• Lapinette

Glamour, mon amour!

Roslagsbrud - problemet är inte vilka viner vi har att välja mellan utan vad de kostar. Ett vin vi köper direkt hos importören i Provence kostar 6 gånger så mycket på restaurangen! I know - varför gifte vi oss inte i Cannes!!!? Jo, för att detta är min flickdröm som nu går i uppfyllelse - att få gifta mig med prinsen i Mariefreds kyrka.

Gemma - ja du, det är det som krånglar till det ibland. Jag är envis och letar och stretar för att få det jag vill. Hitta spets, tårta what ever! Har dock lagt ned Schwarzwald då den svenska motsvarigheten inte alla är densamma.

Kaisa - ska inte vara på Taxinge utan ännu bättre Gripsholms Värdhus. Har dock besökt Taxinge flera somrar då vårt sommarställe ligger tvärs över fjärden (då hade vi segelbåt). Vi får se om vårt besök på lördag suddar ut allt krångel vi haft med dem hittills. De har gett oss olika priser på tårtan varje gång vi ringt. Skulle då hellre gynna det lilla konditorit i Mariefred men de har stängt fredag - lördag och vi vill provsmaka något hos dem innan vi beslutar oss.

Gemma - du kanske redan är iväg och provar dina nya skor annars har Frederico ikväll på Regeringsgatan kl 19!!! I will be there!

• Lapinette

Gemma - fördrinken blir min favoritchampagne Pol Roger. Har släpat hem 20 flaskor som ligger i min klädkammare!!! Sen så kommer ytterligare 6 flaskor att flygas upp av den franska familjen till bröllopet. Vi ska även låta dem fixa tilltugg i form av canapéer eller något salt (som det ju helst ska vara till champagnen när den dricks som apertif). Igår var mamma plus sambo på IKEA och införskaffade 72 champagneglas.

Hade vi haft champagnen på restaurangen hade det blivit en Gosset. Väldigt smakrik och god men dock en extra kostnad på ca 5 000 kronor. Vi valde då att få min favoritchampagen utanför restaurangen och la till den nödvändiga osten på middagen för de pengarna istället.

Ibland är det bra att ha framförhållning och tid till att pussla, trixa och räkna.

Jag är helt inne på att skippa dragéerna och jag tror faktist O snart tycker detsamma. Han skulle ha fixat dem för länge sen men har inte fått tummen ur. Ok att bära hem 20 flaskor champagne på flyget men sen även 60 påsar med dragéer??!!! Tror O kommer ha nog med packning ändå när han flyger upp till Stockholm dagarna innan bröllopet (vi sticker ju sedan direkt från Sthlm på honeymoon). Som sagt dragéernas vara eller icke vara - vi får se!?!

• Lapinette

Gemma - Så skorna var bra?! Själv var jag överenergisk i hela 30 minuter på Fredericos pass. Resterande tiden var jag DÖD! Totalt slut, utpumpad, ont i magen... och han kör ju på som en galning så det var bara att försöka härda ut i ytterligare 25 minuter. Känner att åldern börjar ta ut sin rätt!

• Lapinette

Gemma är du en slags tänkeläsare??!! Det här är nästan läskigt för jag skrev ett inlägg här precis för några minuter sedan som jag deletade. Det jag skrev var något i stil med att min mamma härom dagen letade fram en boa under sitt sybord (och då pratar jag inte om orm utan dun!). Hon funderar nämligen på att göra en cape eller en bolero till mig då hon är orolig att jag kommer att frysa på bröllopet.

Gemma - ska prata med henne i helgen om det är tillräckligt med dun etc och sen återkommer jag till dig. Hur mycket ska du ha för den?

• Lapinette

Gemma - är du inne och tjuvkikar på min majtråd. Oj, så då har du läst allt jag har skrivit om dig där! Kommer inte ihåg vad jag skrivit men självfallet något om den vackra spets jag har fått till min klänning.

Ser att du har lite att lära gällande champagne. Pol Roger var Churchills favorit champagne och Gosset Grande Réserve går i samma klass men i en helt annan smak än Pol Roger. Pol Rogern är ooootroligt lättdruken, det säger bara slurp. Den finns på bolaget i vit box. Gosset var däremot t o m svår att hitta i Frankrike och finns inte på bolaget. Den är mer fyllig och komplex i smaken.

