• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • anne på grönkulla

Carisma, vad skönt att du tar ansvar för din egen ekonomi och inte lägger beslutet helt i hans händer! Jag hoppas verkligen att du inte ska behöva göra allvar av ditt hot (men som du bara ska avge om du är beredd till det) utan att ni kan enas om nåt som är bra för er båda!

Massa kramar till dig - vilken beundransvärt tuff tjej du verkar vara!

• Roslagsbrud

Carisma: duktig tjej! Jag hoppas verkligen att din kille kan hantera att du är en tuff, medveten och smart kvinna som inte låter sig behandlas på det viset. Vore verkligen för bedrövligt om det visade sig att han medvetet försökt föra dig bakom ljuset. Oavsett utgången av denna historia så kan du känna dig nöjd över att du gjorde precis allting rätt.

• MrsNyberg2B

Jag tycker inte att du är för hård. Du är precis så hård som du ska vara. Det är ju viktigt för att han inte ska tänka att han kan göra som han vill, bra jobbat tycker jag!

• Swing

Bra gjort, Carisma!! Enligt min erfarenhet uppskattar (de flesta) killar innerst inne tjejer som är smarta, vet sitt värde och inte låter sig behandlas hur som helst. Gör dom INTE det, är det fara å färde inför framtiden....

• Carisma

Min sambo - ännu i Frankrike - känner nog att snaran börjar dras åt, nu skickar han sms i stilen med:

'Du lyckas såra mig ordentligt. Jag vet inte om du gör det med avsikt. Älskar du mig inte längre?'

Så LÅÅGT och lumpet att börja spela martyr då han börjar inse att jag inte kommer att 'ge mig'!

Citerade sms:et skickade jag tillbaka utan att ändra ett ord i texten!

Hela den här historien har gjort att hela affären känns solkig, ett gemensamt bostadsköp som skulle symbolisera att det var JAG och HAN tillsammans.

Har även talat med en advokat under dagen som har familjerätt som specialité.

Han sa rent ut att sambon och hans advokaten försöker blåsa mig! Trodde inte en sekund på att banken sagt nej till att jag skulle stå som medlåntagare utan att ens göra en UC på mig.
    Kul att höra... :-/

Frågan är ifall vi kan gå vidare och bygga på relationen även om vi kan lösa det här?! Jag erkänner att jag inte litar på honom fullt så mkt som jag gjorde innan... nu inser jag att jag kan få en kniv i ryggen närsom... så ledsamt.

Tack för att ni orkar läsa och bry er om mitt lilla bekymmer! Det är så skönt att kunna lufta problemet med andra än bank och advokat!

Kram! på er och tack för ert stöttande!

//Carisma

• MysEtt

Tycker det är starkt av Dig att stå upp för Dig själv - det måste man göra för annars förlorar man sig på vägen. Förstår att det känns svårt inför framtiden - hoppas det löser sig Och du kommer alltid komma ihåg att Du stod upp för Din rätt.

Skickar lite kramar till Dig

• utvandraren

Jag har läst hela tråden och tycker du har gjort helt rätt!! Om det nu skulle vara så att saker och ting inte går att lösa mellan er så kanske det var tur i oturen att det hände på detta stadium. Har han inte helt rent mjöl i påsen var det nog lika bra att du såg det med en gång! Hoppas det ordnar sig, men "det som inte dödar en, gör en starkare.." Jag tror hursom helst du har lärt dig en massa nyttigt, som vi alla kan ta lärdom av. Stå på dig!

• anne på grönkulla

Gud så lumpet. Tyvärr stilenligt när han tidigare inte stått upp för sin vilja utan gömt sig bakom jurister o bankmän...

Stå på dig!

*kramar om*

•  Miss Cee

Tja det här var ju bara en fingervisning på hur han hade behandlat dig om det varit dags att skilja på sig...

Kan han gör såhär mot någon han älskar och ska flytta ihop med, så kan man ju bara gissa hur hanhade uppträtt mot någon han ville lämna... Hans beteende idag visar ju bara hur mycket du behöver de där papperen och sambolagen!!!

• soffan80

usch fyy så ruttet.. har läst igenom tråden, sen pricken över i:et så försöker han att spela på dina känslor att HAN är sårad och att du inte lita på honom.. nä jag hade inte flyttat dit föränn bägge stå på kontraktet. Hade jag varit du hade jag gjort slut för som sagt va han försöker verkligen blåsa dig! gör man så mot den man älskar?
    bamsekramar till dig och hoppas det löser sig!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!