• gill

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Nu när jag gifter mig o hamnar i en säker relation vill inta han ha kondom... Jag ska för allt i världen inte ha barn och har funderat på P-piller, SNÄLLA, berätta era erfarenheter och ge mig tips så jag kan välja rätt p-medel!

TACK!

• Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!
  • Pepparmyntan

Det är jättesvårt att ge råd om P-medel. VI är alla så olika och våra kroppar reagerar väldigt olika på olika hormoner osv. Det bästa är om du går på en preventivmedelsrådgivning och disskuterar igenom de olika alternativen som finns. Sedan får du helt enkelt prova dig fram vad som funkar bäst för dig.

• tattar-Emma

Jag är skeptisk till allt med hormoner. Alla jag känner utom en eller två har slutat med det pga alla biverkningar.

• Nyfiken gul , nu fru

för det första så är inga p-medel 100% säkra...

man måste ta med i beräkningarna att man KAN bli gravid TROTS att man är noga med att skydda sig... det måste du ha i baktankarna... en dag plötslgit står man där med en liten i magen...

det har hänt mig två ggr så jag vill verkligen poängtera det att även om risken är liten så FINNS den....

Jag blev gravid trots p-piller och trots spiral...

och som ovan nämnda sa... du måste prova dig fram till vad som passar dig/er bäst i preventiv-väg. finns ju för o nackdelar med alla sorter så du får ju fundera på vad som du kan stå ut med .

• gill

tattar-Emma : vad är "alla biverkningar" som dina vänner har haft?

(har ju bara läst om vilka man KAN få, vill veta vilka som kommer irl.)

• gill

Nyfiken gul , nu fru : Vilket upplevde du som bästa av spiral o p-piller....

SJÄLVKLART vet jag risken att det inte finns 110% säkerhet. Men hellre 99 än 94 (:

• gill

Pepparmyntan : Sker rådgivning hos gyn.? Kostar det som ett läkar besök?

• Swing

Jag har haft kopparspiraler i snart 30 år (med ett avbrott för att skaffa 2 barn). Har funkat jättebra utan några större problem. Har aldrig blivit ofrivilligt gravid, aldrig fått infektioner eller lång, riklig, smärtsam mens eller annat elände som sägs drabba vissa.

• gill

Swing : jag har funderat på spiral. Men jag har anlag för riklig mens samt så är han rätt "stor" vilket gör att jag får lustiga ideer om storlek + metallspiral = ONT (?)

• CPH

Instämmer med ovan:

Det är jättesvårt att ge råd om P-medel eftersom vi alla är olika med olika behov, ring och boka in en tid hos barnmorska/gyn. Har du aldrig varit hos en tidigare och pratat preventivmedel eller gjort en undersökning?

• gill

CPH : Jag missade det när jag fyllde 24 för några månader sen... Men jag ska ringa o boka in ett besök!

Men jag vill endå ha personliga erfarenheter och tips!

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!