• gill

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Nu när jag gifter mig o hamnar i en säker relation vill inta han ha kondom... Jag ska för allt i världen inte ha barn och har funderat på P-piller, SNÄLLA, berätta era erfarenheter och ge mig tips så jag kan välja rätt p-medel!

TACK!

• Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!
  • pickolina

Hormonspiral ger även ngt lindrigare biverkningar än vanliga mini-piller, då hormonerna verkar lokalt i livmodern samt utsöndras på ett väldigt jämnt sätt...

• gill

Mimsan75 : Men spiral sätts väl inte in om du inte vart gravid? BM sa att P-pillervar det säkraste! om man inte vill leva i avhållsamhet ;)

• Mimsan75

Jg vet iaf kompisar som haft spiral innan de blev gravida, kanske nya rön? det var ett tag sedan nämligen.

P-piller är bara 90 någonting? % säkra, sen får du även väga in om du ex har varit dålig i magen eller kräkts så att kroppen inte har hunnit tagit upp p-pillret ordentligt vilket kan leda till att du under en tid har sämre än de där ca 90%,s skydd.

Det har varit mina BM:s förklaringar till varför jag kan ha blivit gravid trots nogrann användning av p-piller, med spiral spelar det ingen roll om du råkar ha dålig mage etc, skyddar jämt.

• gill

Om du tarditt p-piller REGELBUNDET som man ska så är det 99% men däremot allt gummi är 94%... Det är det jag vet...

• Mimsan75

Ja visste som sagt att det var 90 någonting procent, men som sagt andra faktorer kan påverka säkerheten även om man tar dem regelbundet.

Hoppas du hittar ngn lösning som passar dig bra, good luck i preventivmedelsdjungeln

• gill

Tack.. hehe... jag ska börja med yasmin så fort mensen drar igång...

• tattar-Emma

gill

Det går för det mesta fint att få spiral även om man inte varit gravid. Skulle vara roligt att veta skälet till varför barnmorskor så gott som undantagslöst föreslår p-piller i första hand.

• Mimsan75

Yasmin? nu blev ja nyfiken?

• gill

tattar-Emma : jo precis... jag sa att jag ville ha det säkraste skyddet o att jag funderat på p-piller... så var receptet skrivet. hann knapps säga att jag har problem m acne innan hon tänkte två sekunder, kladda över o skrev ut ett nytt recept... men men, nu är det bara att hoppas o be till gud att det ska funka :)

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!