• *Smurfen*

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Carisma !

Jag arbetar på en bank (FSB) och lånar ut pengar dagligen till bostadsrättsaffärer.

Om ni hade kommit in till mig så hade jag rek att båda hade stått på lånen. Om det finns med 2 löner i bilden så blir kalkylen starkare. Vi banken tittar när b´vi bedömmer lån på

1. Har individen betalningsanmärkningar
    2. fast inkomst (jobb sedan hur länge)
    3. KALKYLEN.... det är en absolut viktigare biten.

Om du har jobb eller inte så finns det absuolt inget krav från bankens sidan på vem som står på kontarkten. Det viktigaste är att den som står på lånen skall stå kontrakten, så min fråga r´till dig är:

Kommer du stå som medlåntagare på lånen?

Med glöm ej att skriva ett samboavtal

• *Smurfen*

Carisma

Avtala inbort sambolagen, varför jag tycker att du skall skriva ett etstamnete är för att du skall få ärva hela bostaden vid en ev. bortgång.

Om han vill att lgh skall stå i hans namn samt avtala bort sambolagan så skall du inte betala räntekostander eller hyra (då är det ju hans lgh)

Jag tycker han kör över dig. Tala med din bank om detta!
    Boka tid för rådgivning. Vilken stad bor du i? om du har fsb så kan jag rek några banktjänstemän som jag känner i göteborg samt skåneregionen.

• *Smurfen*

Okej, jag har arbetat i Göteborg

Örgryte kontoret: Claes Milde (arbetar som chef idag)

Kontakat honom, han är superbra

Kontoret på Torpagatan D. Peterson (Hon är oxså super)

Vilket kontor är dig närmast?

• *Smurfen*

Hej!

Skall hem nu för dagen men får du inte tag i dem så återkom så skall du får namn på andra bra och kunnig personer (framförallt trevliga) viktigt i sådana sammanhang

• *Smurfen*

pia Allgurén i Mölndal är duktig (hon är oxså chef) men kan säkert hänvisa till en duktig banksäljare.

Banksäljarna inom FSB tar emot spontankunder så du skulle bara kunna kliva in på banken imorogn och träffa någon

• *Smurfen*

Jo, vad jag kort å gott kan säga att han ser efter sitt egethus. Finns inga honder från bankens sida.

Stå på dig...

Träffa ngn på banken imorgon.

Bamsekramar

• *Smurfen*

Kickit

Om person nr 1 har hög inkomst (vilket tyvärr oftas är män) och kalkylen går ihop med hans lön så finns det absolut inget hinder från bankens sida att person nr 2 står med fastän hon/han är arbetslös.

A och O i banken är KALKYLEN, dvs betalningsförmågan, kommer kunderna kunna betala tillbaka lånen till banken. Man kan även göra tredjemanspantsättning dvs. att någon annan äger bostadsrätten men någon annan står på lånen, vilket även det är möjligt.

Så Från Bankens sida är det ABSOLUT inget hinder.

Håller med (kommer eg ihåg nicket) angående att hans jurist ser det från hans sida.

Hör av dig om du behöver fler tips.

Kramar

• *Smurfen*

Carisma!

Hoppas att det har gått bra för dig...

Kramar

• *Smurfen*

Carisma!

Hur har det gått för dig...

Hoppas att allt har ordnat sig... vi finns här för att stötta dig!

Kramar

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!