• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • sweet saint

usch.. snacka om att vilja ha säkerheten för sig själv!!! Vet inte mycket om sånt men om banken går med på att han står ensam som låntagare så måste det väl se ännu bättre ut om man är två???????
    Detta skulle jag aldrig gått med på då jag vet vad som kan hända vid ev separation!
    Enkel människa som jag är så tror jag inte på hans snack..... kontakta en bankman själv för att får reda på regler!

• Miafina

Eftersom lägenheten är införskaffad för bådas räkning - oavsett om han ensam eller ni båda står på kontraktet - så räknas det som "ert" vid ev separation.

Dvs att du kan "blåsa honom" oavsett...
    Inte för att du nu skulle göra det, men kontentan, är det införskaffat gemmensamtså spelar det ingen roll vem som betalat när det gäller bostaden.

Vi var i samma sits som ni, och tänkte att båda skulle stå på kontraktet... Men eftersom det då skulle se ut som att jag hade betalat hälften så skulle han åkt på att skatta för sin reavinst direkt, eftersom han då hade sålt den gamla lägenheten för mer än vad 50% av den nya kostade.

Så vi beslutade oss för att bara han skulle skriva kontraktet pga ekonomin - och att vi ändå "har samma rätt" till 50% av värdet vid separation/försäljning.....

Men jag förstår din känsla av att det skulle vara "hans" lägenhet.. det är ju ändå hans pengar som betalat... Det känner jag med ibland.. Fast oftast inte.

Kan tillägga att vi inte har ngt lån eller så på lägenheten utan att vi "betalade kontant"... kanske kan göra skillnad mot att ha lån, om man har det tillsammans...

*förlåt mitt svammel*

• Miafina

Rätt enligt lag skall jag påpeka....

Om vi skulle separera och sälja lägenheten så skulle jag givetvis låta honom få tillbaka samma summa pengar som han stoppat in... OM vi skulle få ut mer än vi gav, då delar vi på resten.

• Carisma

Miafina:

Glömde ett viktigt tillägg som hans adokat (?) yrkar på:

Nämligen att vi ska skriva bort sambolagen så att jag vid en eventuell separation inte har rätt till ett rött korvöre, antingen vi varit sambos i ett år eller tio.

Han kan alltså göra en vinst om vi separar om t ex 7 år medan jag får noll öre.

• *Smurfen*

Carisma !

Jag arbetar på en bank (FSB) och lånar ut pengar dagligen till bostadsrättsaffärer.

Om ni hade kommit in till mig så hade jag rek att båda hade stått på lånen. Om det finns med 2 löner i bilden så blir kalkylen starkare. Vi banken tittar när b´vi bedömmer lån på

1. Har individen betalningsanmärkningar
    2. fast inkomst (jobb sedan hur länge)
    3. KALKYLEN.... det är en absolut viktigare biten.

Om du har jobb eller inte så finns det absuolt inget krav från bankens sidan på vem som står på kontarkten. Det viktigaste är att den som står på lånen skall stå kontrakten, så min fråga r´till dig är:

Kommer du stå som medlåntagare på lånen?

Med glöm ej att skriva ett samboavtal

• Miafina

Hmm hans advokat yrkar på.. jovisst, fullt begripligt...

MEn det lät ju som att ni hade kommit överens om annat... Och jag har svårt att tänka mig att hans advokat kan tvinga fram något som din sambo inte vill...

Eller hade han själv också ändrat uppfattning nu?
    (så vitt jag förstod ur din TS så var det "bara" för att banken yrkade på det typ)

Vilket jag för övrigt tycker låter lite skumt cokså... Är väl bara den biten att det kostar lite mer att bo två (levnadskostnader alltså) och att kalkylen skulle bli sämre därav, men så länge du tjänar något så borde det ju inte bli så tycker man (eftersom det är betydligt billigare per person att bo 2 st tillsammans än var för sig.

Men jag kanske säger ngt galet nu, är inte expert, kan bara den biten i lagen - och inte alls hemma i banken/ekonomin.

• Carisma

*Smurfen*

Attan att det inte var du som skötte låneansökningarna...

Nej, jag kommer INTE att stå som medlåntagare och sambolagen kräver han att få avtala bort!
    Fast det var VI som skulle köpa bostadsrätten.

Vi var under tiden vi sökte bostadsrätt överens om att det här köpet skulle symbolisera något gemensamt.

Nu i efterhand säger han att köpet först och främst är en ekonomisk investering.

Kvinnligt vs manligt tänkande/handlande?

Min sambo är affärsman - inte jag...

• Carma

Tror inte att han älskar dig. Hans agerande känns orättvis.

• Miafina

Isf är det nog rätt tänkt av honom att ta bort sambolagen - eftersom du inte betalar ngt.... Så länge det inte är tänkt att du skall betala på lånet kan jag tycka då.. eftersom det är han som tar allt om ni sedan säljer....

DÅ återstår den mentala biten, och den är en stark faktor... JAg krävde "mer eller mindre" att vi skulle flytta från hans förra lägenhet.. som iofs var en liten etta ;) för att jag ville att det skulle vara "vårt hem".. Inte en lägenhet som han hade bott i i 7 år, och hans syter innan dess... Kändes mer som hans familjs lägenhet då ju.

Numer så tänker jag inte på att det är han som betalat denna lägenheten eftersom vi flyttade till den tillsammans...

Vi har inte skrivit bort sambolagen - vilket många tycker saker om, fullt begripligt, men så är det, och förblir för vår del - och det är också grundplåten för den dagen vi köper hus. Och jag kommer inte tycka att det huset kommer vara ett dugg mindre mitt än hans.

• *Smurfen*

Carisma

Avtala inbort sambolagen, varför jag tycker att du skall skriva ett etstamnete är för att du skall få ärva hela bostaden vid en ev. bortgång.

Om han vill att lgh skall stå i hans namn samt avtala bort sambolagan så skall du inte betala räntekostander eller hyra (då är det ju hans lgh)

Jag tycker han kör över dig. Tala med din bank om detta!
    Boka tid för rådgivning. Vilken stad bor du i? om du har fsb så kan jag rek några banktjänstemän som jag känner i göteborg samt skåneregionen.

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!