• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • sweet saint

hmmm. detta låter inte trygg för din del.. Går du med på att inte få ett öre..? vad händer om ni 1000 barn och du ska ha vårdnaden??? det kostar....

"anar ugglor i mossen"

• Carisma

Miafina:

Vi var tidigare överens om att:

-Vi båda två skulle stå som låntagare
    -Att vi skulle skriva ett avtal där hans kontantinsats var skyddad vid eventuell separation/försäljning

Nu vill han:

-Han ska stå som ensam ägare
    -Vi ska skriva bort sambolagen
    -Jag ska betala halva månadskostnaden för räntor och amorterningar.

Rättvist?

• Carisma

*Smurfen*

Jag bor i Göteborg.

Jag har FSB och sambon har SEB och det är där lånet är gjort....

Vore snällt om jag fick tips på någon att tala med, har försökt få kontakt med den som har hand om ärendet på SEB men den människan är på långsemester...

//Carisma

• anne på grönkulla

Carisma,
    eftersom du kan visa svart på vitt att han gått ifrån er överenskommelse så kan ju du också göra det, eller hur!

Jag har inget färdigt svar på hur du ska göra, men du kan inte bara låta honom bestämma, det bäddar inte för en ömsesidigt respektfull relation, tyvärr. Eller för en bibehållen självrespekt för din del.

• sweet saint

håller med smurfen.. tar han lånet under dessa villkor ska du inte hjälpa honom att betala hans lån heller....
    Du måste ha lite fördelar när ni skriver på!!! Tex att om ni separerar och han står på huset så behöver du inte hjälpa till m pengar vare sig det är räkningar eller med lånet.. möblerna ska ni dela redan nu så du inte står tomhänt i en ny lägenhet och han har ett hus som ni delar betalningen på, möbler som är inköpta ihop som han tar.. bil.. rättvist ska var rättvist. han kör verkligen över dig!

*varningslampor*

• *Smurfen*

Okej, jag har arbetat i Göteborg

Örgryte kontoret: Claes Milde (arbetar som chef idag)

Kontakat honom, han är superbra

Kontoret på Torpagatan D. Peterson (Hon är oxså super)

Vilket kontor är dig närmast?

• Carisma

Anne på Grönkulla:

Nej jag har tydligt satt foten i backen och ändå tydligare klargjort att jag inte accepterar det här...

Tiden går och varken jag eller han ändrar ståndpunkt... 3 veckor kvar till flytt.

Han tror nog fortfarande att jag ska 'ge med mig' och acceptera hans lösning.

Advokaten som sköter detta är en god vän till min sambo och hans familj, min sambo säger att han ändock först och främst är advokat och att han tänker på både mitt och sambons bästa - men ärligt talat förstår jag inte på vilket sätt detta gagnar mig.

Jag känner i varje fiber av kroppen att jag inte under några villkor kan gå med på det här, jag skulle hela tiden ha det här gnagande.

Jag har inte talat med någon i min bekantskapskrets om detta då jag är rädd att de ska ta mitt parti och kanske vända sig emot min sambo.

Kanska jag överreagerar - men faktum är att min känsla inte går att ändra på! Då magen skriker 'Nej!' då bör man lyssna.

//Carisma

• MysEtt

jag hade inte varit glad om det hade hänt mig eftersom detat inte var något som ni kommit överens om Han har helt gått bakom ryggen på dig. Från början var det tänkt att ni skulle gå in med lika mycket pengar i bostadsrätten?
    Jag kan ha förståelse över att han vill skydda det han gick i med i lägenheten men inte att Ni inte pratat om detta innan och varit överens

*kram på dig*

• Carisma

*Smurfen*

Vad du är snäll! *tack-kram*

Just nu bor vi i Mölndal men tanken var att vi skulle flytta in till centrala stan. :-/

Jag ska försöka nå dina tips via telefon under morgondagen! Känner verkligen att jag behöver hjälp med detta...

Jag rapporterar hur det går!

//Carisma

• *Smurfen*

Hej!

Skall hem nu för dagen men får du inte tag i dem så återkom så skall du får namn på andra bra och kunnig personer (framförallt trevliga) viktigt i sådana sammanhang

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!