• Ellte

Vita lögner - är det rätt?

Pga. diskussioner i en annan tråd känner jag mig manad att förklara mig...

Jag har i denna tråd hävdat att jag inte alltid tycker att man måste vidarebefordra dåliga saker andra sagt.

Det sista inlägget riktat till mig i denna tråd lyder:

"Jag tycker det är självklart att man berättar sådant. Det gör man inte för att vara elak, utan för att en människa har rätt att veta vad någon annan tycker om en.

Är du sådan också att om någon är otrogen, så får folk runt omkring, som vet om det, inte berätta för partnern som blir otrogen? Då blir de ju ledsna."

Först och främst är jag ledsen att jag uppfattats på detta sätt, särskilt när jag i tråden blivit anmäld just för att jag säger vad jag tycker. Verkar det då som att jag skulle undanhålla så viktig information?

Det jag försökt hävda är att man kan vidarebefordra information på olika sätt och att man inte alltid behöver berätta hela sanningen om sanningen är sådan att den sårar mer än vad den ger...

Följdaktligen: Om jag upptäckte att någon av mina vänners respektive är otrogen skulle jag (efter att jag var säker på att jag sett rätt) i första hand om möjligt prata med respektiven för att ge honom/henne chansen att själv prata med min vän. Om h*n vägrar skulle jag INTE säga till min vän "Du, din kille kn*llar andra tjejer, säger att du är en kossa och att du är dålig i sängen" ÄVEN om det var sanningen. Jag skulle välja att lägga fram sanningen men inte med alla fula detaljer... Detta för att det INTE skulle ge NÅGOT gott till min vän att berätta hela den fula sanningen.

Är det verkligen så konstigt?

• Svar på tråden Vita lögner - är det rätt?
  • Ellte

Chokladtårtan: Eller så var det så att jag inte tyckte att mamman borde berättat på det sättet och med de orden som angavs. Det hade väl räckt att hon sagt att de inte ville komma för de hade mycket annat?

Jag har ALDRIG sagt att mamman i fråga är bitchig och hatfull. Det jag sa var att jag tycker det är onödigt att hålla på att bitcha om att folk som inte hört av sig innan OSAdatumet tycker illa om en och därför bryta vänskaper... Det är du som blandat ihop de olika diskussionerna...

• Ellte

Ärligt talat...nu har jag läst i den andra tråden igen. JAG har blivit TOTALT dissad av dig och flera andra Chokladtårtan.
    JAG har blivit kallad för TROLL.
    JAG har blivit anklagad (av dig!) för att tycka att jag är bättre än andra.
    JAG blev anmäld för mitt inlägg, jag har försökt förklara mig och be om ursäkt och ÄNDÅ envisas du med att övertyga mig och andra att jag är värdelös och att jag har fel åsikter...

Och sen är det JAG som måste förklara mig... Va fan ska jag sitta här och vara ledsen för för att du inte klarar mina åsikter och därför kallar mig diverse olika saker??? Är det verkligen JAG som gör fel? Jag tycker man ska vara snäll, att man ska visa varann respekt och kärlek, att man ska vara rädd om dem man tycker om...men för det får jag en massa skit...av DIG, den GODA och fina? :?

Vad vill du att jag ska göra? Gå ner i brygga och bryta mot det jag tror är rätt och bra? För att du ska vara nöjd och sluta kasta en massa skit på mig?

Svar på tråden Vita lögner - är det rätt?