• jejan

Bröstförstoring (5)

Hej!
    Jag gjorde en bröstförstoring 6/4 och nu börjar jag undra lite över slutresultatet. Hur stora kommer de att bli? Jag la in droppformade geléhallon 335g under bröstmuskeln. Hade 75b innan, hur stora kan jag förvänta mig att de blir. Är det några om har erfarenhet av att de ändrar storlek mycket under läkningstiden. Tänker mig att de antingen kan minska med svullnad eller blir större genom att muskeln töjer sig...

• jejan

Nancy pancy: Jag skulle rekommendera dig att välja droppformade implantat som ger det naturligaste intrycket. Sedan skulle jag även rekommendera dig att lägga dem under bröstmuskeln så slipper du se ngn "kant" där uppe. Projektionen går att välja mella lite olika, men så låg projektion som möjligt gör att det blir mindre "push-up".

Diablo: Hur länge sedan var det du opererade dig? Den brännande känslan är troligtvis nervtrådarna som försöker hitta tillbaka till varandra.

• jejan

Varför får man egentligen inte lyfta. Kan i början tänka mig att det kanske är för att inte såren ska gå upp.. Men man ska ju helst inte börja träna bröstmuskeln förrän efter ett halvår. Någon som vet varför?

• jejan

Diablo: Jag har också haft den brännande känslan. Den kom redan efter ett par dagar. Frågade när jag var på återbeöket och klippte stygnen och då berättade hon att det var nervtrådarna som hittade tillbaka och att det bara var positivt. För mig blev den brännande känslan mer intensiv i ca 3 dagar men ebbade sedan ut. Nu bränner det inte alls men jag känner det endå om jag trycker där det brände (uppåt axeln). Var 13 dagar sedan jag opererades nu. Tror inte att det är någon fara att ditt är senare, tar ju olika tid för alla.

• jejan

Är det någon mer än jag som mår dåligt och blir svimmfärdig när ni ska byta tejpen? Jag har visserligen bara bytt tejpen en gång men mådde dåligt även när jag bara skulle byta kompreserna i början. Det svartnar för ögonen och jag blir yr. Så igår när det var dags att byta tejpen för första gången klarade jag bara av att skölja med lite vatten över ärren och sen på med tejp igen så mådde jag bra... Hur mycket tvättar ni när ni byter tejp. Är lite orolig nu över att jag egentligen skulle behövt tvätta ärren mer. (2 v efter operationen nu, 1 v efter det att stygnen togs)

• jejan

Hej mina bröstvänner. Nu har det gått 19 dagar sedan min operation. 11 dagar sedan jag tog stygnen. Lyckades idag ta bort tejpen och tvätta utan att känna mig svimfärdig. Jag kände då att jag kände "tråden" på kanten av stygnen. Opererades på Ak, när de "tog stygnen" klippte de bara kanterna och sen skulle det "ordna sig". Antar att kroppen löser upp tråden eller något. Någon som har någon erfarenhet av detta och vet hur länge tråden kommer att "sticka ut"? Kramar

• jejan

Rat:
    Weey, opererades du också 6/4? Bra att ha någon samtidigt att prata med. Var, vilka, storlek? Känns allt bra nu? Hur är dina stygn? Kram

• jejan

Rat: Nu kan jag ju ha fel men jag tycker det verkar konstigt om kapselkontraktionen skulle komma så tidigt. En kapselbildning blir det ju alltid runt implantet och detta är inte farligt, utan bra och håller det på plats. Vad som kan hända sen är att kapselbildningen blir för hård och trycker åt om implantatet. Detta är ju en process som tar lite tid så även om du gärna vill veta direkt nu tror jag inte det går. Det beror på hur kroppen reagerar. Däremot tycker jag att du ska fråga om det inte finns något du kan göra för att förhindra kapselkontraktion, typ massera eller något. Ta det lugnt nu och avvakta, kroppen läker och fungerar bättre när man inte är oroad och stressad. Håller tummarna för dig. Kram

• jejan

AnnaS23 : Anledningen till att anatomiska implantat ska "växa fast" med kapselbindning är för att de inte ska rotera. Om runda implantat gör det syns det ju ingen skillnad men om anatomiska gör det kan det ju göra det.

Rat: Frågade du hur det kunde komma sig att det var ökad risk för kapselkontraktion om man masserade testurerade implantat när de förespråkar att man ska massera otexturerade? Nyfiken bara för det låter lite konstigt... Visst vill man inte att implantat som inte är runda ska rotera men det är ju för syns skull inte för kapselkontraktionens skull. Hur känner du dig idag förresten? Något bättre? Hoppas det ordnar sig.

