• Cookie*

Vara ifrån varandra

Jag behöver uppmuntran och lite peppning!!
    Jag är ganska ung, 22 år, men har varit tillsammans med min sambo i över 5 år. Vi har enligt mig det perfekta förhållandet och jag älskar honom mer än någonsin! I höstas var jag ute och reste i 5 veckor och det var det värsta och bästa jag varit med om. Upplevelsen var enorm men jag saknade min sambo så mycket så det kändes inte alls som att det var värt det. När jag kom hem bestämde jag mig för att aldrig åka ifrån min älskling igen! Men nu måste jag gå igenom det här ändå, fast värre! Min sambo har fått ett drömsommarjobb, han ska spela med sitt band i en bar på Mallorca hela sommaren! Jätteroligt för honom och jag är verkligen glad för hans skull, men helt förkrossad för min egen! Han åker nu i slutet på maj och kommer inte hem förrens i september.. Jag ska åka ner två veckor i juli men det känns för lite! Jag är så rädd för vad som ska hända.. även om jag egentligen litar helhjärtat på honom så kanske hans vardag där nere tar över! Vårat liv här hemma kommer ju inte kännas lika nära efter ett tag! Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom det här, får världens ångest när jag tänker på att det är så kort tid kvar tills han åker! Någon av er brudar som har varit med om något liknande och har något bra tips att komma med?

• Svar på tråden Vara ifrån varandra
  • anne på grönkulla

Jag har berätta om detta förr i olika trådar - vi är särbo sen ca 1 1/2 år då jjag flyttade utomlands med mitt jobb. Så gifte vi oss i höstas! Men jag vet inte riktigt hur länge till vi kommer att bo såhär, minst till nästa sommar och ev flera år till, det får vi se.

Det är svårast att vara den som "blir lämnad". T o m om min man är och hälsar på mig så är det svårt när han åker. Det är mycket lättare när jag är hemma och sen ska åka tillbaka.

Annars, ja, man får prata mycket (internettelefoni är suveränt!) och försöka komma överens om hur man ska använda den tid man får tillsammans. Och så får man försöka ha en meningsfull vardag och inte ägna en massa tid åt att bara längta och sakna.

Fråga på så kanske jag har några råd eller erfarenheter! Vad är du orolig för?

• Brud 2006

Jag och min blivande har varit tillsammans i snart 5 år och gifter oss i sommar. Vi har varit ifrån varandra i två omgångar om ca 5 månader per gång, först när han pluggade utomlands för tre år sedan och i höstas när jag pluggade utomlands. Då hälsade vi visserligen på varandra ett par gånger under denna tid. Precis som anne på grönkulla är det mycket lättare säger är det lättare att åka än att bli lämnad, just för att den som åker har så mycket nytt att uppleva. Mitt tips är därför att var inställd på att han kommer att vara upptagen och bli inte arg på det! Försök att sysselsätta dig så mycket som möjligt här hemma och gå inte bara och räkna dagarna tills det är över! Tänk att vad gör 3-4 månader om ni ska leva tillsammans hela livet!

Försök vara positiv, se fram emot när ni ska ses men låt inte detta hindra dig från att leva ditt liv här hemma!

Men, det ÄR jobbigt, men det funkar! Som sagt, internettelefoni typ Skype är underbart bra! Se det som en chans att stärka ert förhållande genom att klara av det istället för en risk att det inte håller! Ni klarar detta!

• Cookie*

Tack tjejer!! Ser lite mer positivt på det här nu
    Det jag egentligen är rädd för är nog att han ska "tappa känslan", glömma hur det känns när man ligger hemma och kollar på TV en hel helg och bara vill vara med varandra.. Att han ska trivas så bra med miljön och allt där nere (vilket jag självklart hoppas att han kommer göra..) att han glömmer bort mig! Eller kanske inte mig, men känslan!
    Hur har det varit för er när ni varit ifrån varandra så länge? Känner ni lika dant efter några månader eller lägger man känslorna åt sidan och fokuserar på vardagen?

