• Nonika

Hur mycket får ni i underhåll för era barn?

Karres 76:
    Det stämmer inte. Man får som LÄGST 1273 kr/månad. Det är lägstabeloppet. Det får man från försäkringskassan, om man har valt att "gå via dem". Om pappan (oftast), inte har tillräckligt med inkomst för att kunna betala den summan, får mamman (oftast vårdnadshavaren), i alla fall 1273 kr/månad. Och han betalar det han kan, de räknar ut hur mycket de tycker han ska betala.

Om den ena förälderna tjänar mer/mycket mer än den som har barnet hos sig mest, kan han/hon dömas att betala mer, om man går via tingsrätten. Detta för att barnet har rätt till lika standard hos båda sina föräldrar.

Jag får 1273 kr/månad, och inte ett öre mer från barnets pappa, trots att han tjänar mer. Jag skulle antagligen kunna kräva honom på mer pengar, vilket jag inte rokar, och dessutom är det inte så jättestor skillnad på vad vi tjänar (tror jag).

Enligt familjerätten är det vanligast att föräldrar som separerar/skiljer sig, gör upp själva om hur mycket man ska betala, men jag tycker det verkar vanligast att man går via försäkringskassan.
    Om jag INTE hade gått via dem, hade jag aldrig fått pengar av mitt x.

Nonika - som gått på samtal hos familjerätten i ett års tid...

• Nonika

Nilo:
    Det låter konstigt..det är nog bostadsbidrag du tänker på...?
    Jag jobbade själv 80% under de 2 åren jag och min dotter bodde själva, efter separationen, och det var aldrig tal om att jag skulle få mer underhåll för det. de sa inte ett ljud om det på familjerätten. Att gå ner i arbetstid är nåt man själv avgör, men har ju till gång till att jobba heltid. Så det är ju ett eget val.

Jag jobbade alltså 80%, och hade en månadskostnad på 5000:-/månaden, på bara boendet. Sen kostade dagisavgiften ca 500:-, och sen tillkom; mat, blöjor, kläder, hygienartiklar, läkemedel, nöjen, leksaker, benisn och allt annat man kan tänka sig som behövs i det vardagliga livet. Jag fick ut runt 10-11.000:-, inklusive barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag.
    När hyra, räkningar, mat, el, och bensin var betalt hade jag ca en tusenlapp kvar att leva på.
    Medans pappan i fråga valde att bo i hus, jobba mer än heltid, köpa bilar, motorcykel, tatuera sig, samt vägra vabba (det hade han inte råd med, och det gör han fortfarande inte).

• Nonika

LenaLi:
    "Föräldrarnas överskott", vet jag inte om man faktiskt tar hänsyn till. Man utgår nog ifrån föräldrarnas inkomster. Om den ena förälderna tex väljer att bo i ett hus, som kostar mycket mer än vad en lägenhet kostar (som i mitt fall), så är det den förälderns huvudvärk.

Jag tror inte man utgår från kostnader som boende tex, utan som sagt från föräldrarnas inkomst. det har jag för mig att de sa på familjerätten i alla fall.

Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll för era barn?