• Mimsan75

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Hej Gill, alla funkar ju olika själv har jag haft minipiller, p-piller och nu hormonspiral,

har blivit med barn både när jag ätit minipiller och p-piller ,

Efter noga övervägningar med min barnmorska valde jag hormon spiral då man kan ha den i ca 3 år utan att behöva byta ngt, äta ngt etc. Enligt min barnmorska så är det ett av de säkraste alternativen då den skyddar både genom hormoner (samma styrka som minipiller) samt genom sin genskap som spiral. Har dock hört att om man "inom snar framtid" vill försöka bli med barn så kanske den inte är lämplig då det kan ta långt tid innan kroppen ställer om sig hormonmässigt, men det är bara hörsägen, så vet ej om det stämmer.

• Mimsan75

Jg vet iaf kompisar som haft spiral innan de blev gravida, kanske nya rön? det var ett tag sedan nämligen.

P-piller är bara 90 någonting? % säkra, sen får du även väga in om du ex har varit dålig i magen eller kräkts så att kroppen inte har hunnit tagit upp p-pillret ordentligt vilket kan leda till att du under en tid har sämre än de där ca 90%,s skydd.

Det har varit mina BM:s förklaringar till varför jag kan ha blivit gravid trots nogrann användning av p-piller, med spiral spelar det ingen roll om du råkar ha dålig mage etc, skyddar jämt.

• Mimsan75

Ja visste som sagt att det var 90 någonting procent, men som sagt andra faktorer kan påverka säkerheten även om man tar dem regelbundet.

Hoppas du hittar ngn lösning som passar dig bra, good luck i preventivmedelsdjungeln

• Mimsan75

Yasmin? nu blev ja nyfiken?

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!