• Jexxie

När ni har varit tillsammans så länge vet ni ju vart ni har varandra. Min bästa kompis bor för tillfället i Tyskland, och ska göra det totalt ett år. Hon har en pojkvän här hemma i Sverige, och de har träffats sammanlagt 5 gånger sedan september... Men de har oxå varit tillsammans i snart 6 år, och då vet man hur man känner och vart man har varann.

Jag tror på ödet: Är det meningen att ni ska gifta er och tillbringa resten av era liv tillsammans kommer sommaren att fungera alldeles utmärkt, annars tar det slut, vilket det i så fall skulle ha gjort förr eller senare än då!

Lycka till!

• So Crazy in Love

Cookie,
    Jag är just som du 22, och har varit tillsammans med min pojkvän i snart 4 år. Vi ska snart gifta oss, jag är överlycklig och älskar honom bara mer och mer för var dag som går.

Den längsta period vi varit utan varandra har varit 4-5 månader alldeles nyligen, och paradoxalt nog var det svårast för mig, trots att jag var den som åkte.

Jag vet hur svårt det är att försöka låta bli att oroa sig!

Mitt råd till dig är att fylla ut ditt liv med annat. Fokusera mer på dig själv,
    Ägna mer tid åt familj, vänner, bekanta, och knyt nya kontakter. Avancera din träning, eller börja träna om du inte redan gör det! Gör sådant som DU tycker är kul.

Se detta som en exceptionell period i ditt liv, där du får möjligheten att få nya perspektiv på ditt liv ur varje aspekt, och kanske det kan ge dig nya insikter om dig själv och ert förhållande.

Det är inte förbjudet att längta och sakna, det kan mycket väl vara bland det bästa som hänt ert förhållande! Vad jag menar är att det kan stärka ert band, som det gjorde i vårt fall. Vi är mer kära än någonsin nu och framförallt: jag vet att jag kan lita på honom, och är mer trygg och lugn i min relation.

En annan positiv sak är att du efteråt vet hur ni reagerar när ni är ifrån varandra, för att detta är en prövning för ert förhållande. Ämnar ni att spendera hela livet med varandra kommer ert förhållande att utsättas för många fler prövningar i framtiden, och det kan vara nyttigt att betrakta prövningen som ett test inför allt kommande.

Ju mer ni går igenom desto mer stärker ni förhållandet, dvs. desto mer har ni att vinna i form av trygghet och djupare kärlek!

Kom ihåg att det kan vara underbart att längta i sig. Just nu är vi återigen ifrån varandra i nästan en månad inför bröllopet - denna gång är det han som är ute och reser, men eftersom detta gäller en kortare period känns det nästan bara skönt att få möjligheten att riktigt längta efter honom, samtidigt som jag kan lägga ned mer tid på mig själv.

OK, för att besvara några av dina frågor:
    Ja, man är mer eller mindre tvungen att lägga en del av känslorna åt sidan och fokusera på vardagen, annars kan det bli för tungt att ständigt gå runt och bara tänka på honom!

Och hur man känner efter några månader: Som jag skrev, i mitt fall, så kan man till och med känna mer än vad man gjorde innan, dvs. bli som störtförälskad på nytt, med samma positiva effekt på sexlivet.

Innan du åker ned i juli: Köp nya underkläder, överraska honom!
    Ta fram andra eller nya sidor hos dig själv som du vanligtvis inte visar, och tänk att de två veckor ni har tillsammans ska vara bland de bästa på hela sommaren.
    Lev ditt liv NU, sänk förväntningarna och njut av varenda sekund, var glad för allt du ändå har!

Skicka gulliga SMS/mail till varandra. Ett tips är att inte försöka lösa tvister och problem på distans - vänta med att ta itu med större grejer tills han kommer hem.

Skaffa SKYPE och snacka som i telefon över datorn, fast gratis!
    (www.skype.com)

Oavsett vad som händer honom därnere, kan ingenting jämföras med dig och den kärlek som han har med dig härhemma. Jag tror inte att han kommer att glömma dig eller känslan av att bara vara tillsammans med dig - låt honom få sakna och längta riktigt efter dig!

Kärleken är som vackrast när den är fri.
    Den är som en fågel - den har vingar och lever för att flyga, men tro mig, om du sänder ut den kommer den att återvända till dig, gång på gång.

Kram, girl.

Svar på tråden Vara ifrån varandra