• A.M.

Bästa p-medel, p-piller?!?!?!

Jag har testat pessar, minipiller och p-ring.
    Pessaret funkade inte jättebra (i och för sig tacksam för det - han är 8 år idag och det bästa som hänt mig! ).
    Miniprillren funkade bra, fast jag fick prova mig fram till de som passade mig bäst (minipiller är inte lika hormonstinna som p-piller, de hindrar inte ägglossning men hejdar spermierna genom att göra slidsekretet (och livmoderväggen) ogästvänligt. Krångligt dock att komma ihåg att ta pillret på nästan exakt samma klockslag varje dag.
    Sedan testade jag p-ring under 9 månader - det var jätteskönt att bara behöva tänka på p-medel var tredje vecka (man låter den sitta inne tre veckor - sedan är man utan en vecka och får mens, sedan in med en ny i tre veckor). Om man klarar sig från konstiga biverkningar av p-ringen så skulle jag nog säga att den är det bästa p-medlet jag provat.

Lycka till i p-djungeln! .-)

• A.M.

tattar-Emma:

Det där med humörsvängningar har jag aldrig märkt av - så det kan man inte säga att en viss typ av hormon SÄKERT ger (bara att det KAN hända).
    P-piller är kombinerade p-piller, inehåller flera olika hormoner (östrogen och gestagen) som bl a hindrar ägglossning - vilket mini-piller OFTA INTE gör. Minipiller rekommenderas framför kombinerade p-piller när man fött barn och ammar - eftersom de (minipillerena) ger en lindrigare form av hormonpåverkan.

för mer info:
    www.p-guiden.nu/p2006/&TopPageId=6&ParentPageId=6

Svar på tråden Bästa p-medel, p-piller?!?!?!