• Lapinette

Glamour, mon amour!

Men Gemma...närhet är ju det absolut bästa som finns! Att ligga i hög och gooosa är jag nog världsbäst på. Älskar att ligga introcklad eller på hög som sälarna.

Jag slappar bäst när jag är i Cannes. O är den enda som lärt mig att slappa. Mina vänner blir märkbart förvånade om jag någon dag inte har gjort någonting. Detta är ett arv från min moder som susar omkring i 190 på det ena och det andra.

Nej, nu ska jag ut i det häääärliga vädret för att ta ett step up pass för Lina. Är inte på humör då jag har det månatliga och till min förskräckelse upptäckte röda prickar på kroppen imorse. Har nog fått samma virus som min pojkvän. Skoj! Han hade prickar i 2 månader....vi gifter oss om 1,5!!! Iiiii!!! Ingen panik utan 10 djupa andetag. KRAM

• Lapinette

Gemma, hoppas det gick strålande med franskan! Själv vågar jag bara prata franska med svärmor. Hon får utstå alla möjliga slags grammatiska fel och konstiga ord.

Pricksjukan...eller prickigkorv som jag kallat min blivande är ett slags virus som man kan få och som håller i sig i 1-2 månader. Man får röda prickar på kroppen (ej armar och ben) och de kan klia. O's kliade inte och han hade dem i två månader. Läkaren sa att det fanns 1 % chans att jag kunde få det...och nu verkar det så. Men jag är inte helt säker (kanske var det värme utslag eller en reaktion på något annat). Vi får se...idag har jag ännu inte vågat kolla närmare. Sprang dock och köpte vitaminer igår...precis som det skulle hjälpa?!

Annars regn, regn, regn idag. Stockholm i ett total mörker. Fördelen med regnet är dock att snön försvinner snabbare men det vore härligt om solen kunde skina i några dagar (det smälter ju också snön!!!). Ser fram emot Påsken och 4 dagar ledigt nere i Cannes. Hoppas solen och värmen håller i sig där (20 grader och sol just nu).

• Lapinette

Hej Gemma!
    Jag är inte så säker på om jag har fått pricksjukan. Då jag är rätt mörk i huden är det svårt att se sen så syns de tydligast efter dusch och de sista mornarna har jag varit så trött att jag inte sett något. Ska kolla och be O titta noggrannt i nästa vecka.

Har haft två otroligt sociala dagar. I tisdags lunch med storebror och på kvällen Pilates och sen middag med väninna. Satt och drack vin och åt nyttig sallad med henne och hennes otroligt trevliga sambo i deras femma på Tegnérlunden. Alltid lika trevligt och välkommnande att vara där.

Igår blev det lunch med en fd mycket nära väninna (min första sambo under studietiden i Frankrike) och henne senaste tillskott till familjen, Linus 3 månader. På kvällen träffade jag vår solist i kyrkan och sen blev det middag hos en annan väninna från gymnasietiden. Åter igen rödvin och choklad.

Känner mig trött och ser fram emot en kväll med aerobic (hur jag nu ska orka) för Frederico. Sen ska jag direkt hem och dööööö på soffan! Längtar!

• Lapinette

Umgänget har varit mycket bra. Börjar nu få längtan efter en hemmakväll för mig själv i soffan. Har inte varit hemma ett dugg denna vecka.

Väninnan med den mycket stora lägenheten på det centrala läget är mammaledig och snart arbetslös och hennes man jobbar på ett statligt företag. Inga direkta glamorösa människor. De har båda sålt sina lägenheter (hon en trea på Kungsholmen) för att få plats med alla barn. Hon har 3 tonåringar varav 2 har flyttat hemifrån och han har 2 barn i tonåren (något yngre) som bor där varannan vecka. Så är det i dagens moderna familjer och det kräver måååånga rum.

Den andra väninnan bor på promenad avstånd från mig i en mindre villa i Älvsjö. Där var det att inspektera deras badrumsrenovering som pågått i en evighet och äntligen är klar. De har slagit ihop 3 mindre rum till ett gigantiskt badrum med dusch, stor jacuzzi och en tvättstuga. Så himla fint!

Båda dessa väninnor älskar rödvin och choklad!

Annars så måste jag bara skriva lite bröllop! I förgår fick jag ett mail från vår präst. Han kan tyvärr inte viga oss då han måste på konfirmationsläger. Istället ska vi få den nya andreprästen, Ellinor. Jag blev jätteglad då vi helst önskade oss en kvinnlig präst samt då den tidigare verkade lite "mossig". Igår ringde Ellinor och hon visade sig vara en mycket trevlig och liberal kvinna. Dessutom så har hon bott i Bryssel i 1 år och pratar franska!! Så när vi träffas (senare i april) och vi ska diskutera upplägget av vigseln så blir det att bestämma vilka delar på vilket språk. Kan det bli bättre?!

