Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
Eftersom lägenheten är införskaffad för bådas räkning - oavsett om han ensam eller ni båda står på kontraktet - så räknas det som "ert" vid ev separation.
Dvs att du kan "blåsa honom" oavsett...
Inte för att du nu skulle göra det, men kontentan, är det införskaffat gemmensamtså spelar det ingen roll vem som betalat när det gäller bostaden.
Vi var i samma sits som ni, och tänkte att båda skulle stå på kontraktet... Men eftersom det då skulle se ut som att jag hade betalat hälften så skulle han åkt på att skatta för sin reavinst direkt, eftersom han då hade sålt den gamla lägenheten för mer än vad 50% av den nya kostade.
Så vi beslutade oss för att bara han skulle skriva kontraktet pga ekonomin - och att vi ändå "har samma rätt" till 50% av värdet vid separation/försäljning.....
Men jag förstår din känsla av att det skulle vara "hans" lägenhet.. det är ju ändå hans pengar som betalat... Det känner jag med ibland.. Fast oftast inte.
Kan tillägga att vi inte har ngt lån eller så på lägenheten utan att vi "betalade kontant"... kanske kan göra skillnad mot att ha lån, om man har det tillsammans...
*förlåt mitt svammel*