• loppi

P-pillret som glömdes en dag

Jag äter Neovletta 28. Tog ett i måndags kl 21.00 och glömde tisdagens, så det tog jag i dag kl 06 på morgonen. Jag har även min ägglossning nu, är risken större att man blir gravid om man missar ett piller när man har sin ägglossning?

• Svar på tråden P-pillret som glömdes en dag
  • pickolina

Du har ägglossning????
    Låter inte troligt eftersom man inte ens har ägglossning när man äter kombinerade p-piller.. ;)

• ninonica

Det borde inte vara någon fara eftersom du tog det inom 36 timmar. Eftersom du äter p-piller så borde du inte ha någon ägglossning. Men det skadar ju inte att använda kondom som kompletterande skydd.

• ninonica

Om det har gått mindre än 12 timmar sedan du skulle ha tagit din tablett är du fortfarande skyddad mot graviditet. Ta tabletten så snart du kommer ihåg det och ta nästa tablett på vanlig tid. (FASS)

• loppi

Ja, asså jag vet inte vad det skulle va annars, innan jag började käka pillren så hade ju jag naturligtvis ägglossning, och det slutade inte när jag började med pillren heller...eller så e det bara min kropp som e skumm

• loppi

ninonica-
    Tack för hjälpen!

• pickolina

www.infomedica.se/artikel.asp

Här kan du läsa om just ditt p-piller. Tex att det förhindrar ägglossning och vad du ska göra om du glömt ett piller osv... Men som sagt, tar man det inom 36h, dvs 12h försening så är man fortfarande säker och om man missar det ska man skydda sig på annat sätt närmaste veckan. Efter det har man fullgott skydd av pillerna igen.

• ninonica

Poängen med p-pillren är ju dels en hämning av ägglossningen och dels förändringarna i livmoderslemhinnan och av sekretet i livmoderhalsen. Men de är ju inte 100%-iga.

Varför tror du att du har ägglossning?

• loppi

jag brukar ha ont i magen när det kommer och det är en seg flytning liksom...kommer ca 10 dagar innan mensen

• ninonica

Låter ju som att det skulle kunna vara ägglossning. Tur då att p-piller även förhindrar att ett ev. befruktat ägg fäster i livmoderslemhinnan.

• Pumpkin

Ja jag tror jag har ägglossning oxå fast jag äter p-piller, har precis samma "symptom" som loppi.

Svar på tråden P-pillret som glömdes en dag