• pickolina

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Det där är ju sååå olika och man måste testa sig fram. Jag har många kompisar som haft massor av problem av hormoner men jag har även många kompisar som inte alls har några problem. Vissa blir tom hjälpta, får mindre PMS osv...

Själv har jag säkert testat ett tiotal olika p-piller + mini-piller. Den enda negativa biverkningen jag fått är ökade flytningar. För övrigt har jag mått kanon... Förutom när jag fick äggstockarna fyllda av cystor pga mina mini-piller. AJ vad det gjorde ont! Detta är en ganska vanlig biverkning av just mini-piller pga att de inte hämmar ägglossningen.

P-spruta, p-stav + hormonspiral innehåller alla samma hormonsammansättning som mini-piller, dvs gestagen/gulkroppshormon.

P-ring innehåller samma hormonsammansättning som p-piller, dvs gestagen + östrogen.

Olika märken innehåller olika typer av gestagen och öströgen samt olika sammansättning, dvs olika balans så man måste testa sig fram för att hitta ett som passar med ens egna hormonbalans.

• pickolina

Jag har sett RIKTIGT hemska biverkningar av kopparspiral så man ska inte tro att det är riskfritt pga att man undviker hormoner. Men åter igen, ingen människa är den andra lik och det går inte att säga så här och så här kommer detta bli osv...

• pickolina

Hormonspiral ger även ngt lindrigare biverkningar än vanliga mini-piller, då hormonerna verkar lokalt i livmodern samt utsöndras på ett väldigt jämnt sätt...

• pickolina

ANJ

Det är mindre hormoner i mini-piller. Kombinerade p-piller innehåller gestagen + östrogen och mini-piller innehåller enbart gestagen. Däremot är det oftast gestagenet som många har problem med så om det skulle förändra din sexlust går inte alls att svara på. Det måste du testa för att själv se hur just DU reagerar. Mini-piller är nästan lika säkra OM man tar dem unegär exakt samma tid varje dag. Har man svårt med det så finns det numera ett nytt mini-piller som har en större tidsmarginal eller så kan man testa p-stav, p-spruta eller hormon-spiral, som alla innehåller samma hormon som mini-piller och man slipper problemet med att pillret måste tas på samma tid varje dag.

• pickolina

ANJ

Prata om din oro med din barnmorska. Jag tror inte att hjärtproblem i släkten påverkar.. Man brukar ju prata om blodpropp i släkten men det är ju inte samma sak som hjärtproblem. Om man har dessa anlag går att testa med ett enkelt blodprov.

• pickolina

Som jag skrev tidigare, p-stav, -p-spruta + hormonspiral är likvärdigt med mini-piller. Dvs de innehåller enbart gestagen och inte östrogen, vilket är det hormon i p-piller som kan vara farligt om man har anlag för proppar osv.

Allt detta finns att läsa på tex p-piller.nu och miljoner andra ställen på nätet.

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!