Inlägg från: heather |Visa alla inlägg
  • heather

Bröstförstoring (5)

Har följt tråden sedan årsskiftet och redan fått svar på massor av frågor (svullen mage, bh, strechövningar). Stort tack till er allihopa.

Själv opererades jag i fredags (för tre dagar sedan) och mår ganska bra. Magen är svullen, brösten likaså men nu kan jag i alla fall ta mig ur sängen själv - alltid något.

Jag är däremot lite rädd att brösten blir lite för stora. Har ni någon känsla för hur mycket svullnaden lägger sig? 10%? 25%?

Tack på förhand!
    /heather

• heather

famousfairy, då är vi nästan i samma stadie hoppas att du mår bra? hur har dina senaste dygn varit?

swing, tack för din svar. jag får lugna mig ett tag till

• heather

whoaaa, då hoppas jag att brösten trillar ned en ordentlig bit, känner mig som en kandidat till big brother nu

famousfairy, jösses vad duktig du är som klarat dig själv! själv hasar jag runt hemma som en gammal pensionär. hur går det med ögonen? jag op också på AK, av Ulf Samuelsson. tyckte det gick bra, trots att jag fick vänta ganska länge. lite löpandeband-varning dock...

• heather

då fick du också vänta lite förstår jag hur lång tid tog operationen när du gjorde ögon samtidigt? och hur länge har du planerat att vara hemma?

• heather

det vågar jag mig inte på väntar till på tisdag då det är min tur att plocka stygn.

rat, när gjorde du din op och hur länge väntade du med att jobba?

jag tänkte gå tillbaka på torsdag (då har jag varit hemma 6 dar) jobbar iof på kontor, så man slipper lyft och sånt

• heather

Narkosen var inga problem för mig, var lite sömnig efteråt men annars mådde jag prima. Åkte hem 2,5 timme efter jag vaknat men då var jag lite vinglig.

Det gör fortfarande ont när jag hostar, skrattar eller nyser. Hade nog förväntat mig att det skulle vara värre.

• heather

Rat, hur har formen ändrats på dina 3 veckor? Är du fortfarande öm? måste vara jobbigt att "hålla avståndet" på jobbet - var försiktig

• heather

rat, hoppas att det onda släpper för dig snart. det är onekligen skönare utan den hårda sport-bh:n.

famousfairy, låter som du har tajmat operationerna perfekt. passa på att ta det lugnt och ta långa sköna promenader i det vackra vädret. tänk vad snygg du blir bakom dina stora filmstjärneglasögon

• heather

var inte orolig!

det är inte konstigt att det gör ont när man gör en operation (eller, TVÅ operationer) det tar tid för kroppen att läka. jag har hört att vissa går längre än två veckor på riktigt stark smärtstillande medicin.

men om du är orolig så ring din läkare för säkerhetsskull. det är säkert ingen fara.

• heather

rat, det är inte konstigt att du är orolig, särskilt då du genomgått en akut operation tidigare, det hade jag också varit.

famousfairy, du är klok du. känn efter vad kroppen säger och ta det lugnt istället.

starka tjejer!

• heather

Rat,

Jag förstår att du är orolig. Det finns trots allt en möjlighet att det ger med sig självt.

Jag opererades för 5 dagar nu och mitt ena bröst är gult och hårdare än det andra (dock har jag inte åkt på en smäll). Kanske är en bra idé för dig att vänta till blåmärket bleknat lite och hålla koll på "hårdheten" under tiden.

Tänker på dig och håller tummarna.

• heather

Rat, sköterskan sa till mig att bara tvätta ärret med tvål och vatten, vilket borde innebära att man duschar utan tejp. Enklast är nog att ta bort tejpen i duschen.

Nancy Pancy, ristricket funkar ganska bra tycker jag. Jag gick runt med 280/295 cc och det motsvarade resultatet ganska väl.

• heather

Nancy Pancy, jag är 172 och väger c:a 58 kilo och är vältränad (5ggr/v) så vi är nog ganska lika i kroppsformen. Nu har jag inga höfter eller axlar utan är ganska "tunn" i kroppsformen.

Jag hade 70 B tidigare men är nog en 75 B/C nu (280/295). När jag skulle välja storlek fanns det bara 220cc och min nuvarande stl att välja på, dvs inget mellanting.

Ta 2,7 dl okokt ris under en sportbh och ta på en tight tröja så ser du ungefär hur det blir med den större storleken (en del av inlägget "försvinner" under bröstmuskeln).

Själv opererades jag för 3 veckor sedan (på fredag) och har träningsabstinens. Kommer börja köra benövningar nästa vecka, men det finns tyvärr inga överkroppsövningar som fungerar så här nära operationen tyvärr. Det blir att ha tålamod ytterligare 3 veckor

• heather

Jag opererades för tre veckor sedan och har några reflektioner som kan vara intressanta för er som ännu inte gjort er operation.

