• Lapinette

Glamour, mon amour!

Jag är otroligt trygg och är inte så förändringsbenägen men när jag går ut och är glad så kan jag bli lite vild...men bara under vissa perioder i livet. Är orädd av mig och kan göra helgalna saker. Men nu är jag lugn som en filbunke.

Nem är som små vårrullar som man äter med mynta och sallad rullad runt om och doppar i en god sås. Mmmm...

Gemma inte många dagar kvar innan ni är tillsammans igen! Hur har det gått med lägenheten? Hur länge stannar du i Shanghai denna gång?

• Lapinette

Oj, skulle bli skrämd om en kinesisk fd elitgymnast skulle ta hand om O. Han skulle då inte kunna klappa på mig på flera veckor. Drog med honom på pump en gång och han kunde inte gå på en vecka. Får inte dit honom igen. Men lyckas dra honom till spinning eller att springa i skogen men jag måste verkligen draaaa honom dit.

Sitter nu båda utanför i halvsolen(små dimmoln sveper förbi) och läser. Jag en tidning om Provence på franska och han Henning Mankell på engelska. Kan nu säga mitt löfte till O på franska (känner mig stolt!). Han har problem med skiljer - tills döden skiljer oss åt. Har även övat in ett kort tacktal till våra gäster och mammor som vi ska göra på respektive språk men där tänker vi använda oss av stödlappar så det blir att läsa.

Vad luktar jag? Just nu sol och lite svett...ha, ha! Normalt så är det Gucci - Envy me. Den har inte så lång tid kvar så det får bli en ny till sommaren.

• Lapinette

Gemma - han skulle inte kunna röra armen.

Brud_juni2007 - jag är imponerad! Jag läste da Vinci koden på engelska och det tyckte jag var bra. Läser helst på svenska. Men oj, är du gravid? Själv har jag börjat på min sista kart med p-piller.

Är så nöjd och glad att vi har lyckats fixa alla trycksaker på 3 språk (förutom festprogrammet där vi latade oss och gjorde på engelska till alla utom det franska släktbordet som får på franska). Våra vänner och min familj kan läsa engelska. Men vigseln står allt på det språk som prästen inte läser därför blir det engleska programmet mycket längre än det svenska och franska.

• Lapinette

Förlåt det var jag som skämtade men glömde denna - ! Usch, vad man kommer att ha ögonen på sig efter bröllopet. Alla anar nog att vi kommer att "försöka" och om jag tackar nej till vin...då kommer garanterat den där frågan.

Det finns massor av idéer här på BT om festprogrammet. Jag började göra ett redan i augusti...men när jag tänkte att vi skulle översätta det på 3 språk blev jag så trött. Tillslut blev det ändå en rolig beskrivning om varje gäst på engelska och franska. Vi lägger detta plus menyer (ena sidan franska andra sidan svenska) på varje bord.

• Lapinette

Ahhhh...det är fler som smygläser denna tråd! Kul att du har givit dig tillkänna, maria73. Handväskor är ett problem. Själv har jag en i varje färg då jag absolut inte kan tänka mig att ha en brun handväska till svarta kläder och tvärtom. Min O blir tokig när jag ska ut och resa för det är ett par skor och till dem en handväska för varje färg. Väskan till bröllopet har mamma sytt (har inte sett den än). Det ska vara en sån där "påse" i mitt sidentyg och Gemmas spets på och så lite pärlor. Mamma är visst nöjd med den så då måste den vara bra! Sen har vi en liten sådan väska fast i rosa som vår lilla ringbärerska ska bära våra ringar i. Så sött!!

Härligt med guldfärgade skor till din klänning. Jag ska ha ROSA!!! Min bukett går i flera rosa färger så jag kände why not! Skorna satt bra, var i lagom höjd och kändes bröllopsaktiga. Så nu blir det rosa skor som jag förhoppningsvis kan använda igen. Har även vita sandaletter på hög klack som stand in ifall de rosa kommer smärta över tårna under kvällen. Måste ju kunna dansa.

Gemma - jag tackar aldrig nej till vin så skulle jag göra det så vet mina vänner att något är på G. Sitter här nu med en utsökt Pomerol efter en långpromenad i Esterel. Vi tyckte att vi skulle fira vår sista kväll här tillsammans som ogifta (man hittar alltid något att fira ).

Så mycket som du fixat med lägenheten och det läget som du har så blir den självfallet såld och säkert till ett kanonpris. Önskar att vi också satt på bostadsrätter.

Vår meny är:
    Pilgrimsmusslor terrine
    Skaldjursbuljong, laxrom, romlökscrème
    vin - Clotilde Davenne Chablis 2004

Kalv au crepinette
    Vit sparris, toppmurklor, rödvinsjus,
    ört & chevrégnocchi
    vin ?St Auguste 1999

Urval från Jürss mejeri
    Sörmlands ädel och Di stefano
    med marmelad och nötter

Sen är det den där bröllopstårtan som jag hoppas på att beställa på onsdag. Och blir det hos de trevliga tjejerna på Handgjort så blir det säkerligen något i utsökt choklad.

Ahhh...och på natten ska vi servera korv. Jag tycker det är den optimala svenska nattamaten. Kanske lite avvikande från vår höga standard på middagen men så typiskt när man går hem från krogen (de hade inte hamburgare).

