• Princessa

äta döda djur från vägen

Nån som kollat på outsider i kväll? har själv bara tittat med ett ½ öga. Håller ju på att börja spy av gubben som äter redan döda djur.. Grävlingar, gråsparvar, hundar och allt vad det är! Djur som redan börjat ruttna!! UÄK! äcklit!!!

Och hur kommer man på att man ska mumsa på en hund då? Labradorsoppa!! Fy fan!

• Svar på tråden äta döda djur från vägen
  • bröllop2006

usch, jag ångrar att jag läste denna tråd..hehe.. har fobi mot fluglarver... uuuurrrrkkk!!!

slutsats: det finns folk till precis ALLT!

bra att det finns de som tar sådana jobb som att städa upp sånt..

M

• lolabe

Varför tittar ni på sådant mög?? Outsiders (och liknande program) är ett riktigt j*la obehagligt program, cynsikt frossande i mänskliga avigsidor. Som ett freakshow! Snacka om dumburk. Folk borde lägga sin tid och energi på annat.

• lolabe

Och dessutom starta en tråd om det. Ja, jösses, vad ska man säga?

• Ell

lolabe: Ja visst är människosläktet vidrigt? ;) :D

• Maria

Självdöda djur bör man självklart inte äta rent medicinskt - det kan ju ha hunnit bildas alla möjliga bakteriegifter som inte alltid förstörs ens vid ordentlig tillagning. Men som sagy. mest undrar man väl över varför TV ligger och gräver fram sådant där och sänder det ? Om mannen nu är udda och lite tokig så gör han ju ingen skada på andra, låt honom vara i fred!

Vad det gäller att äta hund respektive ko, ja i mitt hemland äter man faktiskt hund ocskå. Men absolut inte en självdöd hund som någon hittar längs vägen och som ingen vet hur länge den legat där. Men skulle en hund bli ihjälkörd när folk ser det så finns det folk som gärna tar hand om den och lagar till den. Det springer en hel del lösa hundar så situationen är inte så ovanlig.

• Princessa

Nu e jag hungrig...om man skulle gå ut och slakta en gammal gråsparv, kanske..:D

• krammia

Ell: Ja, myndigheterna säger att det är på så vis men VET vi verkligen det? Och när vi äter på restaurang, vet vi verkligen vad vi äter då?

Ruttna djur??? Finns ju de som äter surströmming eller hur?

Tycker inte heller att det är trevligt men samtidigt så är det ju naturligt.

Vet ni om att varje år importeras det 2 ton åsna till Sverige. Någon som någonsin sett Åsna på menyn?

• Gladiolusen

Surströmming är en fermenterad alltså jäst fisk i en syraskapande bakterikultur, på samma sätt som surdeg, surkål eller isterband. Det är alltså inte rutten mat.

Åsna brukade serveras på restaurang Minerva i Stockholm men då under sitt styckningsdetaljsnamn, t.ex entrecote eller lövbiff. Det var helt OK minns jag. Ibland var det hästkött också, men det köttet går idag nästan uteslutande in i falukorven.

• danei

falukorven tror jag inte att den hamnar i. Du får inte kalla det falukorv om det inteföljer receptet. Och där finns inget häst kött med. Jag äter gärna häst. Men det finns inte i falukorv. Däremot föredrar jag växtätare framför tex. hund och katt. Trafikdödat är det inget fel att ta tillvara på. Men det ska uj ändå vara färskt.

• Gladiolusen

Falukorv är extremt välreglerat och har EU-skyddat recept. Som råvara i falukorv får endast användas "Oberett eller saltat kött av nötkreatur, häst eller avsvålat kött av svin". Livsmedelsverket fattade det här beslutet 16 aug 2000. Så det är en blandning av nöt, häst och svin i allt som kallas för falukorv.

• danei

Ajdå då hadde jag fel. Men jag har aldrig sett häst på innehållsförteckningen.

• Gladiolusen

Det står nog bara "kött" på förpackningen, och inte specificerat från vilka djur. Häst är ju inget man går omkring och skryter med.

Men det slaktas ju tusental hästar i Sverige varje år och någonstans tar de ju vägen, även om många hästar skickas till Italien för slakt, för italienarna äter gärna hästkött.

Så om man ska italiensk middag någon gång så är häst mycket autentiskt!

• danei

Jo det brukar stå vilket djur köttet kommer ifrån. Men jag som sagt bara sett gris och nöt på falukorv än så länge. Jag har inget emot häst.

• Hej baberiba

Princessa

Blev det gråsparv till lunch?:D:D

Själv åt jag inget för vi hade möte....

• Gladiolusen

Om falukorven så kan en tillverkare välja alla tre köttslagen, eller bara ett eller två. Det godkända receptet medger alla tre köttslag

• Princessa

Cheerful, nä jag hittade ingen! Kanske nån annan hann före :D

Om jag får välja (och det får jag ju :) ) så skulle jag hellre äta kött från affären än att plocka upp ett dött djur från vägen och äta det.
    Och jag skulle väl inte ha nåt emot att äta en överkörd gris eller ko heller..men att tillreda överkörda gråsparvar, råttor och annat hm..konstigt, som dessutom är halvruttet, det skulle jag inte äta! Och djur som jag räknar som sällskapsdjur går också bort! Hund och katt, tex.
    Och skulle nån servera mej nåt sånt skulle jag bli förbannad!

När jag var liten hade min farbror två kossor, en tjur och en ko var det. Jag tyckte de var sååå söta! Speciellt tjuren blev jag förtjust i (typiskt mej :) ) När min farbror hade haft dem en tid sålde han kon och tjuren slaktade han. Jag var jättearg och skulle minnsan aldrig äta av det köttet. Gissa om jag var sur sen när det kom fram att jag hade mumsat på honom hela vintern, typ. GRRR!

• lyckligastebruden

Princessa: hahaha, jag tror jag skrattar ihjäl mig...kan bara föreställa mig nån som sitter och mumsar på stora biffar och kotletter en hel vinter, och sedan kommer på att det var favorittjuren... :D

• Princessa

ja, och det värsta är ju att det var så gott..:D

Svar på tråden äta döda djur från vägen