• Lapinette

Jag är bara så obotligt dålig på att hålla tyst! Tror jag har skrikit över hela stan min lycka över vår präst. Men det är nog bara mina arbetskamrater och mamma som hört det hittills. Ska försöka hålla igen mun....fast det är svårt på en bredkäftad groda som mig.

• Lapinette

Roslagsbrud - gud vad trist! Ett bröllop är ju högsta prioritet och speciellt om det är en systers!!! Varför håller hon på och gnölar så där. Är hon avis på att du ska gifta dig?

Själv har jag en storebror, han är 10,5 år äldre än mig (vi har inte samma far) och helt underbar! Har alltid sett upp till honom och liksom lite trampat i hans fotspår. Bror var svensk mästare i dans...så klart syrran trampar efter, brorsan pluggade i Brännkyrka...så klart syrran går där (observera valde dock inte samma linje), brorsan läste på IHM...så klart syrran också gjorde det och nu jobbar vi båda som säljare med någon slags marknadsinriktning.

Min bror kommer på bröllopet. Han är vår toastmaster. Ett jobb jag vet att han klarar galant! Brorsbarnen tycker att det är jättespännande med bröllop (13 och 16 år) och de kommer i kostym respektive smoking! Ska bli så kul att se dem uppsnofsade så där.

Tyvärr så är jag en sån där tråkig typ som inte dekorerar alls till påsk. Är ju dessutom inte hemma utan i Cannes.

Själv ska jag nog träna ikväll och sen träffa en kompis (ovanlig va?!!!). Imorgon ska jag åka och hämta en bakelse som jag ska testa till vårt bröllop. Klockan 10:00!!! Vad gör man inte för detta bröllop? För 12:00 ska jag funka med en kompis på Odenplan. Sen eventuellt gå en sväng med henne (igen) på stan. Hon har klänningsångest inför vårt bröllop. Jag har redan tillbringat en dag med henne och provat MASSOR med klänningar. På kvällen vill jag verkligen vara hemma. Saknar min soffa! Vi får se om jag får sällskap av någon/några vänninor eller om jag sitter själv. Njuter ju av ensamheten också så det kvittar för mig. Söndagen ska jag bara vara hemma och skrota. Plantera om mina blommor, fixa lite med bröllopsplanerna på min PC och bara va!

• Lapinette

Roslagsbrud - känner igen mig och håller med! Tulpaner, älskar dem och senast igår gick jag och köpte en bukett innan träningen för att ge dem till min mor som opererat sitt knä.

Känner mig också otroligt lyckligt lottad. Har sprungit på många nitar genom åren (är ju ingen ungdom längre) och trodde inte livet kunde kännas så enkelt som med O. Han är den finaste människan jag känner.

Blir du också tårögd när du tänker på vigseln? Jag kan sitta och läsa igenom texter som vi ska ha med eller fundera på när jag ska ge en ros till min mamma i kyrkan och då kommer tårarna. O blev så besviken över att jag inte grät när han friade (för jag gråter över allt och allting) men jag kan lova att jag inte kommer att kunna hålla mig under vigseln.

Gemma - hur är det i Shanghai? Börjar du känna dig "hemma" där och hur länge stannar du nästa period du åker över?

• Lapinette

Roslagsbrud - tyvärr kan jag inte säga att det kommit på äldre dar (tårarna) utan satt även som liten och grät när jag tittade på djurprogram på tv (du vet när ett hemskt lejon åt upp något oskyldigt litet djur).

Vad har ni bestämt för sånger/dikter? Jag har precis mailat över en massa sånger till vår solist. Var där i onsdags och lyssnade men de flesta av sångerna hon vanligen sjöng på bröllop var svenska och jag vill helst ha på engelska. Förutom 2 solosånger kommer vi ha en dikt som O's mamma läser på franska, Gibran.

Får man fråga om damens ålder? Själv är jag 35 och fyller 36 dagen innan bröllopet. Min blivande är dock yngre (4 år).

• Lapinette

Hi, hi så din syrra och jag är jämngamla. Tänka sig att man kan betee sig så dumt i vår ålder?!

Vi inte valt våra låtar än men jag har några favoriter. Bland de svenska:
    - Kärleken kommer (Ferlin)
    - Kärleken förde oss samman (Lundell)
    - För kärlekens skull (Gärdestad)

På engelska:
    - You're the inspiration (Chicago)
    - Unforgettable (Nat King Cole)
    - Truly madly deeply (Savage Garden)
    - Have I told you lately (Rod Stewart)
    - Love is all around (Wet wet wet)
    - You are the sunshine of my life (Stevie Wonder)
    - Love is in the air (John Paul Young)

Favoriter just nu är Ted Gärdestad och Chicago...men det är mycket troligt att det blir 2 engelska sånger (så alla hänger med i kyrkan). Ska diskutera detta när vi ses över Påsk. Just nu har min blivande landat i Tel Aviv och ska med nästa flyg till Eilat.

• Lapinette

Gällande yngre män så gör jag som resterande kvinnor släkten - väljer lammkött!

Svar på tråden Glamour, mon amour!