• Ellte

Vita lögner - är det rätt?

Pga. diskussioner i en annan tråd känner jag mig manad att förklara mig...

Jag har i denna tråd hävdat att jag inte alltid tycker att man måste vidarebefordra dåliga saker andra sagt.

Det sista inlägget riktat till mig i denna tråd lyder:

"Jag tycker det är självklart att man berättar sådant. Det gör man inte för att vara elak, utan för att en människa har rätt att veta vad någon annan tycker om en.

Är du sådan också att om någon är otrogen, så får folk runt omkring, som vet om det, inte berätta för partnern som blir otrogen? Då blir de ju ledsna."

Först och främst är jag ledsen att jag uppfattats på detta sätt, särskilt när jag i tråden blivit anmäld just för att jag säger vad jag tycker. Verkar det då som att jag skulle undanhålla så viktig information?

Det jag försökt hävda är att man kan vidarebefordra information på olika sätt och att man inte alltid behöver berätta hela sanningen om sanningen är sådan att den sårar mer än vad den ger...

Följdaktligen: Om jag upptäckte att någon av mina vänners respektive är otrogen skulle jag (efter att jag var säker på att jag sett rätt) i första hand om möjligt prata med respektiven för att ge honom/henne chansen att själv prata med min vän. Om h*n vägrar skulle jag INTE säga till min vän "Du, din kille kn*llar andra tjejer, säger att du är en kossa och att du är dålig i sängen" ÄVEN om det var sanningen. Jag skulle välja att lägga fram sanningen men inte med alla fula detaljer... Detta för att det INTE skulle ge NÅGOT gott till min vän att berätta hela den fula sanningen.

Är det verkligen så konstigt?

• Svar på tråden Vita lögner - är det rätt?
  • unelmia

Nej, det är absolut inte konstigt!
    Jag har inte läst tråden du nämnde, men jag tycker precis som du att man inte behöver berätta allt......

• Butterscotch

Jag tycker inte heller att det är konstigt! Jag har själv blivit beskylld för samma sak för att jag inte berättade för en kompis/kollega att folk tyckte att hon var en superbitch. Istället försökte jag styra om hennes beteende lite, till att bli mer "svenskt" (hon är amerikanska), vilket fungerade efter ett tag när hon förstått hur saker och ting funkar i Sverige. Så kan man också lösa problem! Finns väl ingen anledning att göra en kompis ledsen om man kan undvika det?

• Chokladtårtan

Nu var det ju så att du inte tyckte att mamman skulle berättat vad familjen sa. Vad ska man säga då? Mamman måste ju få berätta, hur det ligger till. Om man berättar något sådant, så berättar man oftast ord för ord vad någon sa, det är fakta helt enkelt.

Att sen sitta och påstå att folk är bitchiga och hatfulla när de berättar vad någon annan har sagt, det är dålig stil.

Jag är inte bitchig, för att jag förmedlar till någon vad en person har sagt. Om jag har två vänner, och den ena pratar illa om den andre så jag hör, så berättar jag för min andra vän. Personen har rätt att höra det, så den själv kan bestämma vad den vill göra.

• Ellte

Chokladtårtan: Eller så var det så att jag inte tyckte att mamman borde berättat på det sättet och med de orden som angavs. Det hade väl räckt att hon sagt att de inte ville komma för de hade mycket annat?

Jag har ALDRIG sagt att mamman i fråga är bitchig och hatfull. Det jag sa var att jag tycker det är onödigt att hålla på att bitcha om att folk som inte hört av sig innan OSAdatumet tycker illa om en och därför bryta vänskaper... Det är du som blandat ihop de olika diskussionerna...

• Ellte

Ärligt talat...nu har jag läst i den andra tråden igen. JAG har blivit TOTALT dissad av dig och flera andra Chokladtårtan.
    JAG har blivit kallad för TROLL.
    JAG har blivit anklagad (av dig!) för att tycka att jag är bättre än andra.
    JAG blev anmäld för mitt inlägg, jag har försökt förklara mig och be om ursäkt och ÄNDÅ envisas du med att övertyga mig och andra att jag är värdelös och att jag har fel åsikter...

Och sen är det JAG som måste förklara mig... Va fan ska jag sitta här och vara ledsen för för att du inte klarar mina åsikter och därför kallar mig diverse olika saker??? Är det verkligen JAG som gör fel? Jag tycker man ska vara snäll, att man ska visa varann respekt och kärlek, att man ska vara rädd om dem man tycker om...men för det får jag en massa skit...av DIG, den GODA och fina? :?

Vad vill du att jag ska göra? Gå ner i brygga och bryta mot det jag tror är rätt och bra? För att du ska vara nöjd och sluta kasta en massa skit på mig?

• unelmia

Oj.....här går det hett till....vad heter tråden ni diskuterar....

