2008 Sommarbröllop, tråd 2
Nu verkar det som att vår tråd försvunnit, så då tar jag på mig att starta upp en ny
Se så brudar, kom tillbaka!
Nu verkar det som att vår tråd försvunnit, så då tar jag på mig att starta upp en ny
Se så brudar, kom tillbaka!
Jag har släkt i finland och USA och Kanada. Men bjuder man några av dem måste man ju bjuda alla och då drar det iväg... :)
oj 400!! ja då hade ni haft ett väldigt stort bröllop! och vad dyyyrt...
Vi skippade tom ha bröllopet där eftersom jag inte litar på att våra önskningar om hur det ska se ut o sådant skulle bli ens i närheten om man anställde en weddingplaner el om man drog dit ner själv 2-3ggr o försökte själv boka grejer. Sen kom vi på att just i Aug så är det runt 35C o uppåt o alla hade dött av värmeslag så det gick helt enkelt inte.
Det e ifs billigare med saker där nere men i slutändan om det är hela 400 så ja då blir det dyrt hehehe....
Jag vet inte hur kul det hade vart för min släkt att stå där liksom med 6pers o 2st som e vänner o hälsa på alla dem! hahahaha el ens tanken på att jag som skulle vara själva bruden måste hälsa på alla dem o kanske krama tack så mycket för ni kom etc...-Hej känner inte dig o inte dig o inte dig o inte dig....o ja kan inte fatta vad ni säger!?
Kan faktiskt inte ett enda ord på Serbiska än...inte för ja planerar att lära mig det men typ hej,hejdå,toan,tack så mycket,ja/nej etc e ju bra. ;)
Hmm... en fråga som inte hör till de no prata om just kanske, men hur många gäster ska ni `ha??
anna&rolle
bra fråga, kanske alla ska skriva ner en sådan lista med? hahahaha...bra för om nån ska ha liknande stolek som nån annan så kan man diskutera bordsplaseringar o hur borden ska stå etc etc.
Vi ska ha 22 hittils....OM vi har råd med flera så kanske 2till som är på m2bs sida.
June20 22st
Snitte 60M-120K
MsNordqvist 80-90
Hej hej
June20: Är din M2B "svensk" i hjärtat så ni ska ha ett svenkst bröllop eller kommer ni ha lite tradition från hans hemland? Är ju faktiskt intressant det där med att bröllop är så HIMLA stort i vissa länder :D
anna&rolle: vi blir nog ca 60 på middagen tror jag.... men har inte bestämt mig än... funderar ju på att ha en "förbjudning" direkt efter vigseln med kaffe och tårta och då blir vi nog bortåt 120 där kanske..
June20 haha jag hann inte se ditt inlägg BRA FÖRSLAG! :)
Han e född här men när han snackar med föräldrarna så snackar dem mest serbiska fast dem kan svenska rent o klart eftersom dem bott här sen båda var runt 16 o 20år. HAn har avrit en hel del där nere o så men de e inte så super religösa el sånt o håller inte stenhårt på traditioner direkt...kan vvara att dem ringer varan när det e nån spec dag som StGörans dag el nåt som det var nu sist o säger grattis typ som på Nyår.
Jag har sagt att han ska lära våra ev framtida barn serbiska o dem ska ha hemspråk så dem får detta gratis redan från början.
Det enda han sagt ang bröllops traditioner e att varje familj festar hemma hos sig på morronen sen kommer brudgummen med släkt o vänner till bruden. Men ingen får gå in el dem andra får inte komma ut förns bestmannen har skjutit ner ett äpple som nån bundit fast i ett träd i träddgårn(el vad man nu har just där i tillgång). Då först får alla komma in i trädgården o bruden får komma ut till brudgummen o sen åker dem o tutar o hojtar till kyrkan ;)
Under festen så ska nån manlig släkting sno brudens sko, ev pappan, så får brudgummen köpa tillbaka den, igentligen betala vad han tycker bruden är värd. Kan handla om en liten förhandling som kanske börjar på 5kr o går upp till nån hundring som han sen antagligen får tillbaka i present sen senare om det råka vara en stor summa då.
Vet inte om det fanns något annat direkt...shottade igår en kasse med foton på m2b o deras släkt som låg framme som m2b visade o i den så fanns det bröllops bilder från 2 olika bröllop. Det enda ja kunde se som skillde sig var just det med äppelskjutningen o sen sak med kläderna som att jag TROR var på den personen som fick vara bestman hade på sig. Han hade en duk av spetts el tyll runt om sig som ett "orderband", du vet som Miss Universium tävlings tjejerna har med sitt lands namn på, som man bara la runt o knött ihop med ett rött snöre nedtill. Vilken anledning dem har det på sig vet ja ej.
Anldeningen att festerna e stora e väl för att alla bjuder alla el typ halva byn o alla gillar fest o firrar "livet" genom att nån gifter sig o börjar en ny del av livet.
Annars var buketterna lite speciella tyckte jag. Dem hade en bukett o sedan runt den hade dem virrat ett "crep papper" som var runt 30cm brett o vikt ner papperskanterna så det blev vågigt-crep papper e ju "töjbart" så det är därför man kan göra tummböjningar på det. Sedan hade dem presentsnören som ar fastbundna inne i buketten som hängde ut ur den som dem sedan krullat upp. Kanske dem förr i tiden kostade på mera på buketten med en fin duk med virkad kant istl för crep pappaer o sen hade sidenband som hängde ut för detta som jag såg verkade mest vara- jaha vi måste ha en bukett som såg ok ut o sen skitter vi i den för det e klänningen som ska ha alla fina detaljer o sånt. En tiara brydde sig inte nån av dem här brudarna om heller men den ena hade en mycket fin slöja.
Anledningen till varför ja tror buketterna var finare förr e flr jag har ju hittat gammla foton från 1800-1950taletdär det ser ut så men som sagt "finare grejer på". Du kan se dem i mitt bildgalleri på SVARTBRUD.SE
nu ska ja sluta detta blev raddit o långt hoppas det inte va för mycket stavfel nu, ja lånar ett tangentbord som e "splittrat/delat i 2" så man måste vänja sig lite.
fortsätter då denna lista
June20 22st
Snitte 60M-120K
MsNordqvist 80-90
lillithsmamma ca fyra vigseln 55 festen
varför ska ni bara ha 4 vid vigseln? skulle ni utomlands el hur var det? missat nåt...:)
Aha... kul att läsa June20 det där med äpplet låter ju spännande ska ni ha det?
Ska genast kila in på svartbrud och kika in dina bilder igen. :)