fasta jobb etc men de har krävt tillbaka så mycket jämt att hon har pullat o trixat jämt för att vi ska ha mat ens o då när jag växt upp så har jag som liten inte förstått alls något men när jag blev kanske 12 så fatta ja o började själv må dåligt av detta, att hon tom vart tvungen o ta lån till av nåt annat ställe pga dem andra stryper henne för att ha mat alls!
    Ond mycket ond cirkel som spunnit på hela tiden-där av "allergin"mot lån inte räddsla!
    Det jag skulle kasta ut ur fönstret först av allt ifall inte planerna går som de ska är maten(runt 15000)-den hade jag tillverkat själv ihop med min mamma el min m2b´s mamma isfl o vi hade hyrt en lokal med porslin etc.
    Men anledningen till att jag i dagsläge inte redan väljer detta är pga att jag vill inte att någon ska stress ihjäl sig för något o att alla ska kunna ha lite lyx ihop med oss o slippa servera/städa upp efteråt. Samt att jag vill göra detta för oss, åt minståne EN lyx sak för oss 2-lagom fint bröllop o lagom resa- som vi sedan kan njuta av när jag vet vilket sorts liv vi haft innan o vi ev kommer ha efteråt....vi är inga som har jätte mycket pengar el kommer ha men vi gör en sak lite halvlyxigt inkl en natt på hotell.
    Hade ja kunnat freakat loss utan o bry mig om pengar etc så hade det leggat på kanske 80 000kr istl för 50 000 men jag hade ialf suttit o pillat på våra inbjudningskort ialf för DEM ska jag ha min lilla personliga grej på. Samt att jag tycker om o fixa sådant för jag är konstnärligt laggd. Ska försöka få dem o se ut som dem kostade apa o at dem vart färdigköpta men de bara kostade 1/3 istl från Panduro! :D:D

• June20

Om vi skulle få något i "present" som en del av maten el flera små summor till resan så är det bara en bonus men vi vet nästan exakt vilken ekonomi alla har som vi känner så vi kommer inte räkna med såna saker alls. Därav också anledningen till om det inte räcker så väntar vi ett år tom.

Svar på tråden Tar ni lån för att ha råd med ert bröllop?