• gill

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Nu när jag gifter mig o hamnar i en säker relation vill inta han ha kondom... Jag ska för allt i världen inte ha barn och har funderat på P-piller, SNÄLLA, berätta era erfarenheter och ge mig tips så jag kan välja rätt p-medel!

TACK!

• Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!
  • tattar-Emma

gill

Testa på bara, hoppas det funkar =). Finns ju många som det funkar finfint för.

För mig funkade det inte alls, och ändå ville de testa sort efter sort... till slut fick jag själv leta reda på information om kopparspiral, som jag har nu och mår bra med. Man tycker att nån som har betalt för det kunde ha föreslagit spiral.

• picachu

*urk* :(
    det känns som att alla preventivmedel har otäcka biverkningar...
    Det känns som att jag nog tänker köra med gummihatt ett tag till - där är den jobbigaste biverkningen att man får lite gummi-skav.

Killen får stå ut med att "äta kola med pappret kvar" ett tag till"
    Bättre än att inte få nån kola alls, eftersom min sexlust försvann när jag käkade minipiller. :)
    Hormoner är läskiga!

• gill

picachu : har oxå funderat på gummi... mne eftersom både det o pessar harsörre graviditets risk så väljer jag nu att chansa o hoppas det går vägen...

Jag berätter sen om jag blir nå månster eller inte ;)

• mimikry

picachu:
    Har ni provat latexfria kondomer? Dom är lite dyrare, men mycket tunnare och sitter inte åt så hårt på killen, + att man slipper gummilukten. Helt klart värt det tycker jag... =) finns på apoteket bla.

• picachu

mimikry:
    Tack för tipset!

• ANJ

Jag har fått minskat sexlust med mina follimin. Och sedan ligger hjärtproblem i familjen så jag undrar om minipiller är bättre? är det lika många hormnoner? Är det lika säkert?

• pickolina

ANJ

Det är mindre hormoner i mini-piller. Kombinerade p-piller innehåller gestagen + östrogen och mini-piller innehåller enbart gestagen. Däremot är det oftast gestagenet som många har problem med så om det skulle förändra din sexlust går inte alls att svara på. Det måste du testa för att själv se hur just DU reagerar. Mini-piller är nästan lika säkra OM man tar dem unegär exakt samma tid varje dag. Har man svårt med det så finns det numera ett nytt mini-piller som har en större tidsmarginal eller så kan man testa p-stav, p-spruta eller hormon-spiral, som alla innehåller samma hormon som mini-piller och man slipper problemet med att pillret måste tas på samma tid varje dag.

• pickolina

ANJ

Prata om din oro med din barnmorska. Jag tror inte att hjärtproblem i släkten påverkar.. Man brukar ju prata om blodpropp i släkten men det är ju inte samma sak som hjärtproblem. Om man har dessa anlag går att testa med ett enkelt blodprov.

• nano

Hjärtproblem och blodproppar påverkar bara om man har det själv eller om någon förstagradssläkting har det, dvs mamma, pappa eller syskon. Annars kan man äta vanliga p-piller.

Vanliga p-piller är lite mer praktiska än minipiller, dels är de lite säkrare, dels behöver de inte tas lika exakt på samma tidpunkt (med undantag för cerazette som inte behöver tas vid samma tidpunkt), de måste tas varenda dag, och dels ger de regelbunden mens, medan man kan få en massa småblödningar med minipiller. Men man kan också slippa mensen helt med minipiller.

Men eftersom blodproppsrisken beror på östrogendelen i vanliga p-piller blir man av med den om man tar minipiller.

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!