Inlägg från: Roslagsbrud |Visa alla inlägg
  • roslagsbrud

Glamour, mon amour!

Gemma:
    Sista provningen av klänningen blir i början av maj. Jag lovar att ta med kameran då!

Jag tror verkligen att den blir superbra. Det lustiga är att jag ritat den själv, utan att tänka på trender, men det verkar som om den kommer att vara helt rätt, och kanske t.o.m. lite före sin tid. (Såg ditt inlägg i en annan tråd ) Vem hade trott det?

• roslagsbrud

Hej Bunni,
    Tack för tipsen! Hitch har jag sett, men då hade jag inte mina NY ögon på mig. Ska kanske se den igen. Å så Woody Allen, NY skildraren framför alla andra.

Lapinette & Gemma:
    Älskar också färg men vågar inte riktigt när det gäller min klädsel. Lättare med färg hemma. Dina tapeter Gemma låter assnygga!
    Nej, det blir lite mer klassiskt när jag klär mig, och så svart... Fast jag har svårt att vara konsekvent! Ena dagen kan jag köra värsta genomtänkta out fiten och nästa blir det jeans och tråktröja.
    Fast jag köpte mig en Benettonkappa i London i höstas så är krämfärgad i botten med en massa duttar i vinrött och rosa som gör att den ser rutig ut. Kort, figursydd med slefjs och knappförsedd sprund i ryggen. Känner mig så snygg i den, lite Audrey Hepburn... Just hennes stil är nog det snyggaste jag vet. Jag har som ni ser helt fastnat i tidigt 60-tal!
    Gemma, "Låt den rätte komma" in ska bli film, visste du det?

Snart helg - det får bli promenad och fika med vänner, och så kanske trädgårdsmässan en sväng, bara för vårkänslans skull. Någon tråkpelle påstod att det skulle snöa i Stockholm på måndag igen. Urk, vad TRÖTT jag är på vinter! Och det värsta är att man kan ju inte göra någonting åt den - utom att emigrera till Shanghai då

• roslagsbrud

Ni vet väl tjejer att det ska vara en klänning i år? Media pumpar ut budskapet och jag tänker YES (eller OUI kanske) äntligen får jag ha klänning i Sverige utan att känna mig utklädd. I Frankrike har det aldrig varit några problem, men hur ofta ser man kvinnor som har klänning här i Sverige?

Ingen champis för min del idag, men väl rödvin. En perfekt lördag med god frukost, tillbaka till sängen med korsord och radio, städning (vi gör det ihop och lyckas ha roligt under tiden!), in till Söder för fika (Cheesecake förstås), promenad in till city med diverse avbrott för att kolla in i olika butiker, bio, restaurang, och sedan hem för att lyssna på de tre nya skivor vi köpte (varav två av Diana Krall, underbar jazzsångerska) och korka upp en flarra vin. Suck! Ibland har man det oförskämt bra. Och hela tiden lös solen kan ni tänka er!

Trenchcoat är snyggt! Köpte en jätte snygg kappa i L.A. för två år sedan. Inget skärp men figursydd och blommigt foder. Så läcker...

Apropå träning och kläder så var ju mitt nyårslöfte att börja träna. Köpte mig ett par snygga svarta träningsbrallor som var fördelaktig för rumpan men gissa vad? Dessa byxor är numera mina bästa mysbyxor! Har jag börjat träna tror ni? Nej... Har jag överhuvudtaget varit till Friskis & Svettis eller liknande? Nej... Tänker jag göra det? Nej... Till hösten dock - kanske... Någon som tror på det? Nej!!!

Lapinette - jag vill börja dansa istället! Jag tror att det är det enda som skulle kunna få mig att röra på fläsket. Eller så inser jag att jag faktiskt är smal som en räka och mår bra av några x-tra kilon.

Gemma - har du ätit marokanskt någon gång? Urgott! För att inte snacka Libanesiskt.

Lapinette - hur 17 lyckas du spara på klädkontot i Cannes? Men erkänn att du spräckt skokontot istället! Och du, vad heter restaurangen i Mougin?
    Vilken är din favvo resto i Cannes då? La Cave kanske? Inside tips mottages tacksamt...

Mamma (som är svenska) brukar berätta om när hon skulle träffa sina blivande svärföräldrar (franska) för första gången. Efter middagen frågade väluppfostrade och borgerliga svärmor (min farmor alltså) vad hon tyckte om maten, varpå mamma svarade med sin svenska brytning: Oh, c'était pas trop déguellasse. Ridå...