• jejan

Läste en artikel i aftonbladet idag för er som vill se:

Silikonbröst ökar inte cancerrisken
    ? Nu kan vi definitivt avfärda den risken
    Uppsala (TT).
    Kvinnor som förstorar brösten med silikonimplantat löper inte högre risk än andra kvinnor att insjukna i någon cancersjukdom, enligt en studie som på onsdagen publiceras i Journal of the National Cancer Institute, JNCI.
    Mer nytt om bröstcancer
    Medel mot benskörhet hjälper mot bröstcancer Fungerar lika bra som Tamoxifen

? Tillsammans med erfarenheterna från i stort sett samstämmiga studier från andra delar av världen står vi nu på så säker grund att man definitivt kan avfärda hypotesen om att bröstimplantat skulle kunna öka risken för cancer, säger professor Olof Nyrén vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska Institutet i Stockholm till Upsala Nya Tidning.
    Studien bygger på uppgifter från närmare 3500 svenska kvinnor som fått silikonimplantat inopererade. Forskarna har följt kvinnorna i snitt 18 år efter operationen.

TT

• jejan

Rat: Du ska absolut inte känna dig obekväm för att ringa och fråga dem saker, det är deras skyldighet att svara på ALLA dina frågor. Så så fort du känner dig orolig över något tycker jag inte du ska tveka att fråga dem. Du kan ju t o m hjälpa andra efteråt som blir varnade för hårda smällar pga att du har legat på och frågat så mkt. Trots allt har du lagt ner ett antal tusen på dina bröst och den kostnaden täcker inte bara implantaten och operationen utan även din frågor efteråt. Kram

• jejan

Någon som har ågon erfarenhet av hur brösten förändras efter en bröstförstoring om man går ner i vikt? Viktnedgång på ca 7-10 kg alltså inte typ 30.

• jejan

Yaia:
    Jag har haft mina i 5 veckor i morgon och sover utan problem på magen. Kunde somna på sidan för kanske 2 veckor sedan.

Rat:
    Jag ahr inte varit inne här på ett tag nu, hur går det för dig?

• jejan

tärnansara:
    jag hade inställelsetid 08.30. Sövdes ner runt 10.30-11.00 tror jag det var. Kände mig bra och åkte hem vid 16-tiden, fast kunde åkt tidigare, kollade på film på mitt rum. Läste tidigare att du skulle lägga in 425 cc. Hur lång är du och vad har du för vikt? Var ska du opereras? Nyfiken bara. Lycka till! kram

• jejan

Hejsan!
    Ser många som skriver att de har den och den storleken nu och ska lägga in så och så mkt och tror att de kommer bli så och så stora. Kan inte några som har operarat sig och sett slutresultatet berätta lite hur ni hade innan, hur mkt ni la in , och hur stora ni fick. Nyfiken. Väntar ju tålmodigt på mitt slutresultat. 6 och en halv vecka sedan nu...

• jejan

Angående det är med kupstorleksdiskussionen så är det faaktiskt väldigt stor skillnad på 70D och 85D eftersom även kupan breddas när omkretsen gör det. Man kan säga att i kupstorlek är 70C=75B 75B=80A osv...

• jejan

Opererades den 6 april och allt har gått jätte-bra förutom att det ena ärret är varit och är lite irriterat. luftar det just nu och har bara på kompress och ingen tejp. Däremot känner jag ibland att det sticker lite i det vänstra bröstet (samma som har lite irriterat ärr om någon undrar). Någon som känner igen sig? Gå över rätt snabbt bara jag rör lite på bröstet.

• jejan

tärnansara: vart var det du skulle operera dig någonstans? Har för mig att du skrev att du skulle åka en bit hem sen. Själv åkte jag bil i ca 4 h ca en vecka efter och tyckte att det var jobbigt då så tar med dig lite kuddar och annat. Själv fick jag sitta och hålla ut bältet lite hela tiden så det inte låg mot brösten men det kan ju vara riktigt jobbit att göra det om du precis är opererad. Ett tips till. Åk inte för tidigt bara för att du vill åka hem i tid, tänk på att du kan få en efterblödning och det är bra och vara kvar då... Lycka till med allt nu, det kommer säkert gå jättebra. kramar om.

Svar på tråden Bröstförstoring (5)