1. om du får en vit stor tejp över brösten - låt den vara kvar minst en vecka, den säkerställer att brösten inte hamnar för högt upp

2. du måste sova på rygg och det är oerhört svårt att ta sig ur sängen på morgonen (tyvärr har jag inga kreativa förslag på lösning här) själv pallrade jag upp massa kuddar och sov halvliggandes

3. magen svullnar efter operationen, det lugnar sig av sig självt, men det tar tid

4. man kan få plitor/finnar på bröstkorgen pga att hårsäckarna sträcks ut, ger också med sig av sig självt

5. det gör ont och man kan inte lyfta armarna särskilt högt eller bära tungt (läs mer än 2 kg), flytta ned allt du behöver som står högt upp och se till att handla tunga matvaror INNAN operationen

6. köp ytterligare en sport-bh så du kan tvätta den bh du får av kliniken (och vänta till den torkar)

7. var försiktig med kramarna, man märker ganska snabbt att det både gör ont att lyfta armen och att kramas

8. brösten ser tokiga ut direkt efter operationen, svullnaden ger med sig och de blir mer "normala" efter några veckor

Det här är mina reflektioner och speglar mina erfarenheter, säkerligen finns det fler/andra med andra erfarenheter

• heather

famousfairy,
    det var roligt att höra att dina bröst blivit mjukare, själv väntar jag tålmodigt

pickolina,
    jag hajjar vad du menar och är själv lite förundrad över det där. vill ändå tro att jag har hyfsat bra koll på storlekar (har bl.a. fått min storek uppmätt på NK och Victorias Secret). det kan vara så att jag fortfarande är svullen under armarna och att omkretsen minskar när svullnaden gått ned.

struntar i storleken egentligen, huvudsaken att bh:n håller brösten på plats, fixar formen och att man inte får "fyra" bröst och ryggkuddar.

AnnaS23,
    redan dagen efter stretchade jag bröstmuskulaturen FÖRSIKTIGT. sträck armarna rakt fram och försiktigt uppåt och tillbaka ner igen. lyft sedan armarna rakt ut så att axel och arbåge hamnar horisontellt, vinkla armbåden 90 grader och vrid så att fingrarna pekar uppåt taket och handflatorna pekar i näsans riktning och tillbaka igen.

Rat, kul att höra att du mår bättre.

• heather

Yaia,

jag köpte "StayinPlace BH Supersport Zip" på Timarco (www.timarco.se) det är den enda jag hittat som man kan stänga ifram.

• heather

om jag var du skulle jag ta en c-ee kupa, det tog jag och jag la in 280/295

• heather

famousfairy, jag tror att vi opererades ungefär samtidigt. jag var på AK den 21 april (exakt 4 veckor sedan idag). precis som du känner jag mig orolig för att de är lite för långt isär eller att de inte ska bli mjukare än så här. hur är det med dig? och hur går det med stygnen runt ögonen?

men visst har det hänt mycket på bara 4 veckor. jag tränade för första gången (ben och gång på löpband) i onsdags men får inte köra "på riktigt" förrän om ytterligare 2 veckor.

det som är skönast är att INGEN har märkt något, inte ens på gymmet (ännu) jag är så glad att jag gick med gele-bh innan. så här långt har jag sluppit frågor och undrande blickar. lustigt, man opererar sig och är glad för att ingen ser någon skillnad

• heather

charlize,
    jag är också över 30, utan barn, och genomförde precis min operation. av den enkla anledningen att jag tyckte jag var värd det

- jag opererades på akademikliniken av dr.samuelsson som jag verkligen kan rekommendera. han hade bra koll på storlekar, kändes förtroendeingivande och resultatet blev bra.

- jag testade med okokt ris i sport-bh, men om du läser några sidor bak så kan du se att flera andra tycker att kokt ris funkat bättre. om du funderat på att lägga i 300 cc så fyller du i strax över 3 dl ris. och om du ska ha inlägget under muskeln "försvinner" lite av volymen.

- ingen har märkt någonting efter min operation. men jag hade gått med gele-bh i något år

men surfa runt och kolla lite, om du läser den här tråden från början får du säkert svar på massor av frågor.

lycka till!

• heather

charlize, jag är 172 och väger (vägde?) c:a 58 kg, men med låg fettprocent. jag lade in 285 cc i ena och 290 i andra, hade 70B innan och idag har jag en C-kupa. ris är jättebra för att kolla storleken i förväg!

hemligt, jag åt värktabletter i två dagar men hade ganska ont i cirka en vecka. det verkar variera ganska kraftigt från individ till individ. jag gick tillbaka till jobbet efter 5 dagar, vilket var för tidigt. nu, 4 veckor efter, känns det som att jag kan leva hyfsat normalt, även om jag måste vänta med hård träning ytterligare 2 veckor. är det något du är särskilt orolig för eller funderar över?

Svar på tråden Bröstförstoring (5)