• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • jocelyn

Håller med det övriga sagt; skaffa en rådgivare från banken. Killen vill ju uppenbarligen att du ska vara med och betala kalaset men inte ha någon säkerhet. Det är elakt gjort av honom. Att vilja skydda insatsen är en sak, det vet jag många som gör men att kräva av dig pengar för ett lån som inte är ditt...det är grymt fel.

Hoppas det ordnar sig för dig. Och lita på din magkänsla; känns det fel så är det fel.

*kram*

• Nean82

Att stå på lånet och stå på kontraktet är inte samma sak, därför kan banken inte kräva att han står ensam på kontraktet.

Kanske är det så att du inte kan stå med på lånet, men du kan ändå stå med på ägarkontraktet. Sedan kan ni skriva ett kontrakt mellan er två om lånet, så att inte han står ensam med lånet om ni flyttar isär.
    Det är så jag och min sambo ska göra,(som jag skrivit ovan).

• anne på grönkulla

Kan bara tillägga hur vi gjorde när vi köpte bostadsrätt för drygt 2 år sen innan vi gift oss. Då var jag tvungen att stå som huvudlåntagare (men de är skrivna 50/50 på oss och så betalar vi också från dag 1) då min man inte hade fast jobb, medan jag hade det. Däremot kunde han få loss mer pengar till kontantinsatsen och betalade hela den. Vi står som lika ägare till lägenheten och lånet, däremot skrev vi ett separat bevittnat papper att han hade rätt till en större del i en eventuell vinst (uträknat på hur mycket större procent kontanter han la in) OM vi sålde våningen utan att lägga pengarna i ett nytt gemensamt boende (dvs om vi sålde för att vi separerade). Vi skrev också ett testamente på att vi skulle ärva lägenheten av varandra.

Detta tyckte vi gemensamt var en rimlig uppgörelse. Nu sen vi gift oss har vi konstaterat att bägge de där papprena nog förlorat sin betydelse, dock.

• Swing

Skummade igenom tråden. Utan att ta hänsyn till allt juridiskt osv så ringer mina varningsklockor här. Om jag vore du skulle jag nog överväga (om det fortfarande är ett möjligt alternativ) att inte flytta med, utan reda ut detta först och avvakta en tid.

• Miafina

Nean82 - Absolut att man skall skriva kontrakt, eller vad som känns bäst för båda parterna...ang trygghet =)

Det är ju sällan man inte tror att man kan lita på sin partner (och nej jag anser inte att det är motsägelsefullt)

Jag har erbjudit min sambo att skriva avtal om han har önskat, men han ser ingen vits med det/vill inte så det känns liksom inte riktigt som min sak att "tvinga honom" oavsett om jag hade tyckt att det var okey eller inte.. Måste vara hans val.. Men vi har ju inga lån, så det gör ju den skillnaden iaf.

Jag ser väldigt mkt till min egen person nu iom att jag tycker att min och TS "situationer" är väldigt likvärdiga förutom på små punkter...

Hmm testamente... Vi har diskuterat det ngn gång, men aldrig mer än så... Av någon anledning så har jag nog antagit att eftersom våra familjer tycker om oss och vet att vi skall gifta oss nästa år, att ingen skulle bråka, utan anse att det är "vårt" oavsett vad som står på ägarpapper.... Men kan vara värt att tänka på ytterligare kanske....

Javisst är det jättesynd att det ofta blir så att kvinnor betalar "maten" och karlarna "bilen"..... Slår surt i efterhand om den situationen inträffar....

Förlåt TS om det rann iväg lite, men är ju viktiga/intressanta aspekter som uppkommit under trådens gång

• Butterscotch

Jag orkade inte läsa hela tråden men... kan ni inte bara skriva ett avtal som säger att han har rätt till sin egen insats vid en eventuell framtida försäljning men att ni tillsammans ska dela på vinsten? Det låter ju orimligt att du ska betala halva boendet och inte få rätt till värdeökningen.

• Carisma

Butterscotch:

Det du föreslår är exakt det vi hade bestämt att göra innan han... hm... tog andra beslut bakom ryggen på mig... *morr*

Jag ska under morgondagen ta kontakt med bankman som jag blev tipsad om här i tråden... får se vad de har för tips att komma med så jag återkommer om det!

//Carisma

•  Miss Cee

Har inte läst hela tråden så jag svarar bara på TS..

Om han säger så är han antingen
    1. Korkad¨
    2. Beräknande
    3. Råkat ut för oseriösa och korkade advokater och bankmän

det är självklart att du ska stå med på papperet!!! Det spelar ingen roll vad du har för inkomst, läget blir ju absolut inte sämre för er för att du står med.
    Du måste stå med på både köpekontraktet och lånet!!

Sen ska ni givetvis skriva ett extra papper hos advokat om att de pengar han satsade ska han ha tillbaka om ni säljer och att ni därefter delar på resterande vinst/förlust.

Du kan inte låta honom sköta dina affärer åt dig på avstånd!!

• Nean82

Miafina: Nä precis. I vårat fall så är det mest jag som vill skriva kontrakt. Vill ha kontroll på allt och det ska inte finnas något som kan skada vår relation i framtiden. Först tyckte han det var onödigt, men sedan förstod han vad jag menade.

• Petite73

Vet att det redan för 5 år sedan var svårt att hitta en hyresrätt i Mölndal, och ännu svårare att hitta något i Göteborg. Flyttar du in i hans bostadsrätt (vilket det ju blir om han får som han vill) och lämnar din hyresrätt så kan du hamna i en jobbig sitution om något går fel.

Visst är det rimligt att han äger en större andel av lägenheten om han betalat en större del, men ska han äga allt så borde du bara betala en del av avgiften. Samtidigt var det ju inte det ni kommit överens om innan.

Om ni avtalar bort sambolagen ska du nog också akta dig också för att gå in i en typisk "kvinnofälla" där du betalar löpande utgifter (mat och dyl.) och han köper prylar i sitt namn...

Inget fel med delvis separat ekonomi och att man skyddar sina egna pengar, men det får givetvis inte heller gå ut över den andra personens trygghet och möjlighet att gå vidare vid en eventuell separation!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!