• mjukglassen

Varför så morgontrött?

Det är så konstigt.. Jag är pigg om kvällarna, men på mornarna, även efter frukost, är jag så SEG i huvudet/ögonen osv & bara gäspar.. Detta går över efter ett tag när jag rör på mig, tex tränar elr shoppar... Ngn som vet varför det är så?

• Svar på tråden Varför så morgontrött?
  • Lady Marmelade

Olika personer har olika dygnsrytm. Du kanske helt enklet är mer en kvällsperson än en morogonmänniska. Själv är jag som du inte alls en morgon person.

• Fröken Tärna

Jag har blivit en morgonperson. Är mkt förvånad över den energi jag fått.
    Svaret är ngt så enkelt som kvällspromenader (eller snarare promenader så ofta jag kunnat) men främst kvällsprmmisar alltså. Först så är jag (jobbigt) pigg på kvällarna och på morgnarna vaknar jag så tidigt att jag hinner med minst en 30-minuters promenad före jobbet. Och jag går upp kl 6 i vanliga fall. Tänk er att vakna pigg som en mört vid femtiden, innan klockan ringer. Underbart.

Däremot så försvinner denna energinivå ganska snabbt om jag inte är utomhus regelbundet

• Ellte

Heh, jag är också förfärligt morgontrött...med ett humör därefter. Maken och jag har i princip bestämt att vi inte ska prata med varann på morgonen för vilken småsak som helst kan sluta i gräl *garv*

Jag VILL dock inte att det ska vara på nåt annat sätt. Alltså, jag hade såklart gärna varit pigg dygnet runt men om jag fick välja att byta kväll/natt mot morgon hade jag INTE bytt bort min kvällspigghet. Det finns inget bättre än sena nätter, alla andra sover, världen är vacker och lugn, bara jag existerar...*längtar efter semester*

• Nonika

Jag tror på en blandning av det mesta här. Dels har vi olika dygnsrytmer, men man kan bli piggare rent allmänt av frisk luft och motion.
    Själv funkar jag så att om jag regelbundet går upp tidigt, och vid någelunda samma tid varje morgon, vaknar jag och är relativt utvilad samma tid automatiskt sen också. Tyvärr har jag inga problem med att somna om, så det gör jag hur lätt som helst om jag inte behöver gå upp, och sen är rytmen ur balans.
    Det bästa för mig vore att gå upp vid samma tid varje dag, och gå och lägga mig samma tid varje kväll. Det tror jag gäller för de flesta.

• Fea

Några tips mot morgontrötthet enligt böcker i ämnet:
    - Vänd inte dygnet på helgerna, gå och lägg dig och gå upp vid samma tid som i veckorna eller max en timme senare.
    - Utsätt kroppen för mycket ljus direkt när du gått upp. Inget mysande med stearinljus utan upp med rullgardinen, på med alla lampor om det är vinter.
    - Regelbunden motion minst några gånger i veckan.
    - Ligg inte och dra dig utan gå upp direkt.

Du kan ju testa och se om det funkar på dig.

• Butterscotch

Jag håller med Ellte; alla andra sover, världen är vacker och lugn, bara jag existerar... Fast jag tycker så om morgnar, och inte om kvällar! Har blivit morgonmänniska de senaste åren, börjar väl bli gammal antar jag... känner att jag slösar bort hela dagen om jag ligger kvar i sängen och slappar. Varför vissa är morgonmänniskor och vissa kvällsmänniskor vet jag dock inte.

• CPH

- Ligg inte och dra dig utan gå upp direkt.

Jag önskar jag hade karaktären.. ligger alltid och snoozar hur länge som helst och blir sen stressad för att jag blir så sen

Svar på tråden Varför så morgontrött?