• Roslagsbrud

Först bestämde jag mig för att vägra stiga upp, dra täcket över huvudet och gå in i en allvarlig depression tills våren behagade dyka upp. Men sen så ringde mamma och sa att hon var på väg ner till Stockholm och strax därefter brorsan som också var på väg in. Och på torsdag ska jag och sambon på premiären av Carmen, en Sydafrikansk film på klicksspråk! Så depressionen får vänta en stund...

Lapinette:
    Paris blir väl en härlig erfarenhet om det blir så att ni hamnar där! Bara ni hittar en fin bostad i trevliga kvarter. Ni kanske kan ha kvar någonting i Cannes och åka ner när ni är lediga istället? Men jag förstår att det är slitsamt med allt pendlande.

Gemma:
    Låter som om Shanghai blir ditt livs äventyr! Och så härligt att du äntligen få vara tillsammans med Bertrand. Tufft av dig tycker jag att ha klarat av de senaste 2 åren...

Älsklingen hemma har precis fått reda på att hans sockervärden inte är de bästa, så han ska på några undersökningar. Behöver jag berätta mer? Ni har väl alla upplevt hur SJUK en man kan bli?

• Roslagsbrud

Idag har jag gjort någonting glamouröst, jag har varit på manikyr för första gången i mitt liv. Det ni!

När jag satt på jobbet så föll plötsligt blicken på mina händer och jag upptäckte att naglarna dragit iväg en bit och att varje nagel hade sin egen form. Jag har turen att ha starka, fina naglar, men de växer så det knakar och jag hinner inte med! Så jag ringde helt enkelt till en salong och drog iväg på lunchen för att fixa till dem. Fick de insmorda, filade, putsade och målade. Ska absolut göra om det till bröllopet så att ringarna gör sig riktigt fint.

Om jag vore rik så skulle jag utan tveckan lägga ner en hel del pengar på såväl manikyr som pedikyr, frisör, ansiktsbehandling, massage... Gud så härligt! Och en personlig tränare av hankön med fast rumpa och bestämd röst...

Lapinette: jag är GRYMT imponerad av din träning. Gemma går inte av för hackor hon heller...

Sambon och jag har kommit överens om att så fort isen är borta från stigarna, promenera runt sjöarna hemma varje kväll vi hinner (ca 5 km). För att springa - det orkar jag bara inte!

Gemma: Ja, ja, jag LOVAR att jag ska se Pingvinfilmen! Den går fortfarande på bio i Stockholm så jag tar den nog nästa vecka. Du har rätt - finns inget bättre sätt att bota depighet än att se andra har det värre än en själv, må det så vara pingviner!

Sambon har kommit över gårdagens dödsångest - han hade det i minst ett par timmar på riktigt faktiskt! - och ska först genomgå nya tester innan han ger upp andan helt och hållet.
    Han bad om en vacker kista, men jag vägrade direkt - det får bli en billig papplåda så att jag får pengar över till en vacker begravningsklänning istället. Galghumorn flödar!

Händer annars inte så mycket på bröllopsfronten - jag bara väntar och längtar. Men en kul grej är att Lidö Värdshus där vi ska vara, precis vunnit första priset i tävlingen "Skärgårdens bästa krog". Munms, det lovar gott! Bara de inte höjer priserna nu...

• Roslagsbrud

Neeeeej, vad jobbigt Gemma! Men är pengarna borta redan, vet ni det?

Jo, någonting bra med Sverige är just att byråkratin fungerar här, och att folk faktiskt anstränger sig för att lösa diverse problem.

Hoppas, hoppas att det löser sig för er. Och det är väl nu som ni behöver såväl jordgubbar som pingviner och champagne!
    Klappa på mannen, trösta honom ordentligt och berätta hur underbar han är på alla sätt och vis, trots att han är tankspridd. Han lär i alla fall aldrig glömma något kort mer.

Lapinette: Vad kul att även ni bokat in er på ett toppen ställe! Och hur gick provuppsättningen?
    Spriddas för vinden - att jag inte tänkte på det!

Jag tränade magmusklerna igår kväll! Jag sjunger nämligen i kör och då får magmusklerna jobba lite i alla fall. Så nu har jag mindre dåligt samvete...

• Roslagsbrud

Jag ska INTE tjata om vädret, vi vet att det är bedrövligt... Och en massa snö ska det bli nästa vecka också.

När jag kom till jobbet idag låg hela mail/internet systemet nere. Gissar om man bli handikappad! Väntade på material jag skulle gå igenom och maila tillbaka innan viss deadline så det var bara att vända hemåt igen och koppla upp sig därifrån. Teknikens under - tänk så snabbt man blir beroende!

