• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Gumsigos

Deej! Hur såg din dress ut? Jag är ute efter nåt vackert lite brudligt, men som jag ändå kan ha sen, men var 17?? Man ska kanske gå ut på stan... Har letat en hel del på nätet utan att hitta DET. :S

• Sensommarbröllop

Vilken bra tråd! Om vi hjälps åt skulle vi kunna "tjäna" hur mycket pengar som helst
    Jag fick ett tips på snygga blommor till bord utan att lägga ner en massa pengar på buketter!
    Köp murgröna och klipp av långa slingor att lägga ut i mitten av bordet. Den kompis som gav mig detta tips tipsade även om att samla vackra stenar under sommaren och skriva gästernas namn på dessa med guldpenna och lägga på tallriken på servetten som bordplacering. Snyggt, enkelt och praktiskt (servetten flyger inte iväg vid utomhus eller tvärdrag!).

• Miafina

Sensommarbröllop - Var det nga fler blommor inblandade än murgrönan ?

Ngn som vet var murgröna kostar för övrigt ? Och köper man det i blomsterhandeln också, eller kan man hitta det på ställen som typ plantagen eller liknande ?

Efterlyser er som gjort egna inbjudningskort och trycksaker... Hur mkt har kostnaden blivit per kort och vad har ni använt för material och sånt ? (vart är det köpt)
    Känns ju som att det finns nga kronor att spara på den biten...

Gärna fler som delger sina fynd eller kreativa bra ideer =)

• Inda

Vi gjorde väldigt enkla men fina inbjudningskort utan att klippa och klistra...

Vi gjorde en mall i powerpoint så det fick plats två kort på ett A4 tog vi vanligt akvarellpapper och skrev ut på.
    Med tjusigt typsnitt och ett monogram (som en hjälpsam person här på BT gjort) på framsidan blev det enkelt men elegant.

• Inda

Ja just det. Kostad för oss: 20 kr för kuverten och portokostnad...

• okt2006

Ett tips är att istället för att anlita en professionell fotograf anlita en amatör. kolla påwww.fotosidan.se för att hitta en vars bilder ni gillar och som bor i närheten.

• Storasystern

Vi tänkte köpa blommor i kruka att ha som dekorationer på borden. Efter middagen får de som har hjälpt till på ett eller annat sätt en blomma med sig hem som tack.
    Inga stora pengar att spara, men kanske några hundralappar...

• Inda

Vi ska förresten oxå skriva ut "remsor" av akvarellpapper med namnen på och göra dem till servettring/bordsplacering. Servetterna kommer att vara blå dunilin som en platt rulle med servettring runt...
    Låter kanske lite knäppt men jag tror det blir fint.

Murgröna finns på Plantagen eller i vanliga blomaffärer.

Vi har tänkt att ha Ikeas ljushållare "hej" (blå) och murgöna som slingrar sig mellan.

• Miafina

Inda - Remsorna låter som en enkel men bra idè =)

Vad tycker ni, måste man ha en väldig massa blommor på borden bara för att det skall se bröllopigt ut ?
    Jag funderade på om vi skulle ta lite udda glas eller liknande och knippsa av vanliga ica-rosor eller så och låta simma runt.... Dvs bara ett fåtal blommor och inga högre uppsättningar eller så... Eller är det för "lite" för ett bröllop ?

• Fru Larsson

Skor: Jag köpte benvita snygga skor från Halens för under 300 kr.

Ring: Beställde från en auktion på Ebay. Lite chansning men jag blev nöjd. Ganska dålig kvalitet på stenarna (orena, syns om man tittar nära) även om caraten var ganska hög (0,5 carat), 15 baguettslipade stenar, vitt guld, jag betalade under 3000:- (fick den värderad till över 5000

Tiara: Hittade jag också på ebay för under 300 kr, jättevacker!

Tårta: beställde vanliga princesstårtor från ICA maxi, bad att få dem i vit marsipan med röda hjärtan. Kostnad för ca 48 bitar: 600 kr . Tårtställning fick jag låna från ica maxi (deposition 500 kr som man fick tillbaka när man lämnade tillbaka).

Min mans kostym beställde vi på postorder (La Redoute på rea), som tur var passade den, slipsen sydde vi av samma vinröda tyg jag hade i min klänning. snyggt. Ska mannen ha kostym så brukar det ofta finnas erbjudanden i student-tider.

Underkläder: här hade jag inte tänkt köra budget, jag tog med alla möjliga bh:ar in i provhytten, den jag tyckte var skönast och satt bäst var av Twilfits eget märke och kostade 150 kr, väldigt enkel - helt slät.

Att kolla runt och jämföra priser är nog ändå mitt bästa tips, skillnaden mellan olika leverantörer kan vara stor!

Att sprida kostnaderna rekommenderas, börja köpa tex bordsdekorationer, papper till inbjudan och tack-kort, sprit tidigt.

Svar på tråden Ert bästa budgettips..