• Miafina

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Eftersom lägenheten är införskaffad för bådas räkning - oavsett om han ensam eller ni båda står på kontraktet - så räknas det som "ert" vid ev separation.

Dvs att du kan "blåsa honom" oavsett...
    Inte för att du nu skulle göra det, men kontentan, är det införskaffat gemmensamtså spelar det ingen roll vem som betalat när det gäller bostaden.

Vi var i samma sits som ni, och tänkte att båda skulle stå på kontraktet... Men eftersom det då skulle se ut som att jag hade betalat hälften så skulle han åkt på att skatta för sin reavinst direkt, eftersom han då hade sålt den gamla lägenheten för mer än vad 50% av den nya kostade.

Så vi beslutade oss för att bara han skulle skriva kontraktet pga ekonomin - och att vi ändå "har samma rätt" till 50% av värdet vid separation/försäljning.....

Men jag förstår din känsla av att det skulle vara "hans" lägenhet.. det är ju ändå hans pengar som betalat... Det känner jag med ibland.. Fast oftast inte.

Kan tillägga att vi inte har ngt lån eller så på lägenheten utan att vi "betalade kontant"... kanske kan göra skillnad mot att ha lån, om man har det tillsammans...

*förlåt mitt svammel*

• Miafina

Rätt enligt lag skall jag påpeka....

Om vi skulle separera och sälja lägenheten så skulle jag givetvis låta honom få tillbaka samma summa pengar som han stoppat in... OM vi skulle få ut mer än vi gav, då delar vi på resten.

• Miafina

Hmm hans advokat yrkar på.. jovisst, fullt begripligt...

MEn det lät ju som att ni hade kommit överens om annat... Och jag har svårt att tänka mig att hans advokat kan tvinga fram något som din sambo inte vill...

Eller hade han själv också ändrat uppfattning nu?
    (så vitt jag förstod ur din TS så var det "bara" för att banken yrkade på det typ)

Vilket jag för övrigt tycker låter lite skumt cokså... Är väl bara den biten att det kostar lite mer att bo två (levnadskostnader alltså) och att kalkylen skulle bli sämre därav, men så länge du tjänar något så borde det ju inte bli så tycker man (eftersom det är betydligt billigare per person att bo 2 st tillsammans än var för sig.

Men jag kanske säger ngt galet nu, är inte expert, kan bara den biten i lagen - och inte alls hemma i banken/ekonomin.

• Miafina

Isf är det nog rätt tänkt av honom att ta bort sambolagen - eftersom du inte betalar ngt.... Så länge det inte är tänkt att du skall betala på lånet kan jag tycka då.. eftersom det är han som tar allt om ni sedan säljer....

DÅ återstår den mentala biten, och den är en stark faktor... JAg krävde "mer eller mindre" att vi skulle flytta från hans förra lägenhet.. som iofs var en liten etta ;) för att jag ville att det skulle vara "vårt hem".. Inte en lägenhet som han hade bott i i 7 år, och hans syter innan dess... Kändes mer som hans familjs lägenhet då ju.

Numer så tänker jag inte på att det är han som betalat denna lägenheten eftersom vi flyttade till den tillsammans...

Vi har inte skrivit bort sambolagen - vilket många tycker saker om, fullt begripligt, men så är det, och förblir för vår del - och det är också grundplåten för den dagen vi köper hus. Och jag kommer inte tycka att det huset kommer vara ett dugg mindre mitt än hans.

• Miafina

DU kan väl iofs inte slippa att betala hyra om du också bor i lägenheten..

Men däremot skall du absolut inte betala amorteringar eller räntekostnader.. inte ett öre av det.. Det är ju sånt som är hans ansvar som "ägare" och även den som får ut pengarna i slutänden.

Ang möbelemanget så har jag inte sett att du skrivit ngt om det, men ni kan ju skriva bort den delen som rör bostaden ur sambolagen, men behålla den som rör bohaget... isf har du ju rätt till iaf hälften av det.

MEn även om jag rent ekonomiskt förstår hans synpunkt/ståndspunkt så tycker jag kanske inte att det är riktigt rätt...

Det var ju först och främst inte vad ni kom överens om. Sedan så låter det väl ego också, för att vara mot någon man skall antas älska och vilja leva med.

OM något skulle hända så skulle ju han kunna kasta ut dig ögonblickligen om du "bara är inhyst" hos honom.. vilket du är om sambolagen avtalas bort och du inte står med på nga papper.

Jag har absolut ingen aning om vad jag kan säga, men jag tror att om min sambo hade propsat på samma sak.. ja då hade jag nog funderat på huruvida jag verkligen ville bo "hos" honom... när det nu skulle vara "vår" lägenhet.

Jag är tacksam för att min sambo inte är sådan och jag inser att jag har det "fördelaktigt" som inte har avtalat bort sambolagen, eller har samboavtal - det gör ju att jag skulle kunna ta hälften av hans... Men han litar på mig nog för att inse att jag inte skulle göra det.. Eftersom jag anser att det vore fel moraliskt sätt, och orättvist...

Vilket också är vad jag tycker om din situation moraliskt sätt - orättvis.

• Miafina

Nean82 - Absolut att man skall skriva kontrakt, eller vad som känns bäst för båda parterna...ang trygghet =)

Det är ju sällan man inte tror att man kan lita på sin partner (och nej jag anser inte att det är motsägelsefullt)

Jag har erbjudit min sambo att skriva avtal om han har önskat, men han ser ingen vits med det/vill inte så det känns liksom inte riktigt som min sak att "tvinga honom" oavsett om jag hade tyckt att det var okey eller inte.. Måste vara hans val.. Men vi har ju inga lån, så det gör ju den skillnaden iaf.

Jag ser väldigt mkt till min egen person nu iom att jag tycker att min och TS "situationer" är väldigt likvärdiga förutom på små punkter...

Hmm testamente... Vi har diskuterat det ngn gång, men aldrig mer än så... Av någon anledning så har jag nog antagit att eftersom våra familjer tycker om oss och vet att vi skall gifta oss nästa år, att ingen skulle bråka, utan anse att det är "vårt" oavsett vad som står på ägarpapper.... Men kan vara värt att tänka på ytterligare kanske....

Javisst är det jättesynd att det ofta blir så att kvinnor betalar "maten" och karlarna "bilen"..... Slår surt i efterhand om den situationen inträffar....

Förlåt TS om det rann iväg lite, men är ju viktiga/intressanta aspekter som uppkommit under trådens gång

• Miafina

Trist Carisma - Men jag hoppas det går bra för dig ändå.. DU verkar ha det skinn på näsan som behövs =)

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!