Hur mycket får ni i underhåll för era barn?
Karres 76:
Det stämmer inte. Man får som LÄGST 1273 kr/månad. Det är lägstabeloppet. Det får man från försäkringskassan, om man har valt att "gå via dem". Om pappan (oftast), inte har tillräckligt med inkomst för att kunna betala den summan, får mamman (oftast vårdnadshavaren), i alla fall 1273 kr/månad. Och han betalar det han kan, de räknar ut hur mycket de tycker han ska betala.
Om den ena förälderna tjänar mer/mycket mer än den som har barnet hos sig mest, kan han/hon dömas att betala mer, om man går via tingsrätten. Detta för att barnet har rätt till lika standard hos båda sina föräldrar.
Jag får 1273 kr/månad, och inte ett öre mer från barnets pappa, trots att han tjänar mer. Jag skulle antagligen kunna kräva honom på mer pengar, vilket jag inte rokar, och dessutom är det inte så jättestor skillnad på vad vi tjänar (tror jag).
Enligt familjerätten är det vanligast att föräldrar som separerar/skiljer sig, gör upp själva om hur mycket man ska betala, men jag tycker det verkar vanligast att man går via försäkringskassan.
Om jag INTE hade gått via dem, hade jag aldrig fått pengar av mitt x.
Nonika - som gått på samtal hos familjerätten i ett års tid...