Några tips från vårt bröllop som totalt kostade 25000 kronor med 75 gäster:
- Köp alkoholen (om ni tänker bjuda på sådan) i Tyskland. Med resa och bensin och hela köret så sparade vi ÄNDÅ 10 000 kronor mot vad samma mängd skulle ha kostat i Sverige. Och argumentet att man kan lämna tillbaka överbliven alkohol till systemet håller inte tycker jag - det är väl trots allt antagligen inte den sista festen man ska ha?
- Vi hade festen i trädgården = ingen lokalhyra
Sen hade vi tur som tokiga med vädret, fantastiskt strålande solsken hela midsommarafton, första midsommar på 10 år som jag minns som det inte regnar.
- Istället för att hyra jättedyra partytält (ifall det skulle regna): köp egna på Rusta. I alla fall om man som vi har en egen trädgård och kommer att få användning för dem igen.
- Kolla med vänner och bekanta vad de har för talanger och vill hjälpa till med. Vi hade vänner som sjöng och spelade på vigseln, som hjälpte till att laga maten, som fixade mitt hår etc. Där sparade vi mycket pengar. Och folk är i allmänhet hedrade av att få hjälpa till vid ett bröllop. Men kom ihåg att det är skillnad på att hjälpa till och att känna sig som en slav :D
- Binda den egna buketten. I alla fall om man önskar ha nåt lite enklare. Jag köpte rosor och gerbera i olika röda nyanser på Willys, samt ett långt svart spetsband som jag virade runt stjälken och som jag lät gå över buketten också. Liten, enkel och jättesöt. Och kostade 100 kronor ungefär.
- Laga egen mat. I vårt fall hade vi helgrillad fläskfile, färskpotatis, sallad och olika kalla såser. Supersmarrigt, enkelt och passande för en trädgårdsvigsel på midsommarafton. Och billigt. Och vi var inte ute efter en tjusig trerättersmiddag utan ett mer avslappnat grillparty.
- Strunta i tårtan. Den ser tjusig ut men är oftast inte så god och ingen orkar äta den i alla fall efter all mat.
- Önska pengar till bröllopsresan i present. Jag menar, ingen vill köpa en brödrost och inte många önskar sig det heller. Och pengar till bröllopsresan passar alla gästers plånböcker - är man fattig kan man lägga in en hundring...är man inte fattig, ja då är the sky the limit :D
Tja det var några tips från mig. Lycka till! :)