• Lapinette

Brud_juni2007 - är du också en söder om söder böna? Jag bor dock lite mer åt väst men min bror bodde i Farsta tidigare. Kommer dock inte ihåg Farsta gård.

Vi älskar god mat och gott vin varpå vi har lagt en massa pengar i bröllopsbudgeten just på middagen. Resterande är inte alls påkostat men för oss att inte äta riktigt väl och inte få ett gott vin till maten skulle absolut kännas fel på vår dag. Sen vet jag att en del av våra gäster har sagt att vi ska ta bag-in-box...men det finns inte på Gripsholms Värdshus och i vår verklighet.

Ska nu försöka (igen) att börja med maten. O tycker det är aldeles för tidigat att äta men jag är såååå hungrig! Ska grilla lite.

Imorgon bär det av till Sthlm. Har det blivit grönt än?

• Lapinette

Tror jag varit där, Farsta Gård, med skolan och haft friluftsdag men det är så länge sen att jag bara har vaga minnen av det.

Är som sagt var också förortsbo och har exakt 18 minuter till Centralen och 2 min till t-banan.

• Lapinette

Hej allihop!
    Nu har jag lämnat ett grått Cannes bakom mig och befinner mig i ett svettigt och soligt Stockholm.

Roslagsbrud - jag la upp en budget veckan efter han friat och vi har faktiskt håll oss inom den. Middagen blir några tusen dyrare men då har vi dragit in på dragéer och andra prylar. Jag är den enormt tråkigt, excelberoende, planeringskvinnan. Eller som min bror säger den typiska projektledaren.

Har faktiskt inte varit så shoppingsugen sen vi började planera bröllopet. Man shoppar ju liksom till det. Men det bidde en hel del kläder förra månaden...typ byxor, två nya sommarblusar, halsband.

Vi ska ha lite plock till champagnen. Där har vi överlåtit ansvaret till O's mamma. Har även sagt åt henne flera gånger att inte överarbeta utan bara ställa fram något enkelt. Vi ska ju bara vara där i typ 40 minuter sen är det dags att gå till restaurangen.

Gemma - ikväll väljer gudfar, imorgon får du välja! Jag har inte alls hunnit fundera på restaurang så vi tar det vi känner för efter pumpen imorgon. Hur låter det?

• Lapinette

Härligt sommarskön Roslagsbrud!!! Jag tror vi alla vill se din klänning.

Jag lovar att ge länken till vår fotograf så snart jag är tillbaka från Italien. Så får ni se bilderna från vårt bröllop. Fast här pratar vi om ett ganska så vanligt och traditionellt bröllop. Kyrka, vit klänning etc.

• Lapinette

maria73 - min klänning låter lite som din. Det är dupionsiden. Otroligt enkel men elegant och som kronan på verket Gemmas spets!!!
    www.carmelasutera.com/collectionsgallery.asp
    Femte klänningen uppifrån i mitten raden. En kopia som min mor har sytt (utbildad sömmerska). Dock har min lite pärlor fastsydda i spetsen och det är inte knappar i ryggen utan spetsen överlappar blixtlåset.

Till detta ska jag ha en otroligt färggrann bukett i ljuvt rosa rosor blandat med starkt rosa rosor, luktärtor, limegröna blommor och en till blomma jag för tillfället glömt namnet på. Lite pärlor i några av rosorna och så ljus rosa, starkt rosa band som hänger från buketten. Dessa band hade vi även på vår inbjudan samt kommer ha på bordsplaceringslapparna som jag tänkte lägga på vinglaset och sedan låta sidenbanden hänga ned i glaset (såg detta i en amerikansk tidning).

Nog om bröllop!
    Gemma, så du berättar inte ALLT för din man. Min får höra ALLT även om han inte vill det. Han är såååå trött på er ... när jag sitter nere i Cannes är ni mina "enda" vänner och jag berättar vad som har hänt i era liv etc. Överhuvudtaget förstår han sig inte riktigt på mitt nonsens prat om min kompisar hela tiden. Ibland när vi pratar så frågar han - Och hur mår du? Kvinnor är från Venus, män är från Mars.

Gemma - min gudfar vet nog inte ens om att han är gudfar till mig. Det är min morbror och hade det inte varit för att min mamma ville att han skulle komma på vårt bröllop så hade jag aldrig bjudit honom. Han har aldrig kommit ihåg min födelsedag eller ringt mig. Fast å andra sidan vet jag inte om jag är så himla bra gudmor heller. Fast båda två (min brors yngsta son samt min väninnas dotter) är med på mitt bröllop. Lilla tjejen ska vara brudnäbb och är stolt över sin gudmor som hon t o m har en reklamaffisch på uppsatt på väggen hemma i sovrummet. Uuuuhhh! När jag var 16 år så stod jag modell (dansande sådan) på en parfym flaska. Trodde alla affischer var borta sedan dess men min väninna hittade visst en när hon städade. Aldrig går man helt säker.

Gemma, så inte asiatiskt ikväll? Mmm...ska försöka fundera ut något alternativ. Vi ses vid svampen!

Svar på tråden Glamour, mon amour!