• Kaisa

Glamour, mon amour!

Gemma: Jag handlar faktiskt ratt mycket pa natet. Allt fran musik och bocker till klader och grejer. Fast nar jag handlar klader sa ar det oftast att jag koper fler av vad jag redan har. I andra farger som sagt. :)

Om jag hade obegransat med pengar sa skulle jag absolut ha en personal shopper. Om jag hade obegransat med tid sa skulle jag nog tycka shopping var litet roligare! :) Om ett par manader sa blir jag klar med min utbildning och da skall jag ta ledigt ett ar, och dessutom bo i Stockholm istallet for var lilla "hala" i USA sa da kanske shoppinggladjen kommer tillbaka? Aj, aj-akta dig kreditkortet!

• Kaisa

Vi kommer hem den 7:e juni! Hem for mig och bort for mannen...

Mina favoriter pa natet ar nog ganska standard som Banana Republic och J.Crew. Betalar man alltsa tull for att skicka till Sverige? Plus porto antar jag.

Jag haller med om att det finns mycket bra amerikanska lounge/mysklader. Mycket velour o, pa allt fran Target (motsvarande Ahlens kanske) till lyxvarianten. Det passar den amerikanska standard kroppformen. :) Fast det ar ratt vanligt att man ser folk i mysklader aven ute. Inte om man ar i en storstad kanske, men ofta runt universitets campus mm. Allt annat an catwalk! Ibland kommer mina studenter till lektionerna ikladda flanellpyjamas byxor och t-shirt! Sa skulle folk ALDRIG vara kladda pa ett svenskt universitet! Eller har jag blivit gammal?

Trodde att din klanning var fransk?! Var det inte nagot med fransk spets? Vilket marke var det? Den var iallafall jattesnygg! (Var, eftersom den ny ar panyttfodd i Lapinettes klanning...)

• Kaisa

Vi gifter oss i Visby i Augusti. En ganska enkel och opretentios ceremoni utomhus och middag pa ett hotell efterat. Runt 60 gaster skulle jag tippa pa, men langt ifran alla har svarat annu!

Gifter mig i...nu kommer en lang historia! Jag ar inte sa fortjust i de klanningar jag sett har i USA, vissa ar jattevackra, men jag kande att det inte passade mig. Sa jag tankte att det var nog bast att lata sy upp en klanning. Jag ville ha nagot med enkla snitt, men inte nodvandigtvis banalt for det. Pappa var i Thailand i hostas och jag fragade om han inte kunde kopa med sig fint thaisiden. Jovisst sa min kara far, men varfor inte sy upp den ocksa, har ar det ju mycket billigare. Varpa jag tog matt och faxade over och ritade ungefar hur jag ville ha den. Resultatet blev dock inte riktigt vad jag tankt mig... Sa forhoppningsvis kan jag fa den omsydd i sommar.

Det ar latt att generalisera nar det galler USA och amerikaner. Att alla ar feta och ater hamburgare till frukost. Att de gillar Bush, ar superreligiosa och att de inte har nagon stil alls. Och som tror att USA ar universums mitt och att Europa mest ar en charmig "themepark"... Men det finns (nastan) lika manga benrangel, icke-konservativa , finsmakare och som har mycket koll pa varldens alla horn. Det beror nog pa litet vart man bor. Jag kanner val folk ur bada kategorierna. Vi bor i en liten, ganska intellektuell universitetsstad mellan Chicago och Indianapolis. Mitt i majsfalten. Langt fran New York och L.A. Langt fran Lenny Kravitz vaning i SoHo!

Det ar intressant att bo utomlands, oavsett vart man bor tycker jag. Man lar kanna sig sjalv for man blir alltid ifragasatt. Att alltid vara litet av en outsider ar bade jobbigt och kul. Jag skulle sakert beskivas av mina amerikanska vanner som "petite", berest, natur och miljo alskande, icke-hamburgeratandes, vindrickandes blondin. Men av mina svenska vanner som en normalstor medelmatta med mellanblont har...

Oj vad langt det har blev!

Glad Pask pa er alla!

• Kaisa

Roslagsbrud: jattesnygga ringar!

• Kaisa

Jag hamnade ocksa pa BT efter en sokning pa Google! Och nu kollar jag litet da och da bara for att det ar kul.

Vi gifter oss den 12:e Augusti, sa det ar lant tills dess. Vi har mycket sma-grejs kvar att fixa.

• Kaisa

Lapinette: Skall ni vara pa Taxinge?

De ar beromda for sina godsaker, sa kanske ar tartan vard den daliga servicen?

• Kaisa

Idag har jag blivit Dr! Ville bara dela med mig litet! Efetr nagra sma andringar i avhandlingen sa kan jag agna mig helt at att brollopsplanering och icke-vetenskaplighet! Jippie!

• Kaisa

Tack! Biokemi & molekular biologi om ABC Transport protein. Valdigt nerdigt! :)

• Kaisa

Nu har jag sovit pa saken och det kanns ratt bra. Gemma: Labb i kallaren? Ar dina foraldrar hemliga agenter de med???

"Mina" transportproteiner ar litet svara att tamja, ibland ar de bra da de forsvarar cellerna mot toxiner (typ san't som vi far i oss i maten mm) men ibland kan de skapa stor skada nar cancerceller kommer pa knepet att skydda sig mot cellgifter genom att pumpa ut dem. Sa i friska celler ar de bra att ha, men inte i cancer celler. Det om detta.

Jag ar en medelstor svenska (men som jag skrev nagonstans forut sa anses jag petite i USA:) ) med medelbont har och klarbla ogon. Roslagsbrud: Min tumme kan ocksa magdansa! Jag kan lagga tungan i flera veck, alltsa som tre rynkor... Usch vad ackligt det later! Har tyvarr ganska stora fotter sa jag ar alltid pa jakt efter skor som far dem att se mindre ut, fast att kopa for sma skor har jag gett upp for lange sen. Man blir inte sarskillt glad med skavsar!

Jag traffade mannen nar jag var har i USA som utbytesstudent for snart 8 ar sen. Jag traffade honom pa gymmet. Jag hade tankt att prova nagot nytt sa jag borjade pa en karate kurs och han var tranaren! Valdigt sexig i sin karate uniform. :) Vi gick nog och spanade pa varann i ett halvar innan han ringde mig. Vi var ute och at middag, tranade, jag fick massor av blommor, och traffades ratt lange innan det blev vi. Jag var ratt sa motstravig eftersom jag ju skulle aka hem nagra veckor senare. Men sen blev jag iallafall upp-over-oronen foralskad och det var fruktansvart att aka hem. Men det var OK eftersom han kom till Sverige 5 ganger pa ett ar! Dessutom sa pratade vi i telefon VARJE dag och gor det fortfarande nar vi ar ifran varann. Vi har valdigt bra kommunikation, vilket ar superviktigt for mig.

Skriver mer sen, maste kila!

• Kaisa

Lapinette

Kanner igen det dar att man inte ar samma person pa ett annat sprak. Min engelska har alltid varit bra, men det tog flera ar i det har landet innan jag kande mig som MIG SJALV pa engelska! Du vet, skamt blir inte de samma nar man inte har samma referens ramar mm. Aven om det ar korrekt sa blir det latt sa platt... Men pa franska skulle det bli annu varre!! Jag var au-pair i Geneve ett ar efter gymansiet sa min franska begransar sig till nappflaska, golvmopp och en vokabular nodvandig for att resa och bestalla vin i baren... :)

Svar på tråden Glamour, mon amour!