Här kommer mina bästa tips:
- Köp tyg på IKEA, 19 kr metern, och sy dukarna själv. De syns knappt under dekoration som ljushållare och blommor och tallrikar och allt som ska vara på borden ändå. Har köpt 28 meter = 14 dukar för 500 kr. Kommer sälja dem på BT annons efter bröllopet.
- Börja leta saker i tid. Jag köpte 30 st IKEA hej-ljushållare samt provrörsvaser på BT annons för bara 230 kronor för ett par månader sedan. Även dessa är till salu efter mitt bröllop.
- Kolla efter accessoirer typ slöja, tiara, krona, handskar, smycken på Ebay. Jag har köpt mina hårprydnader där. Superbilligt!
- Hyr församlingsgården där du bor. Absolut billigast.
- Kolla med restaurangskolor för personal.
- Kolla med frisörlinjer för att göra ditt hår. Hade jag inte gift mig dagen efter deras student hade flera varit intresserade sa deras lärare.
- Make up skolor?
- Floristlinje?
- Sök dekor och annat bland bekanta. Kanske finns det någon som har vaser, ljushållare, en fin slöja eller annat som du kan låna.
- Sälj allt du köpt efteråt.
- Fotograf, måste du ha studioplåtning? Vi har en vanlig fotograf som jobbar för veckotidningar som plåtar oss på kyrkbacken. Min bror gjorde så för ett par år sedan och det blev både billigt och jättefint.
- Sy kläderna själv. Alternativt köp på bridaloutlet.se eller i Polen som någon annan här på tråden redan föreslagit.
- leta cateringföretag med ljus och lykta. Offerterna vi fick på vår meny skiljde sig 400 kr mellan två företag.
- Frisörens brudpaket innehåller ofta champagne till bruden. Be att få avstå det och fråga vad de kan göra med priset.
- Superbudgettips: be att få tärnbukett hos floristen (den kan vara fin och stor ändå men priset går ner), be att få festfrisyr och inte brudfrisyr hos frissan (festfrisyr 800-1200 kronor och brudfrisyr börjar på ca 1500 kr).
- Köp murgröna på kruka och klipp av och dekorera borden med. Min florist föreslog det och sa att det både blir billigare plus att rankorna oftast är finare än när man köper murgröna på meter.
Kommer inte på mer just nu.
-