• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Miafina

Tack =)

JO men många bäckar små, gör stor å så =)

Ahh skall jag nog åka med gubben till Plantagen idag då istället för att skicka honom, så kan jag kika på servetter där =)

VI har "problemet" att vi inte bor där vi skall gifta oss, och de enda som bor i "närheten" är hans föräldrar... Så det kan väl kanske försvåra att få folk att göra saker... OM man inte vill frakta tårta 10 mil eller så ;)

Men be om hjälp låter allmänt som en bra idè =)

• Miafina

Likah - Ojdå.. låter avancerat, och mysigt =).. Vad var det för typ av tårta ? (förutom marsipanrosor) =)

Gnappgnapp - Vad är det för typ av bukett ?

Jag är så orolig för att om man bara säger rosbukett (vill ha handbunden utan ngt annat i) så får man en som liksom spretar i skaften.. så att de skulle stå bra i en vas.... (dessutom är jag en katastrof på att ljuga/hålla inne sanningen... Blir alltid genomskådad =)

LÅter som bra tips alltihop =)
    Jag är orolig för att jag inte är pysslig nog att göra snygga saker, som kort och dekorationer själv.. (har diskuterats tidigare på annan tråd, min lilla ohändighet ang klipp och klistra och sånt)

Som sagt, bra tips, gärna fler =)

• Miafina

Gnappgnapp - Jag vill inte ha varken brudslöja eller grönt utan verkligen bara rosor.. men man kan alltså be om en bukett med lindat skaft ?
    Utan att avslöja att det är en brudbukett menar jag ? =)

Tror inte det är värmebölja på valborg (nästa)... *skratt*
    Har inte varit det som jag kan minnas iaf... som det verkar nu så blir det snöröjningsmaskinen fram istället =) (hoppas inte på det iofs)

Smart med flera olika ringar... Behöver man inte vara lika rädd att tappa eller annat... 3*10 000 istället för 30 000.... (eller vad man nu vill lägga på en ring) =)

Smekmånad har vi nog redan insett att vi får vänta med... Om vi inte får grymt bra betalda jobb och det är ju såå troligt ;)

• Miafina

Nu skall jag ta och lägga in ngt i "min egen" tråd =)

Var på Plantagen just, och hittade vinröda (finns vita också) servetter 40*40 strl i linnekvalitet.... 40 pack för 19,50... så högg till och köpte 80 sådana för 39 kr =)

Jag fick iaf för mig att det var väldigt billigt, och de verkade tjocka och stabila också.. så man kan vika kul saker utan att hela kolapsar =)

Såg även att om man köpte blombuketter där (tex 10-pack rosor) så band de buketten billligt.. De tog 10 kr per påbörjad, så för 10 rosor 10 kr, 11-20 rosor= 20 kr osv....
    Kanske ett alternativ om man inte prioriterar buketten utan tycker att det är ok att köpa blommorna i "bunt" =)

Det var nog det jag kom på nu....
    Hade färgade kronljus också... 30 st = 49 kr tror jag det var... Inbilllar mig att det är billigt när det var i sådana färger som de hade.. (har iofs inte kollat på andra så skall inte säga för mkt)

• Miafina

Just det.. kommer troligen ha en bekant som är amatörfotograf att fota (skitduktig kille)... Det kostar ju iofs lite, men betydligt mindre än en "vanlig" fotograf.... Och eftersom han är en pigg ungdom kan man nog vänta sig lite annorlunda kul kort hoppas jag =)

En kompis till gubben och ev marskalk har några roliga bilar (amerikanska vrålåk), så vi hoppas att han kan vara vår transport...

Ang tärnans kläder så lutar det åt att hon får en sjal eller typ bolero att ha över, som vi bestämmer (syr själv) så får hon välja klänning själv, men det bör ju passa iaf =)
    Och lutar åt samma upplägg för näbbarna.. en sjal eller så, så blir det ju en fingervisning... (De väljer förhoppningsvis inte en orange klänning till vinröd sjal ex =) )

Men det gäller ju att dessa saker klaffar sedan.. ännu är det bara tankar.. måste ju fråga alla först om det funkar =)

• Miafina

Just det.. har ryckt i en gammal klasskompis (som är utbildad musikalartist på balettakademin) att vara solist... Bara hoppas att det funkar med hennes schema...

En annan kompis som spelar piano, om det skulle finnas i festlokalen, eller ev låta honom spela ngt i kyrkan (eftersom jag tycker det är roligare om ngn som har personlig koppling gör sånt än en obekant kantor)

De kommer givetvis få ersättning, men blir ju också billigare än vanligt =)

Bidde många saker från mig själv nu.. men kom på att skriva upp dem nu, annars glömmer jag av det ;)

• Miafina

Är det fler som sitter och klämmer på konkreta tips, eller mer vaga tips för den delen så delge gärna =)

• Miafina

Bra där att uppmärksamma på sånt också... Om man skall fråga kanske man bör göra det på "rätt sätt"...

De som jag hittills tillfrågat blev det redan innan vi hade en aning om när vi skulle gifta oss =)
    Och de är inte så nära att de skulle blivit bjudna om de inte "hade uppgifter"...
    Jag har så stor släkt så vi skulle aldrig få plats med alla vänner man skulle kunna tänka sig =)

Men nej absolut värt att tänka på att fråga på rätt sätt och samtidigt vara öppen för ett nej, varesig det gäller att fråga om hjälp eller "lån" av saker....

Jag hade en liten fundering på att ev fråga min far om jag skulle kunna få hans vigselring... (den från han gifte sig med min mor, de är skiljda och han hyser agg mot henne så jag tror inte den betyder ngt för honom)... Tänkte isf undersöka möjligheten att smällta ner hans ring tillsammans med min farmors ring som jag har.. och göra egna ringar...

Trots att jag inte kan tänka mig att han vill ha ringen (om han ens har den kvar nu) så känns det lite fånigt att fråga en sådan sak....
    Fast om det gick så vore det ju trevligt med lite historia... Men det blir en senare fråga isf =)

• Miafina

Gnapp - Jo det var ungefär så jag tänkte.. och mina föräldrar var ju ändå gifta i typ 30 år så =)
    Om inte annat så bör de ju vara glada över min syster och mig =)

Jag känner ju inte direkt att jag kan använda farmors ring som den är (eller vill för den delen) och det känns onödigt att 9-10 gram guld skall ligga i en låda och "skräpa", även om den är välbevarad.

Om det skulle bli guld "över" så tänkte jag typ göra ngt till mina (förhoppningsvis) framtida barn.. så de med blir en generation i ledet =)

Ellie - JA resa kommer vi inte ha råd med om vi inte får hjälp till den, så det blir nr ett på önskelistan =)

Chai - JO sånt är superbra att ha... har en kompis som brukar passa på att köpa tyg när sånt är på rea... Fast hon syr kläder och annat av det, men lika bra att bunkra, funkar för det mesta =)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..