• Nimis

Flas o Spring

Jag har också precis kommit igång och igår var jag ute för tredje gången.
    Hittills har jag sprungit 2-3 minuter och sedan gått en stund och sedan sprungit 2-3 minuter igen. Igår märkte jag att jag kunde springa längre stunder utan att känna mig så värst trött, härligt!

Kämpa på!

• Nimis

> L.Jay, jo det kan vara lite frustrerande, men jag blev samtidigt förvånad att formen förbättrades så fort.
    Men jag har promenerat en del i vinter, så det har väl räddat grundkonditionen.

Jag tycker det är lätt att gå på för hårt i början också, dvs springa för ofta och då får jag direkt ömma benhinnor.
    Springer ungefär två gånger i veckan nu (tja, det är väl min andra vecka, så en riktig vana har det kanske inte blivit) och varvar med promenader och spinning.
    Hur ofta springer ni andra?

• Nimis

L.Jay
    Springer du varannan dag redan? Är det inte risk att benhinnorna bara blir sämre då?

Jag gick på "löpskola" för något år sedan och där tyckte de att två gånger per vecka räckte bra, i alla fall första åtta veckorna eller så, eftersom leder och ligament stärks mycket långsammare än musklerna.

• Nimis

L.Jay
    Kan du inte varva med att cykla eller simma eller något som inte belastar benhinnorna?
    Vet själv hur svårt det är att bli av med inflammationerna...

Löpskola var faktiskt jätteskoj. Det var Löplabbet som höll i det. Skulle gärna gå igen, men blev grymt peppad...

• Nimis

"...man blev grymt peppad" ska det stå.

• Nimis

L.Jay hur går det? Mår benhinnorna bättre?

Jag har inte trappat upp min löpning nämnvärt, ca 2 ggr i veckan är jag ute 30-40 minuter, men det är inte löpning hela tiden utan jag varvar med att gå. Känns ganska bra och känner ingen större stress att pressa mig så värst mycket hårdare.

Varvar med spinning, styrketräning och promenader också.

• Nimis

L.Jay
    Låter bra! Var försiktig om dig, bara!

Hur mycket/långt springer du nu då?
    Jeg segar mest på i samma rundor, men det blir ju bara två gånger i veckan ungefär, men just nu är jag ganska nöjd med det.
    Ska försöka ta en runda ikväll, fredagkvällar brukar det slinka ner lite godsaker så det är väl bra att vara duktig före då.
    Dessutom har vi fått underbart vårväder i Sverige nu, närmare 20 grader, känns så härligt!

Svar på tråden Flas o Spring