Zea - så ni ska också ha dragéer. Ja, italienarna är ju med i den traditionen också. Var tillsammans med en italienare i 3 år innan det blev fransman.

Så skoj med alla internationella människor här på tråden. Själv känner jag mig som en ynkrygg som ännu ej har vågat släppa taget helt från den stockholmska myllan! Gemma förstår att det känns hårt att tacka nej till superjobb i Stockholm. Skulle själv inte klara det. Strongt!

• Lapinette

zea - vad skönt det låter med någon som fixar champagnen och dragéerna!!!

• Lapinette

zea - ja även här blir det gott och blandat då jag är halv japanska och min blivande är ca hälften italienare och resten fransman. Jag hoppas på en färgstark liten krabat!

Roslagsbrud - jag kommer inte ihåg hur många ni ska vara på ert bröllop men i Cannes sa de 8 dgr för att få dragéerna.

Visst passar det ALLTID med champagne. Ska säga till mina barn (om jag får några) att det är den enda drycken som ska serveras på min begravning.

Så du menar att du inte heter Roslagsbrud!?!! Grattis på namnsdagen!

Nu har min fästman landat på Arlanda och ska hämta hyrbilen så jag ska snart gå ut i den underbara solen. Ha en riktigt trevlig helg för jag kommer inte ens att glutta in här denna helg. Kram!

• Lapinette

Roslagsbrud - glömde skriva att de sa 8 dgr till oss som ska vara 60 gäster.

• Lapinette

Brud_juni2007 - hoppas det kändes bättre efter halvmilen?! Själv så blev jag nog redo för att få barn över en vinter, ålder 25-26 år. För den vintern breddades mina höfter. Alla kjolar som min mamma hade sytt om (från sig till mig) den ena sommaren kunde jag omöjligt komma i sommaren efter. Och jag hade inte ökat i vikt utan helt enkelt fått bredare höfter. Kroppen förändras...bara att acceptera.

Själv sitter jag här och är sliten. Jag blev hippad i lördags! Jag och O har haft lite funderingar och känningar på G men vi blev totalt överraskade när en bil tutade som en idiot bakom oss (vi hyrde bil i helgen) när vi körde ut från Taxinge slott. I bilen satt min bror samt alla mina singeltjejer.

De var jättesnälla mot mig. Jag fick klättra klättervägg (jag är en hejar på att klättra) iförd lila cykelbyxor och sen åkte vi till ett SPA där vi var helt själva. Bubblade utomhus medan vi tittade på båtarna som gick förbi, drack min favorichampagne och så fick jag svara på en massa frågor. Sen åkte vi till Grodan och där blev det en del drinkar ...för självfallet skulle bartendern bjuda mig. Sen vidare till en trendig restaurang på samma gata. Åt jääääättegod mat, drack Merlot och när vi sen gick upp i baren så hittade jag min blivande man som hade tillbringat dagen med min bror (go-cart, massage på Centralbadet etc). Gick sen till Plaza (vad nu stället heter) och dansade tills de stängde.

Förutom detta så hade vi möte med vår präst i 3,5 timma i fredags!!!! Har gått igenom hela vigseln, diskuterat homovigslar, insett att hon och jag är döpta och konfirmerade i samma kyrka, läst igenom allt på franska och så sjöng vi några psalmer ihop (jag ville bli präst som liten). Efter detta andliga möte så gick vi ned till Gripsholms Värdshus och provade 7 olika viner...SSSSLUUUURP! Har nu valt ett ekonoligsk vin, handplockat vid fullmåne från Provence till vår middag.

• Lapinette

Vi skrev vår hemsida samt våra mobilnummer som svarsalternativ. Har faktiskt aldrig blivit bjuden på något bröllop där man ska skicka in det skriftligen.

Vampyrer...jag måste erkänna att jag åtminstone tidigare trodde på nästan allt som är övernaturligt eller mystiskt....dock inte på gröna gubbar från rymden.

Svar på tråden Glamour, mon amour!