• Tillie

Aftonbladets viktklubb, bra????

Det är bra men jag invänder mot deras väldigt låga rekommenderade antal kalorier per dag. Enligt andra uträkningar (från personal på mitt gym) ska jag äta 1700 kcal om dagen minst(dagar jag inte tränar) men Vikklubben rekommenderar mig 1300 kcal.

Jag använder Viktklubben men jag äter mina 1700 kcal minst per dag, tänker dra ner antalet kcal när jag ser att min viktminskning planar ut. Jag vill inte att min kroppsfunktion ska försämras bara för att jag minskar i vikt.

Jag kan rekommendera Viktklubben om man inte litar på den blint. Blamd annat för att om man fyller i allt man äter på en dag får man fram väldigt bra diagram på %kolhydrater, fett och protein man ätit under dagen. Det tycker jag är väldigt bra.

• Tillie

MsNordqvist:

Givetvis, men en stor kropp behöver fler kcal för att fungera. Dvs om man som jag vill gå ner 16 kg på 18 veckor, behöver man mer kcal per dag i början av de 18 veckor än i slutet(då kroppen är mindre). Det är här jag tror VK felar, jag tror programmet väljer ett kcal antal som jag ska äta hela perioden och att det inte kommer sänkas under de 18 veckorna. Jag hoppas inte det sänks i alla fall.

Kcalantalet stämmer nog bättre om man väljer färre kg på färre veckor och startar om programmet som du säger men det var inte något man fick råd om (av programmet) när man skrev in sig. Många på VK's forum verkar starta om programmet efter varje delmål typ var 5 kg.

Svar på tråden Aftonbladets viktklubb, bra????