• Kabo

Ni som har en budget på ca 30.000 för ca 50 pers, hur fördelar ni kostanderna?

Har suttit och kollat igenom vad vi fasktiskt beräknar att det kommer att gå på - har faktiskt inte gjort en budget innan, vilket man kankse borde ha gjort..... Nu ser jag att vi hamnar på 35 704:- men då bjuder vi på "groggbordet efterät. Om vi inte hade gjort det så skulle man kunna räkna me att man "får tillbaka" pengar därifrån. Sedan har jag räknat med att vi köper 23 flaskor för mycket vin (vet inte hur jag ska fördela flaskorna mellan rött och vitt vin till huvudrätten) så där får vi tillbaka 1600-2300 kronor.Då kan man direkt dra ifrån 3 000 kronor från vår budget.Sedan har vi kankse ett dyrare band än vad man behöver samt att vi har Catering med severing och min klänning skulle kunna varit billigare än vad den var..... Så här ser det i alla fall ut: (jag har räknat på 50 personer även om vi kankse bara blir 40-45st)

Brudkllänning: 4 045
    Slöja: 225
    Halsband: 122
    Klädgarderob: 100
    Jaquett till mannen: 500
    Hyra resten till mannen: 1 050
    Nyinköpt Bh till mig: 238
    Stay up (Lindex): 69
    "gamla" trosor och lånade skor.

Håruppsättning, grundpris 1 200 kronor + ev 200 för att hyra löshår

Blommor (Brudbukett, corsage till brudgum och marsalk, 8 bordsdekoratiner, en blomsterbåge på bordet framför oss): 2975

50st Inbjudningskort: 400
    Porto (28 sända kort): 154
    Vigselprogramm, festprogramm och placeringskort är hemmagjorda - köper
    tjockare papper, ca: 350

Bröllopstårta 29:-/bit * 45 st = 1 305
    Brudpar - figur på tårtan: 180

Hyra lokal (församlinghemmet): 500
    Linnedukar lånar jag av mormor
    Servetter "Linne look" köpta billiga på Gekås i Ullared: 40

3-rätters varm middag 190:-/person + 2000 kronor i fast pris för serveringen. 45 personer = 10 550

Välkomstskål 50 pers: 500:-
    Förrätt 50 pers: 888
    Rött vin till förrätt (50 pers): 2300
    Vitt vin till förrätt (50 pers): 1610
    Öl (både till maten och till groggbordet): 800
    Cider (alkoholfri): 250:-

Kaffe: 101,20
    Avec från barskåpet hemma ca: 1 000

Till groggbordet:
    Sprit: 1320
    Pisang Ambon mm ca: 500
    41st * 1,5 liter Coca-Cola/Pepsi (kampanjpris exklusive pant) ca: 350
    32 st * 1,5 liter sprite/7up (kampanjpris exklusive pant)ca: 290

• Kabo

Sedan tillkommer då bandet på 5000:- och nu hamnade jag visst på totalt 39 112 kronor....., men som jag sa innan så finns det ju en del saker som vi skulle kunna skära ner på om vi vill - tex inte bjuda på groggbordet utan ha självkostnadspris....

• Kabo

Hmm, Har ju inte skrivit med vigselringen heller ju ! 1550:-

Oj då. Då är vi uppe i 40 665:-

• Kabo

och jag som ville ha engångskameror också...och så har jag inte ens skrivit med tackkort med porto (plus framkallning av bild som ska vara i tackkortet)

Nu börjar det faktiskt kännas lite tungt - fast vissa utgifter har vi visserligen redan klarat av. Får nog sätta mig och kolla hur mycket vi egentligen har kvar att lägga ut så att vi verkligen hinner spara ihop till det!

• Kabo

Vill ha det - men får se hur vi ska hinna med. gentligen ska vi väl göra det innan vigseln (kl 13) i så fall. Har inte bestämmt oss ännu.

Kom på en positiv grej - skatten kommer ju snart - vilket blir räddningen för oss! Då kanske vi till och med kan ha råd med fotografen

Vi gifter oss på en lördag och på måndagen - tisdagen tar vi en liten minibröllopsresa till "Hindåsgården" och sover övecr samt får 2 lyxiga behandlingar innan vi återgår till det normala igen

• Kabo

Vi kommer att vara i församlinghemmet. Om vi hade vaeit medlemmar i just den församlingen hade det inte kostat oss något alls!

Cateringen tar vi från ett lokalt ställe som heter "familjeköket". Jag har förhandlat fram priset med dem. De har även dyrare menyer än de vi ska ta.

• Kabo

Vi är i Uddevalla. Herrestads församling.

Bor egentligen i Uddevalla församling för tillfället, även om jag är född till Herrestads församling. (Växte upp i Bäve församling )

Svar på tråden Ni som har en budget på ca 30.000 för ca 50 pers, hur fördelar ni kostanderna?