Lapinette: Även min pappa är lite märklig och inte speciellt engagerad i sina "svenska" barn (han har en ny kull i Frankrike nu). Han kommer inte till bröllopet eftersom han redan hade bokat in sig på annat då. Fast det är faktiskt bara skönt - jag slipper lägga ner krut på att vara turistvärdinna och tolk!

Gemma: Tänk så lustigt att Carrefour finns i Shanghai! Det hade jag aldrig trott - är ju så typiskt franskt!

Sambon och jag har turen att kunna vara tillsammans mycket. Känns som om någon huggit av mig en kroppsdel när jag inte har honom i närheten, och då är jag ändå en mycket självständig kvinna som reder sig alldeles utmärkt själv.
    Så var det inte med mitt ex, dvs att det vara bara skönt när han försvann på tjänsteresor och annat. Kanske därför han är ett ex?

Blir en lugn helg - mamma är på besök - men ska senare idag till Grill på After Work. Vi är några gamla kollegor som numera jobbar på olika ställen som träffas ibland för att skvallra och skratta.

Lapinette: Din klänning låter helt fantastisk! Du kommer att bli en mycket vacker brud trots liten och platt profil!

• Roslagsbrud

Herregud... Måndag och redan helt slut! Men det regnar i Stockholm idag och det är HÄRLIGT! Allt är bättre än snö...

Bästa gemensamma helgslappet för oss är att ligga med varsin bok, i varsitt hörn av soffan, dock med fotkontakt med varandra, och med en kopp fruktte till mig och en latte till honom + god choklad till oss båda. Finns ett ställe på Östermalmstorg där de har fantastiska praliner... Han har så sig sina otroligt fula mjukisbyxor med stort hål i grenen och jag mina bästa (och enda!) träningsbyxor.

I vardagsslappet ingår även denna gång soffan, men där lägger vi till TV:n. Ibland är vi duktiga och tittar på någonting meningsfullt, men bäst ändå är att titta på skräp à la "bachelore/ette" eller "skönheten och odjuret" (den amerikanska såpan ni vet där en snygg tjej ska falla för en "fuling" ). Då kan vi dissa programmet ordentligt och skratta gott åt det.

Hade en jätte trevlig släktmiddag på lördag kväll hemma hos oss, med mycket skratt, musik och vin. Vi gjorde årets första GT - ett säkert tecken på att våren är här, trots allt! Blev sedan en kycklinggryta (färska champinjoner, paprika i 3 färger, purjo, grädde, vatten, vitlök, kryddor) med ris (enkelt men blev SÅ gott!) och god sallad med fransk vinegrette och pinjenötter. Avslutade med hemmagjord chokladmousse. Mums! Gästerna kom alldeles för tidigt så plötsligt stod ALLA i köket, stojade och drack drinkar medan sambon och jag fixade maten. Vaknade dagen efter med en rejäl huvudvärk men det var det värt!

Lapinette: vad roligt att du träffade på en kille att snacka bröllop med! Fick du några bra tips?

Gemma: det kan väl ändå inte vara möjligt att du inte shoppat någonting ännu!

Brudjuni 2007: Bienvenue!

• Roslagsbrud

Jo, har ett gammalt svenskt guldarmband (armring) och två lösa ädelstenar köpta i ´Pakistan, en topas och en ametist. Skulle vilja smälta ner till ett nytt smycke. Har ni några tips på vad man skulle kunna göra?

• Roslagsbrud

Vad kul Lapinette att en avbokning resulterade i någonting bättre!

Äntligen helg snart! I morgon blir det till att göra stan och leta efter roliga påskgrejer tänkte jag. Har ni tips på lämpliga butiker?

Annars är jag mest sur nu eftersom syrran är dum. Hon tycker att det blir dyrt att komma til bröllopet eftersom de måste sova över åtminstone en natt (finns dock vandrarhem för några hundralappar på precis samma ställe som bröllopet äger rum). Har fått tel samtal och mejl (!) om detta så jag tröttnade och föreslog att hon skulle stanna hemma. Fick samtidigt höra av min svägerska att syrran visst har råd, men att hon inte tycker att bröllopet är någonting att prioritera! Inte för att jag känner att hennes frånvaro/närvaro spelar någon roll, utan är mest förbannad över att hon först ger mig dåligt samvete för att jag inte betalar hennes övernatting när det egentligen bara handlar om snålhet. Och jag som har skänkt henne både pengar och prylar när hon behövt det.
    Syskon alltså...
    Har ni några?

Svar på tråden Glamour, mon amour!