• Forsfors

Aftonbladets viktklubb, bra????

är det någon som är med där, är det värt pengarna? jag har försökt mig på points nu här ett tag men det går inte så bra för mig, så jag tänkte att ngt annat kanske skulle passa, men jag har inte så mycket pengar så jag vill veta om det är värt det innan man börjar. vad tycker ni?

• Svar på tråden Aftonbladets viktklubb, bra????
  • Pumpkin

Jag tycker det är en bra sida där man snabbt får bra koll på vad man stoppar i sig och vad man gör av med. Oftast hjälper det och man går ner i vikt, första gången jag var med gick jag ner från första dagen.

Det som också är bra är chatten, där man kan prata med olika experter på vissa tider i veckan.

Så jag antar att jag helt enkelt kan rekommendera Viktklubb!

• Tillie

Det är bra men jag invänder mot deras väldigt låga rekommenderade antal kalorier per dag. Enligt andra uträkningar (från personal på mitt gym) ska jag äta 1700 kcal om dagen minst(dagar jag inte tränar) men Vikklubben rekommenderar mig 1300 kcal.

Jag använder Viktklubben men jag äter mina 1700 kcal minst per dag, tänker dra ner antalet kcal när jag ser att min viktminskning planar ut. Jag vill inte att min kroppsfunktion ska försämras bara för att jag minskar i vikt.

Jag kan rekommendera Viktklubben om man inte litar på den blint. Blamd annat för att om man fyller i allt man äter på en dag får man fram väldigt bra diagram på %kolhydrater, fett och protein man ätit under dagen. Det tycker jag är väldigt bra.

• Ellte

Håller med Tillie exakt! Jag gick ur för jag tyckte det var HEMSKT att en så stor sajt försöker lura folk att äta för lite (Jag skulle enl. dem äta 1200 kcal/dag vilket enligt andra är farligt för kroppen). Jag mailade dem och det enda svar jag fick var "Det är ett program, gjort av våra experter som räknar ut det"... Mhmmm....men om det har FEL då? :D

Sedan tyckte jag (men det kan de ju ha ändrat sedan dess) att det var synd att man inte kunde sätta in att man vill gå ner mycket (MYCKET) på LÅNG tid... Jag hade en viktminskningsresa på ca 35 kilo framför mig när jag skrev in mig och hade tänkt TA ett år eller så till det...men det fick man inte välja.

• Pumpkin

Ja men kaloriintaget beror ju på hur många kilon man vill gå ner på hur lång tid man vill att det ska ta?

När jag skrev in 6kg på 15v så skulle jag äta 1840kcal, det tycker jag är ganska mycket. Nu har jag ändrat till 6kg på 9v och då ska jag äta 1570kcal...

• Ellte

Ja jag skulle då gå ner 35 kilo som sagt...och nu minns jag inte vad max antal veckor var men för lite mat blev det iallafall ;)

• Pumpkin

Personligen har jag svårt att få i mig mina kalorier

• Tillie

MsNordqvist:

Givetvis, men en stor kropp behöver fler kcal för att fungera. Dvs om man som jag vill gå ner 16 kg på 18 veckor, behöver man mer kcal per dag i början av de 18 veckor än i slutet(då kroppen är mindre). Det är här jag tror VK felar, jag tror programmet väljer ett kcal antal som jag ska äta hela perioden och att det inte kommer sänkas under de 18 veckorna. Jag hoppas inte det sänks i alla fall.

Kcalantalet stämmer nog bättre om man väljer färre kg på färre veckor och startar om programmet som du säger men det var inte något man fick råd om (av programmet) när man skrev in sig. Många på VK's forum verkar starta om programmet efter varje delmål typ var 5 kg.

• Pumpkin

Ska tillägga att jag startade om för att det inte funkade, jag gick inte ner ett gram. Det har jag i och för sig fortfarande inte gjort, men förlorat centimetrar runt midjan. Närmare 10cm.

Det här är alltså andra gången jag är med i VK, första gången gick jag som sagt ner från dag 1.

• Pippi Pelikan

Min kompis har gått ner många kilo med Netdoktors sajt som liknar viktklubben men är gratis. Om hon tränar får hon äta 2200 kcal och om hon inte tränar får hon äta 1600 kcal tror jag det var.

Testa, det är ju gratis!

• Forsfors

tack för alla svar!

jag ska kika på Netdoktors sajt innan jag bestämmer mig helt för viktklubben.

• Pippi Pelikan

vad tycker du om sajten?
    Funderar själv på att börja för att vara smal till sommaren

• Forsfors

jag har bara varit medlem i några dagar, men jag tycker att den känns lite krånglig när det gäller att fylla i avd man ätit etc, mkt klickande blir det.

• ztar

Jag tycker att Viktklubben är suverän! Bäst fungerar det om man startar om programmet eftersom, precis som någon skrev, tex vid varje 5 kilo, då får man ett effektiva program tycker jag.

Det är bra att man får koll på allt som man äter och man behöver inte räkna i huvudet som med viktväktarna.

Jag gick ner mycket med vv (15 kg) men var aldrig särskilt förtjust i det eftersom de "straffar" viss mat med högre antal points (tex ett ägg är två point men "bara" 73 kcal egentligen) medan frukt (som också innehåller kcal) är pointsfritt.

Jag förstår iden om att uppmuntra att äta mer frukt och grönt, men om jag äter tio äpplen om dagen är det 650 kcal men enligt vv noll points. Jag tycker bara att man lurar sig själv med vv, på viktklubb får man raka besked.

• Pippi Pelikan

Min kompis svor också i början av netdoktors matifyllning, men hon lärde sig fort vad hon åt fel av: oftast åt hon faktiskt för lite, väldigt lite protein åt hon framför allt. Jag började igår och tycker redan att jag börjar hitta mina brister och få en uppfattning om vad jag ska äta mer av, vad jag ska äta mindre av samt hur min kost bör ändras vid träning. Hoppas det håller.

• Snifflan

Jag tycker att det låter konstigt att någon har blivit rekommenderad 1200 på Viktklubben. Jag trodde att deras gräns låg på 1300 och att de aldrig rekommenderar mindre än det. Dessutom är ju de rekommendatioinerna för de dagar när du inte tränar alls. Motionerar man får man ju äta mer.

• E T

Jag tycker att Viktklubben fungerar mycket bättre än Netdoktor. Jag tycker det är enklare att hitta livsmedlen och att de har fler livsmedel inlagda. Men visst tar det lite tid att lägga in allt och pyssla, men när man ser att det hjälper blir man ju glad

• Pippi Pelikan

ET men att netdoktor är gratis är ju ett ännu större plus

• ztar

Jag tycker att Netdoktor var helt kasst! Det finns nästan inga livsmedel inlagada, svårt att hitta tycker jag, krångligt upplägg... Men det är ju som sagt gratis så det kostar inget att prova!

• Janne71_JKP

jag och min w2b kör viktklubb.se och vi har nu tagit ca 20Kg ihop sedan den 19/2 så visst fungerar det.

Visst blir det mycket knappande att mata in allt men det är ju så man inte lurar sig, knapapr in först och äter sedan om man hade utrymme till det...

//Janne

Svar på tråden Aftonbladets viktklubb, bra????