• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Gnappgnapp

För dem som vill, vågar och har möjlighet:
    Vi önskar oss bröllopsresan av våra föräldrar! Om det blir en vecka på vandrarhem i Piteå (inget elakt, älskar PDOL m m!) eller två veckor i västindien är helt upp till dem kostnadsmässigt! vi vet vart vi ska först den dagen vi åker!

• Gnappgnapp

Något att tillägga: tänk på när ni frågar andra om hjälp att det kan vara svårt för dem att säga nej när det gäller en så speciell dag som bröllopsdagen... även om de kanske inte vill...

vi var på ett bröllop där bruden hade tagit in alla tjänster hon kunde i kompiskretsen, den som var minst glad var fotografen som var både nära vän till brudgummen=gäst och fotograf och han kunde inte sitta ner på hela kvällen...

övriga exempel som förekommit i vänskapskretsen:
    -hur kan man säga nej till sin kusin när bruden ber en att sy klännigen? hur påverkar det släktrelationerna?
    - jag är helt värdelös på att pyssla kort, men du som är så duktig kan väl göra dem åt mig? det är bara 50 stycken... (och ni som pysslar vet hur lång tid det tar att göra ETT!)
    - du gör ju så underbar mat, kan inte du fixa maten till oss, vi köper allt innan så det är mest bara att laga den!?
    - (till sin brorsas kompis): du som ändå har busskörkort kan väl köra gästerna? Vi bjuder på maten så kan du vara med lite på bröllopsfesten för du kör väl hem till stan också?
    - du har så bra musiksmak, om vi lånar ihop lite cd-skivor, kan du vara DJ då? du vet, du hinner ju ändå mingla och festa och så...

det är möjligt att folk VILL hjälpa till ,men det är inte alltid så...
    (säger hon som gjorde alla 50 inbjudningskorten)

• Miafina

Bra där att uppmärksamma på sånt också... Om man skall fråga kanske man bör göra det på "rätt sätt"...

De som jag hittills tillfrågat blev det redan innan vi hade en aning om när vi skulle gifta oss =)
    Och de är inte så nära att de skulle blivit bjudna om de inte "hade uppgifter"...
    Jag har så stor släkt så vi skulle aldrig få plats med alla vänner man skulle kunna tänka sig =)

Men nej absolut värt att tänka på att fråga på rätt sätt och samtidigt vara öppen för ett nej, varesig det gäller att fråga om hjälp eller "lån" av saker....

Jag hade en liten fundering på att ev fråga min far om jag skulle kunna få hans vigselring... (den från han gifte sig med min mor, de är skiljda och han hyser agg mot henne så jag tror inte den betyder ngt för honom)... Tänkte isf undersöka möjligheten att smällta ner hans ring tillsammans med min farmors ring som jag har.. och göra egna ringar...

Trots att jag inte kan tänka mig att han vill ha ringen (om han ens har den kvar nu) så känns det lite fånigt att fråga en sådan sak....
    Fast om det gick så vore det ju trevligt med lite historia... Men det blir en senare fråga isf =)

• elliebubban

Några tips från vårt bröllop som totalt kostade 25000 kronor med 75 gäster:

- Köp alkoholen (om ni tänker bjuda på sådan) i Tyskland. Med resa och bensin och hela köret så sparade vi ÄNDÅ 10 000 kronor mot vad samma mängd skulle ha kostat i Sverige. Och argumentet att man kan lämna tillbaka överbliven alkohol till systemet håller inte tycker jag - det är väl trots allt antagligen inte den sista festen man ska ha?

- Vi hade festen i trädgården = ingen lokalhyra Sen hade vi tur som tokiga med vädret, fantastiskt strålande solsken hela midsommarafton, första midsommar på 10 år som jag minns som det inte regnar.

- Istället för att hyra jättedyra partytält (ifall det skulle regna): köp egna på Rusta. I alla fall om man som vi har en egen trädgård och kommer att få användning för dem igen.

- Kolla med vänner och bekanta vad de har för talanger och vill hjälpa till med. Vi hade vänner som sjöng och spelade på vigseln, som hjälpte till att laga maten, som fixade mitt hår etc. Där sparade vi mycket pengar. Och folk är i allmänhet hedrade av att få hjälpa till vid ett bröllop. Men kom ihåg att det är skillnad på att hjälpa till och att känna sig som en slav :D

- Binda den egna buketten. I alla fall om man önskar ha nåt lite enklare. Jag köpte rosor och gerbera i olika röda nyanser på Willys, samt ett långt svart spetsband som jag virade runt stjälken och som jag lät gå över buketten också. Liten, enkel och jättesöt. Och kostade 100 kronor ungefär.

- Laga egen mat. I vårt fall hade vi helgrillad fläskfile, färskpotatis, sallad och olika kalla såser. Supersmarrigt, enkelt och passande för en trädgårdsvigsel på midsommarafton. Och billigt. Och vi var inte ute efter en tjusig trerättersmiddag utan ett mer avslappnat grillparty.

- Strunta i tårtan. Den ser tjusig ut men är oftast inte så god och ingen orkar äta den i alla fall efter all mat.

- Önska pengar till bröllopsresan i present. Jag menar, ingen vill köpa en brödrost och inte många önskar sig det heller. Och pengar till bröllopsresan passar alla gästers plånböcker - är man fattig kan man lägga in en hundring...är man inte fattig, ja då är the sky the limit :D

Tja det var några tips från mig. Lycka till! :)

• Gnappgnapp

Miafina

jag tycker du ska fråga din pappa om ringen! Även om det äktenskapet inte gick så bra så trodde han väl att det skulle vara för evigt och var lycklig den dagen han gifte sig... dessutom tycker jag att det verkar vara en strålande ide´att sammanföra två generationer i en gemensam ring! och det blir ju tre generationer i och med att du bär den! (och det här generations-snacket köper de äldre, se bara alla foto i veckotidningar på "5 generationer" *ler brett*)

• chai

ignet eget tips, och inte bröllopsfesttips heller, men en jag känner har köpt billig krossad sammet/velour i syntetmaterial som hon använder som duk vid stora fester. Hon har en silvergrå och en röd och hon köper _mängder_ när det är billigt och sen bra fålla upp kanterna på dukarna man klipper av det.

tyget brukar säljas på typ Jysk bäddlager och Rusta och liknande för ca 19-69kr/m och blir superfina dukar som man kan spara och använda igen och som inte behöver strykas eller mangla för att vara fina...

• Miafina

Gnapp - Jo det var ungefär så jag tänkte.. och mina föräldrar var ju ändå gifta i typ 30 år så =)
    Om inte annat så bör de ju vara glada över min syster och mig =)

Jag känner ju inte direkt att jag kan använda farmors ring som den är (eller vill för den delen) och det känns onödigt att 9-10 gram guld skall ligga i en låda och "skräpa", även om den är välbevarad.

Om det skulle bli guld "över" så tänkte jag typ göra ngt till mina (förhoppningsvis) framtida barn.. så de med blir en generation i ledet =)

Ellie - JA resa kommer vi inte ha råd med om vi inte får hjälp till den, så det blir nr ett på önskelistan =)

Chai - JO sånt är superbra att ha... har en kompis som brukar passa på att köpa tyg när sånt är på rea... Fast hon syr kläder och annat av det, men lika bra att bunkra, funkar för det mesta =)

• Miafina

Nu hoppas jag att det fylls på med fler tips här under påskhelgen... Att det kommer stora högar till er under den kreativa påsken =)

Gladpåsk iaf till allihop =)

• Miafina

Jag håller med... bra tips som kommit in, men fyll hemskt gärna på med fler =)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..