• Nilo

Yep, är också nyfiken på vilken tråd ni talat i tidigare...?

Här är i alla fall mina 2 cents:

Jag är riktigt trött på det där "doku-såpa-snacket" om att ärlighet är någon form av livsviktig egenskap. Så klart att man ska försöka vara ärlig i de flesta situationer, men det finns också något som kallas finkänslighet. Om jag får reda på något som jag anser att någon annan har rätt att få veta, så är det väl självklart att jag berättar för personen i fråga DE DETALJER som är väsentliga. Det finns ingen som helst anledning att vidarebefodra personliga påhopp eller kränkningar. Om någon exempelvis har kallat min vän för att vara en "lögnaktig bitch som borde hålla tassarna borta från andras män", så räcker det väl med att jag säger att XX är ganska så irriterad på dig av den och den anledningen, jag tycker du borde prata med henne och förklara situationen?

Jag fattar inte hur det här med ärlighet har blivit någon slags dygd. Personligen uppfattar jag det som att när man i ärlighetens namn berättar saker för en annan människa som är sårande, så ligger det ett egenintresse bakom eller bara en njutning i att se andra bli ledsna.

I min värld så hamnar den typ av ärlighet som många lever efter nuförtiden (i.e. "jag säger vad jag tycker om alla, när som helst. Och är jag tyst så är det en form av oärlighet") långt ner på skalan för goda egenskaper. Begreppet har blivit till något det inte är. Riktig ärlighet borde väl grunda sig i ett geniunt intresse för personen i frågas väl och ve, och inte i att skapa intriger människor emellan?

• lolabe

Jag håller helt med dig Nilo, mycket bra skrivet!

Jag undrar fö också vad det är för en tråd, den har jag missat helt...

• Luks

Chokladtårtan nu igen. Inte första gången precis.

• Luks

Ellte: Försök att tänka bort idioter. De sitter bara bakom sin datorskärm och är sura på livet.

• anne på grönkulla

Jag vet inte vad det är för annan tråd som diskuteras. Men det är väl självklart (tom för mig som brukar propagera för väldigt rak kommunikation och tydliga och ärliga besked) att man inte kan lägga fram vad som helst hursomhelst utan ofta får ägna sig åt att vara ganska taktfull! I det ingår att i vart fall inte nödvändigtvis berätta allt för alla...

• Chokladtårtan

Övertyga folk om att du är värdelös? Men herregud, vad håller du på med egentligen? Jag tror inte att du är värdelös. Jag har inte försökt övertyga någon om att du är värdelös eller har fel åsikter.

Jag tycker att man ska vara ärlig. Det du körde med var lite att man skulle döda budbäraren. Budbäraren, om den inte förvränger orden, har inte gjort något som helst fel. Berättar den bara rakt av, ordagrant, vad en person har sagt, så tycker jag inte den varken är ohyfsad eller elak.

Att säga upp kontakten med någon för att de har glömt att berätta om de ska komma eller inte, tycker jag är lite överdrivet. Vill folk göra det, visst, det är inte mina problem. Jag skulle dock inte göra det. Jag är själv väldigt glömsk av mig, skulle kunna glömma bort sådant, om jag lade undan det, och tänkte jag skulle svara senare.

Kallat dig diverse olika saker? Vad för saker? Jag har inte kallat dig något elakt, vad jag vet. Du påstår ju att flera inte visar varann respekt och kärlek, eftersom de tror på att berätta saker och ting för varandra.

Det finns olika sätt att berätta saker på. En del vill skapa konflikter, en del vill helt enkelt berätta vad de har hört sägas för att de bryr sig om, så att personen kan välja bort dessa människor ur sitt liv.

Luks:

Det där var varken respektfullt eller kärleksfullt:)

• pickolina

Håller med Nilo!
    Självklart Ellte..

Klart att man ska vara ärlig och berätta men man kan göra det på ett bra eller dåligt sätt. Jag gör lika dant om jag ska framföra mina egna negativa åsikter till någon. Kollega eller vän etc... Om man säger det på ett mjukt sätt så kan de oftast ta åt sig den negativa kritiken men säger man det för rättframt så blir personen bara ledsen och arg och då har varken den personen eller ens jag själv vunnit något på att jag yttrat mig överhuvud taget.

Jag har alltid använt denna metod, mer eller mindre men kan även tillägga av vi på mitt arbete fått utbildning i just sådana situationer.. Detta sätt är speciellt viktigt för chefer tex. Man ska kunna framföra kritik på ett positivt sätt för det är det enda sätt som ger resultat och gör nytta. Att klanka ner på någon genom att tex vara för "ärlig" och rättfram ger inga som helt positiva resultat.

• Chokladtårtan

Luks:

Då ska jag följa ditt råd till Ellte och tänka bort dig:)

Svar på tråden Vita lögner - är det rätt?