Inlägg från: Gnappgnapp |Visa alla inlägg
  • Gnappgnapp

Ert bästa budgettips..

Det sägs ju att bara man nämner ordet "bröllop" så läggs det till i priset och jag VET att det är för att det kräver mer jobb med hållbarhet och kvalité på saker MEN
    brudbuketten är för mig inte så viktig, så jag har sagt att det är en förlovningspresent till ett par som förlovar sig, liksom att det för tanken till bröllopet, så jag klarar mig undan med 300 spänn och den jag har tittat ut är kanonfin!

• Gnappgnapp

Några tips från mig...

håret
    jag tror inte att en "festfrisyr" är sämre än en "brudfrisyr", med tanke på att frisyrerna jag haft på större tillställningar hållt jättebra, så jag ska gå på salong och få en "styling-festfrisyr" och jag har diskuterat det med min frissa och det kommer att kosta max 400 spänn....
    men det är ju för att det inte är så viktigt för mig!

smink:
    jag kikar in på Face Sthlm och make up store med jämna mellanrum och ber om lite tips och då får man oftast en liten provsminkning, jag har redan köpt färgerna som jag ska ha den stora dagen, efter att ha fått en sådan liten sminkning!

naglar:
    fixar dem nog själv, flera av tipsen här på BT angående fransk manikyr har varit toppen och jag har provat att göra det och blivit nöjd. har även köpt nagelstenar på kicks som förhöjer det hela!

ringen:
    vill inte ha en ring för tiotusentals kronor, så jag och M2b har bestämt att jag ska få titta ut en diamantring varje gång jag fött barn! Så jag har tänkt att pryda även höger hand med vackra lagom stora stenar i framtiden!

bröllopsresa
    att vara en vecka på den tyska ön Rügen är inte dyrare att campa här i Sverige och dessutom är det utomlands och vid havet! Bra boende är billigt om man stannar längre än 3 nätter!

• Gnappgnapp

Miafina

en hårt bunden bukett med rosor och brudslöja samt lite grönt, ett pärlband igenom samt skaft-lindad så den är skön att hålla. Inget märkvärdigt. vi köpte en likadan till mina föräldrars 30-åriga bröllopsdag och den var mycket vacker!

• Gnappgnapp

Miafina

tyvärr är jag sanslöst bra på att ljuga och hitta på i sådana situationer! fixade en kompis tärnbuketter för 200 kr stycket... gick hur bra som helst!

om man har egna blommor tar de flesta florister jag har pratat med bara 150 kr att binda ihop dem och lägga i lite pärlor mm.
    är det supervärmeböljan måste man dock ha dem i en såndär "brudbukettsställning" för att de ska hålla sig längre....

• Gnappgnapp

ett tips till:

det här med fotografer är ett dyrt kapitel och jag vet att det är deras yrke och att man ska respektera det MEN det finns fotografer som inte har färdiga paket utan tar för bara fotograferingen och sedan något dyrare priser för själva fotona, vi tyckte dock att det var bra för att vi vill inte ha album med x st i storlek 10 x 13 etc utan helt kunna välja själva...
    dessutom kan man ju köpa till sedan....

så vi har hittat en fotograf som inte har hela kittet, vi tar fotona på kvällen veckan 3 dagar före och det gjorde också saker och ting billigare!

• Gnappgnapp

För dem som vill, vågar och har möjlighet:
    Vi önskar oss bröllopsresan av våra föräldrar! Om det blir en vecka på vandrarhem i Piteå (inget elakt, älskar PDOL m m!) eller två veckor i västindien är helt upp till dem kostnadsmässigt! vi vet vart vi ska först den dagen vi åker!

• Gnappgnapp

Något att tillägga: tänk på när ni frågar andra om hjälp att det kan vara svårt för dem att säga nej när det gäller en så speciell dag som bröllopsdagen... även om de kanske inte vill...

vi var på ett bröllop där bruden hade tagit in alla tjänster hon kunde i kompiskretsen, den som var minst glad var fotografen som var både nära vän till brudgummen=gäst och fotograf och han kunde inte sitta ner på hela kvällen...

övriga exempel som förekommit i vänskapskretsen:
    -hur kan man säga nej till sin kusin när bruden ber en att sy klännigen? hur påverkar det släktrelationerna?
    - jag är helt värdelös på att pyssla kort, men du som är så duktig kan väl göra dem åt mig? det är bara 50 stycken... (och ni som pysslar vet hur lång tid det tar att göra ETT!)
    - du gör ju så underbar mat, kan inte du fixa maten till oss, vi köper allt innan så det är mest bara att laga den!?
    - (till sin brorsas kompis): du som ändå har busskörkort kan väl köra gästerna? Vi bjuder på maten så kan du vara med lite på bröllopsfesten för du kör väl hem till stan också?
    - du har så bra musiksmak, om vi lånar ihop lite cd-skivor, kan du vara DJ då? du vet, du hinner ju ändå mingla och festa och så...

det är möjligt att folk VILL hjälpa till ,men det är inte alltid så...
    (säger hon som gjorde alla 50 inbjudningskorten)

• Gnappgnapp

Miafina

jag tycker du ska fråga din pappa om ringen! Även om det äktenskapet inte gick så bra så trodde han väl att det skulle vara för evigt och var lycklig den dagen han gifte sig... dessutom tycker jag att det verkar vara en strålande ide´att sammanföra två generationer i en gemensam ring! och det blir ju tre generationer i och med att du bär den! (och det här generations-snacket köper de äldre, se bara alla foto i veckotidningar på "5 generationer" *ler brett*)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..