Jag opererades för tre veckor sedan och har några reflektioner som kan vara intressanta för er som ännu inte gjort er operation.
1. om du får en vit stor tejp över brösten - låt den vara kvar minst en vecka, den säkerställer att brösten inte hamnar för högt upp
2. du måste sova på rygg och det är oerhört svårt att ta sig ur sängen på morgonen (tyvärr har jag inga kreativa förslag på lösning här) själv pallrade jag upp massa kuddar och sov halvliggandes
3. magen svullnar efter operationen, det lugnar sig av sig självt, men det tar tid
4. man kan få plitor/finnar på bröstkorgen pga att hårsäckarna sträcks ut, ger också med sig av sig självt
5. det gör ont och man kan inte lyfta armarna särskilt högt eller bära tungt (läs mer än 2 kg), flytta ned allt du behöver som står högt upp och se till att handla tunga matvaror INNAN operationen
6. köp ytterligare en sport-bh så du kan tvätta den bh du får av kliniken (och vänta till den torkar)
7. var försiktig med kramarna, man märker ganska snabbt att det både gör ont att lyfta armen och att kramas
8. brösten ser tokiga ut direkt efter operationen, svullnaden ger med sig och de blir mer "normala" efter några veckor
Det här är mina reflektioner och speglar mina erfarenheter, säkerligen finns det fler/andra med andra erfarenheter