• drea

Oups...lite snabb 4

Så var det dags att skapa en ny tråd, kallad GRÖNA GUBBARS TRÅD! PÅ denna tråd diskuteras allt mellan himmel och jord, och varje fredag har vi fest... och eftersom det är fredag i dag, när denna tråd startas så säger jag välkommen och SKÅL!

• Svar på tråden Oups...lite snabb 4
  • Gerda

En helautomatisk maskin skøter ALLT - du behøver bara fylla på kaffet i maskin då och då... men vid bryggandet så gør den precis som du vill.

Vi valde en halv-automatisk (dels før att mina førældrar inte ær rika ;)) før att en bra helautomatisk kostar iaf 9000+.

Vi vill mala kaffet sjælva och dærmed få færskmalet kaffe - men då får vi lægga i kaffe før varje bryggning samt skumma mjølken sjælva (hålla mjølkkannan under skumattrappen ;)).

Tycker inte alls det ær jobbigt. Ækta kaffemæniskor har manuella maskiner - de pumpar fram trycket helt før hand och det sægs att dessa som kan detta væl gør sååå gott kaffe... Men det ær vældigt svårt att pumpa sjælv coh hålla stadigt tryck før bryggningen....

Jag kan eg. inte så jætte mkt, har læst mig fram och så førøsker jag lyssna/læsa nær andra som kan mer har info :D

• Gerda

lightfish.... prediiiiiiikande i en annan tråd..... :D :D :D

• Gerda

Jag har provdruckit kaffe ur den och det var bra espresso! :)

Vi gillade dess design också, liten och nætt. Har du møjlighet att besøka Verner och Verner? De sæljer Gaggiamaskiner så kan ni provkøra och provsmaka (inte alla maskiner men några brukar man kunna testa) så kan ni bestælla på nætet sen ;)

• Hej baberiba

Jag såg att V&V har dessa men vi har inte dem här, ska iofs till Göteborg i maj men jag vill beställa en nu!! hihihihi...

Är det bra med varmvattenfunktionen? mindre jobb då eller?

• Gerda

Vi fyller på KALL vatten och så hettar maskinen upp vattnet iom att den bryggs - det borde vara samma sak med den maskinen. Færsk kallt vatten ær tydligen bæst att brygga med.

• Gerda

Aha... ska du impulskøpa?! ;)

• Hej baberiba

Kanske;) men då är det ju bra att varmvattenfunktionen finns?

Måste man ha en kaffekvarn oxå? som ska mala bönorna..:o eller kan ta vanligt kaffe i finmalet? har inte råd att köpa båda nu..:o

• Gerda

Nej, vi har inget kaffekvarn just nu, vi lånade en och testade.

Jag køper kaffet i kaffebutik och ca. 250gr/gång så ær kaffet ganska færskt ændå och perfektmalet då de har bra kvarnar.

Vi har heller inte råd med kaffekvarn :( Utan ønskar nog oss det till jul elelr brøllopet då den vi vill ha kostar øver 1000kr.

• Hej baberiba

Ja man kan ju köpa kaffe i butik färdigmalet...de kan ju mala åt en..:) vad bra...

Men kan man köpa på ica också eller?

Svar på tråden Oups...lite snabb 4