Hur mycket får ni i underhåll för era barn?
Det beror på föräldrarnas inkomst.
Det beror på föräldrarnas inkomst.
7 kap 1 § FB anger att ?Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga? och vidare att ?I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga?.
Ur komentarerna:
När det gäller bedömningen av ett barns behov av underhåll har man i praktiken utgått från schabloner som Socialstyrelsen har arbetat fram. Individuella förhållanden på barnets sida kan göra att barnet behöver högre underhåll än som följer av schabloner. Barnet kan också göra anspråk på högre standard och därmed större underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska förmåga är.
Med en förälders ekonomiska förmåga avses förälderns förvärvsförmåga. Det vanligaste är att förälderns inkomst är ett mått på hans eller hennes förvärvsförmåga och att underhållsskyldigheten alltså bestäms med utgångspunkt i förälderns inkomst. Men om föräldern utan godtagbar anledning underlåter att utnyttja sin förvärvsförmåga beräknar man underhållsbidraget med utgångspunkt i den inkomst föräldern skulle ha haft om han eller hon hade utnyttjat sin förvärvsförmåga
LenaLi: det finns en typ av formel som man använder för att beräkna underhållet; har dock inte den här nu. Jag ska se om jag kan hitta den någonstans. Men företräds inte din sambo av ett ombud i processen? I så fall borde ni kunna prata med honom/henne.
Hmm, du kan ju få be att bläddra i tingsrättens domböcker för att få se hur de har dömt i andra mål. Jag tror också att rättens aktuariekontor kan hjälpa dig att plocka fram mål som handlar just om underhåll.