• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Deej

Inte är du besvärlig! Vi är nog många som vill ha en tråd där vi tipsar varandra istället för "maila mig" varianten...

Vi har inte gjort något särskilt egentligen, det är vanliga saker...

Familjen hjälper till med matlagning, servering osv.

Köper alkoholen i Tyskland, får dessutom hjälp av mina föräldrar med den kostnaden.

Hittat fina vita servetter med stora gråaktiga rosor på på plantagen för 29kr

små värmeljushållare 2kr/st IKEA som vi tänkt ha på borden.

Sen har jag tänkt att vi ska ha silverkulor, strössel till glas mm, som dekoration på borden.

Stora vita lakan som vi stryker och lägger på borden.

hyr lokal gratis - det är en föreningslokal som man hyr just gratis om man är medlem i föreningen. Är inte du medlem kolla med kompiskretsen, det gjorde vi :)

min svåger kommer fota, är vi absolut missnöjda kommer vi klä oss fina och gå iväg efteråt för att ta bättre bilder hos dyr fotograg.

Köpte min outfit (topp och kjol) på sisters för 1100kr och är en sådan som man kan använda gång på gång på gång...

Tårtan bakas av en nära släkting och den kommer bli jättegod och lagom fin :)

Musiken = datorn. Det svåra är att frakta dit högtalare men det blir ju gratis iaf!

Tror jag ska sluta rabbla nu, har nog några småsaker till, men det resulterar i att hör dig för med alla du känner om de kan hjälpa till med något. Det blir billigare så... Hoppas du har fått något tips och lycka till!

• Fru Cinderella

Vad kostar det egentligen att baka tårta själv?

• Miafina

Tack =)

JO men många bäckar små, gör stor å så =)

Ahh skall jag nog åka med gubben till Plantagen idag då istället för att skicka honom, så kan jag kika på servetter där =)

VI har "problemet" att vi inte bor där vi skall gifta oss, och de enda som bor i "närheten" är hans föräldrar... Så det kan väl kanske försvåra att få folk att göra saker... OM man inte vill frakta tårta 10 mil eller så ;)

Men be om hjälp låter allmänt som en bra idè =)

• Deej

Jag har ingen aning, vi har inte pratat i detalj vad som ska göras, men det blir till att köpa storpack sylt, mycket grädde men vit marsipan däremot, var hittar jag det??? Och färdiga rosor till dekoration?

Återkommer med prisuppgift på tårtan när jag vet...

• Fru Cinderella

Här kommer några till...

Låt sy upp klänningen i kina

Odla blommorna själv (Om man har möjlighet)

Kolla runt bland vänner o släkt. Det finns alltid någon som har kontakter.

Gör egen tårtställning.
    Ska vi göra av tegelstenar så det bildar en trappa åt två håll.

Om du vill ha häst o vagn? Ring runt till privatstallen runt omkring. Finns säkerligen någon med inkörd häst som kan tänkas köra er för en billig penning.

• Fru Cinderella

Deej

Gulligt, tack!

• Likah

Jag gjorde bröllopstårtan till min kompis bröllop nyss och den gick på ca 700 kronor. (5 våningar, 75 gäster) + ett antal timmar såklart.

Men vi hade "pysselkväll" tillsammans några dagar innan när vi gjorde marsipanrosor och annan dekoration

• Likah

Lite andra budgettips också:

* Vigsel- och festprogram är trevligt och enkelt att göra själv.

* Jag köpte enkla ballerinaskor att ha på bröllopet för ca 300 kronor. (Kommer inte synas under klänningen och jättebekväma att ha hela dagen!)

* Man kan ju hoppa över desserten och ta tårta och kaffe direkt istället. Alternativt bjuda på nån snitt till brudskålen och gå direkt på varmrätten.

* Musik kan man spara mycket pengar på. Datorn är ett bra alternativ.

• guinevere

Min mamma syr min klänning så den kostar strax under 800 kr. (Klänningar är lättare att sy än man tror, bara man har ett bra mönster och ett bra tyg)

Min m2b köpte kostymen från en affär som tidigare hyrt ut den men som skulle ta ur den ur sortimentet, så hela hans klädsel gick på 2500kr (med väst och skjorta å allt)

Vi gjorde inbjudningskorten själva, 200kr. Tjuvkikade igenom Panduros böcker med tips och satte sedan igång att klippa och klistra.

Min syster bakar tårtan. (vet inte vad den kommer att kosta än)

Eftersom jag klippt mig och min m2b de sista åren fixar vi håret själva, och även min make-up. (För ärligt talat, blir make-upen verkligen så många hundralappar bättre som man får betala för att proffs fixa den?)

Kompisar fotograferar.

Middagen däremot spar vi inte på, har den på en underbar resturang och räknar med 1000kr kuvertet. Men vi har inte så många gäster så det går.

• guinevere

(Min m2b ska alltså har något frack-aktigt, vet inte exakt vad den kallas men är inte en vanlig kostym för då vore det ju inte så billigt)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..