• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • *Smurfen*

Carisma!

Hoppas att det har gått bra för dig...

Kramar

• CareBear

Antagligen var ju inte er kärlek så stark från början om den tar slut pga av en sån här "bagatell".

Förstår väl att du tyckte han gjorde fel från början men att behöva avsluta förhållandet pga av det tycker i alla fall jag är drastiskt.

Förstår även honom till viss del som ju skulle peta in pengar från sin lgh försäljning i ert boende. En bättre lösning hade kanske varit att han ägde en procentuellt sätt större del av lgh som motsvarar det han skulle lägga in kontant?

Ni behöver inte bli upprörda nu flickor över att det kan finnas de som har andra åsikter. Sen kan det väl vara kul att få en mans åsikt eftersom 9/10 här här är tjejer som håller med varandra oavsett vad det gäller.......

• bröllops häxan

Men hon avslutar vll inte förhållandet pga att han vill äga lägenheten (hoppas jag) utan för att han ljög. Och då spelar det ju ingen roll vad sin partner ljuger om, lägenhet, pengar, otrohet. Sak i samma, förtroendet är ju kantstöt.

• pickolina

CareBear

Visst har du rätt till din åsikt men jag undrar om du verkligen läst tråden ordentligt?

Hon har redan erbjudit att skriva kontrakt för att säkra hans pengar som han lägger in i den nya bostaden.

Han har dessutom, förutom att han gått bakom ryggen + ljugit, krävt att han ska stå ensam på både lägenhetskontrakt + lån, han kräver även att hon ska betala halva lånet dvs ränta + amortering MEN sambolagen ska skrivas bort så hon inte har rätt till ett enda öre vid separation.

Ärligt, om hon inte ska ha rätt till något så ska hon f*animej inte betala på lånet heller! Någon måtta får det faktiskt vara.. Han vill ju ha kakan och äta den oxå!

För övrigt tycker jag att sättet han betett sig på är lika illa som om han varit otrogen. Inte pga vad han vill göra, utan pga sättet han gjort det på.

• pickolina

CareBear

Saken hade ju dessutom varit en helt annan om han varit ärlig mot henne. Han sa ju en sak till henne och gick bakom ryggen på henne och gjorde en helt annan sak, som han erkänner 45min innan papperna ska skrivas...

:(

Om han visar upp en sådan här sida, som hon aldrig trott han hade..vad har han då för andra sidor? Han är ju inte den hon trodde han var.

Klart de kan reda ut det, om de vill.. Och det kanske de kommer göra, vem vet. Men jag förstår mer än väl om hon inte vill göra det... Han är ju inte den hon älskar/älskat.

• l i s a

CareBear, hmm... Jag tycker det är ganska tur att 9/10 är överens om att det inte är ok att skriva bort sambolagen och att kräva betalning för lån på en lägenhet utan rätt till del av ev. vinst, att det är märkligt att en partner ändrar villkor och förutsättningar 40 minuter innan kontraktsskrivning, att blanda in advokat före ett samtal med sin partner och att vägra försöka mötas...

• CareBear

ha ha ha

Ok jag ekänner. Jag skumme igenom det mesta men missade väl ett par viktiga saker....sorry.

Klart att han ska betala alla lån och amorteringa själv om han ska stå själv som ägare. Inget snack om saken. Sen såg jag inte att trådstartaren erbjudit säg att skriva nåt kontrakt om de kontantpengar som han skulle lägga in.
    Det var riktigt dåligt och jag förstår att hon blev arg/besviken.

Jag skulle kanske inte gå så långt att det är det samma som att vara otrogen.
    Och herre gud vad alla här msåte vara ärliga som ALDRIG nånsin dragit en lögn för er partner. Kan ju säga att min fru har ljugit för mig om saker som gjort mig både förbannad och besviken men inte har jag ens tänkt tanken på att skilja mig. Om man tycker det är helt ok att lämna nån pga av en lögn så kanske man inte borde gifta sig alls......Och NEJ med det är det INTE sagt att det är OK att ljuga för det är det inte.

• mimikry

Det är rätt stor skillnad på lögner och lögner... i den här situationen ville han lura in henne i en grej som i värsta fall kunnat sluta i en personlig ekonimsk katastrof för henne...
    Jag tror att det är rätt många som skulle sticka från en partner som redan i "kärlekens hetta" bryr sig så lite om sin partner och så mycket om sig själv... jag menar, vad finns det att bygga vidare på? Om man inte ens respekterar varandra från start...

• pickolina

CareBear

De är ju inte gifta heller! ;)

Ett svek är ju ett svek. Det är ju upp till var och en att ta ställning till vad det innebär osv.. Jag vet många som levt vidare med varandra efter en otrohet men jag vet oxå flera som brutit. Det betyder inte att de som bröt älskade varandra mindre.

Det är klart att det inte går att säga att det är detsamma som en otrohet, eftersom det inte är det men det är ett lika stort svek mot tilliten tycker jag. En liten lögn är en sak men det var inte bara en liten lögn.

Saken blir ju inte direkt bättre av att han inte vågar erkänna hur han känner utan att han går bakom ryggen på sin sambo och sedan skyller det på sin advokat och sin bankman, istället för att vara en man, vara ärlig och ta konflikten.

Å visst kan de arbeta sig igenom detta.. Det vi ju faktiskt inte att de inte kommer göra, för hon har skrivit att hon inte riktigt vet vad hon känner eller vill. Det vi alla "apllåderat" är ju hennes inställning. Att hon vägrat ta hans "skit" och sagt ifrån. Vad som händer sedan är ju upp till dem båda men jag hoppas och tror att hon kommer kräva ganska mycket av honom om de fortsätter tillsammans. Med all rätt!

• pickolina

CareBear

Vi är alla olika.. För mig är tillit det absolut viktigaste och utan tillit finns inget att bygga vidare på.. Jag skulle aldrig vilja leva med en man som ljög för mig. Om du vill leva med en partner som ljuger så är det ditt val.

Sedan är det stooor skillnad på smålögner och på detta svek som denna man begått. Huah...

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!