• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • CareBear

Pickolina

Ärligt talat. Om du inte kan ta NÅN lögn oavsett strl och anledning i ett förhållande utan att bryta upp så kommer du nog leva ett långt ensamt liv är jag rädd för.

Som jag skrev innan.Lögner är inte ok men att bryta upp oavsett vad lögnen handlar om är ju löjligt. Jag skulle förresten aldrig stanna vid en otrohet men förstår samtidigt dem som väljer att gå vidare om kärleken är stark.

mimikry

Ekonomisk katastrof?? Du menar att hon skulle vara med och betala deras boende men inte skörda frukten vid en ev försäljning med hög vinst? Även om det hade varit tråkigt för henne kan jag knappast se det som en "katastrof". I så fall kan man väl säga att alla som betalar höga hyror och inte har insatslgh också hamnat i en "ekonomisk" katastrof......

• pickolina

CareBear

Jag tror att du missförstod mig...
    Jag tycker att det är stooor skillnad på smölögner och vad denna man gjort, som jag tycker är ett rent svek och inte bara en liten "fånig" lögn.
    Om en man svek mig på det sättet så skulle jag definitivt överväga att bryta upp, beroende på vad mina egna känslor var och framförallt hur han skulle agera efteråt, för att ställa det till rätta igen.
    En liten lögn är en sak men en stor lögn eller många små lögner som sker konstant, ja då skulle jag överväga att bryta för en man som jag inte kan lita på finns det ingen bra framtid med.

Å faktum är att jag hellre lever ensam än i ett dåligt förhållande..!

• mimikry

Jag kallar det ekonomisk katastrof när du lagt en massa pengar på div saker som amortering, ränta, gardiner, köksbord, sängkläder, tv m.m saker man köper tillsammans under ett förhållande och sedan flyger ut med huvudet före utan ett öre trots allt du lagt ner på lägenheten, för att du skrivit bort sambolagen...
    Det är himla dyrt att börja om från början.

Skulle du verkligen bygga vidare på någon som vill ha den rättigheten mot dig i ert förhållande? Låter inte så trevligt enligt mig...

• pickolina

CareBear

Jag har för övrigt aldrig någonsin påstått att jag skulle bryta upp oavsett vad lögnen handlade om!

Men att vara med en man som konstant ljög om allt mellan himmel och jord eller en man som svek ordentligt, nej tack! Jag är hellre ensam! Jag trivs bra ensam!

Att vara med någon som ljög om något litet någon enstaka gång, ja det är väl en helt annan sak men jag tror att de flesta inser att det inte alls är vad jag menar eller pratar om?!!

• mimikry

pickolina
    Det är bara att ge upp... vissa verkar vara här för att tjafsa...

• CareBear

Pickolina

Du förtydligade dig bra med det det du skrev INNAN det inlägget med alla utropstecken.....(skriker du?)

mimikry

Hmm jag är säker på att jag varit här längre än dig och har skrivit i tonvis av trådar under olika namn. Att du förutsätter att jag är här för att "tjafsa" bekräftar ju bara att man inte får ha en avvikande åsikt här. Helst ska alla tycka likadant och hålla med varandra oavsett vad det gäller.
    Och NEJ jag tycker inte det låter som en "ekonomisk katastrof" att betala räntor och lån och gå miste om vinsten vid försäljningen även om jag så klart fattar varför hon inte går med på det. Ang gardiner, möbler osv som man köper tillsammans så har man rätt till hälften av de sakerna oavsett vem som äger lgh......

• l i s a

CareBear, rätten till hälften av bohaget täcks väl också av sambolagen? Ingen sambolag = ingen "rätt" till något. Eller?

• pickolina

CareBear

Skratt.. Nej jag skriker absolut inte. Tänkte inte ens på alla utropstecken.. Blir mycket slarv när jag sitter och skriver så här "avslappnat"... :)

• bröllops häxan

CareBear : :D:D:D Men seriöst *ASG*
    riktigt underhållande..S*

Och bara för att man tycker olika behöver man ju inte vara otrevlig, eller? Snacka om ovidkommande komentarer. Vad ska det vara bra för. Att folk skriker (skriver med stora bokstäver) och att vissa varit längre här inne änn andra...tssssssss. Kom igen, hör det till samtalsämnet att göra? Skulle inte tro det killen.

I övrigt är det en intresant diskution. :) om man kan hålla sig till den och inte börja klanka ner på andras sätt att skriva. :D
    Alla har olika åsikter och det flesta här respekterar väll det. Till skilnad från dig själv som för övrigt verkar väääääldigt upphetsad på din sida av skärmen *L*

• Lovelina

Carisma hur har det gått för dig?

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!