• Mimse

    När sluta med Cerazette?

    Jag har noll sexlust och oroar mig för blodproppar i och med att jag äter Cerazette. Är dessutom kraftigt överviktig och har börjat oroa mig rejält. Planerar att bli gravid om några år, men måste gå ned i vikt innan dess. Hur länge efter ett samlag måste man äta Cerazette för att vara skyddad? Vill sluta ganska snart. Har någon förslag på något annat bra preventivmedel som inte påverkar kroppen allt för mycket? Vågar inte lita på kondom.

  • Svar på tråden När sluta med Cerazette?
  • sposa

    Jag har aldrig hört talas om cerazette. Är det en typ av p-piller? För det finns ju ett par märken som är populära, med få biverkningar: yasmin och diane.

    Själv använder jag p-dator, helt naturligt och hormonfritt. Men det rekommenderas inte om man skulle anse att en oplanerad graviditet skulle vara en katastrof, eller om man är singel, då säkerheten ligger ett par procent under p-piller, och det under förutsättning att man följer anvisningar till punkt och pricka!

  • Sanasol

    Har precis bytt från Yasmin till Cerazette (Östrogenfritt p piller, minipiller) p g a humörsvängningar, tycker det blivit ännu värre nu så jag kommer sluta helt.

    Kommer övergå till p-dator om tre månader, då hormonerna gått ur kroppen.

  • sposa

    sanasol

    Säg till om du har frågor ang. p-dator. :)
    har använt min i ett och ett halvt år.

  • Sanasol

    sposa

    många frågor, funkar den bra? vet inte vad jag vill veta, men du får gärna berätta lite! :D:D

  • sposa

    sanasol

    Ja, hittills är jag ju inte gravid... :)

    Men det gäller att man följer den slaviskt. Och ju mer regelbunden du är, desto fler "gröna dagar" får du, dvs säkra dagar.

    (Man kissar på stickor 8 dagar i månaden, och då räknar den ut säkra och osäkra dagar.)

    Jag brukar ha ca 6 osäkra dagar i månaden, men vissa månader, mär jag varit stressad, och mensen ett par dagar sen,så har jag fått fler, som värst typ 16 dagar... :(

    Man har ett 6 timmars intervall man göra urinproverna, och det måste alltid vara första morgonkisset. Ibland kan det vara jobbigt att behöva planera sina toabesök - speciellt när man är skitkissignödig, och det är en timme kvar tills man "får kissa", och dessutom skittrött..

    Men hursomhelst blev jag en helt annan människa när mina sista artificiella hormoner lämnade kroppen, så det är faktiskt värt allt krångel p-datorn innebär!

    Erbjudande om svar på frågor står kvar! :)

  • Sanasol

    Jaha, jag trodde man skulle testa varje dag! Om min mens blir normal igen så har jag vldigt regelbunden cykel, borde ju gå bra då! :D Känns som ett bra alternativ, för vi vill ju inte ha bebis ännu! :)

  • Shakti

    Är cerazette minipiller? Annars ska man väl äta till man får mens och sen sluta med pillren. Vet inte om det är samma med minipiller...

  • Sanasol

    Minipiller äter man hela tiden, man kan få blödningar under kartan men man ska inte sluta någon gång.

  • Mimse

    Jag vill sluta med Cerazette som är ett minipiller. Jag har konstant blödningar och ingen sexlust. Med vanliga p-piller äter man kartan ut och får mens innan man slutar om man nu vill göra det. Men jag har ingen vanlig mens, jag blöder hela tiden. Det jag undrar är hur länge man ska äta Cerazette efter ett samlag innan man slutar att äta dem om man nu vill göra det. Jag hade samlag senast för en vecka sedan, kan jag sluta ta mina Cerazette nu tror ni?

  • Sanasol

    Mimse

    Ja, det tror jag. Jag tänker sluta till nästa vecka för då har jag ätit dem en "förebyggande" vecka och då ska det inte vara någon fara! :)

  • Mimse

    Sanasol

    Tack för rådet! Ska vänta några dagar extra sen åker Cerazetten ut. Usch vad det ska vara krångligt att vara kvinna... forskningen borde ha kommit längre, men det är ju kvinnokroppen det handlar om, inte männens kropp... där har vi ju svaret...

  • Sanasol

    Mimse

    Det är inte alls lätt, men ska som sagt gå över till p dator snart, ska bli skönt att slippa hormoner! Sen när man fått barn så får väl killen klippa av vissa ledningar...

  • Shakti

    Mimse
    Visst är det så! Var det så att män åt piller som minskade deras sexlust hade man fixat det för länge länge länge sen!

  • nano

    Spermier kan väl överleva i upp till 8 dagar, men äl lär ju inte komma igång i ögonblicket du slutar heller, så en vecka är nog ganska lagom att vänta om du aboslut inte vill ta dem längre än du måste.

    Problemet med en p-dator är ju att den egentligen inte är något p-medel, utan bara ett sätt att hålla reda på vilka dagarna man kan bli gravid. Man måste ju fortfarande använda något annat under de osäkra dagarna. Men det fungerar säkert jättebra om man inte har något emot kondom under de osäkra dagarna eller att avstå under dem.

    Annars finns det kopparspiral att sätta in, eller så kan man köra pessar, båda hormonfria.

  • Julibrud07

    Det står på bipacksedeln när man ska sluta med pillern och det är när kartan är slut

  • Mimse

    Julibrud07

    Har precis läst om Cerazette på fass.se, där står det att man kan sluta med tabletterna när man vill. Smartast är väl kanske att äta tabletterna några dagar extra, om man har haft samlag, eftersom de små rackarna kan leva ett par dygn.

  • Sanasol

    Japp, man kan sluta när man vill, som med alla minipiller!

Svar på tråden När sluta med Cerazette?