• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • Kickit

Banken kan väl ändå inget säga alls om dig förrän de har säkra uppgifter? De måste ta en kreditupplysning på dig för att se om du är värdig som medlånetagare.

Ge dig inte. Ni ska stå bägge två på lägenheten, annars kan ju han slänga ut dig om det blir kärvt. Är det inte precis vad det verkar som?

• paprika

Hej!!..
    Snälla prata inte med din sambo utan direkt med mäklaren o den banken som mälaren har som sin kontakt om Varför.. Har aldrig hört att man känar för lite för att stå med på ett gemensamt kontrakt. Tror din sambo sagt att han vill stå själv för att du inte ska kunna kräva ngt om ni inte kan bo ihop. Du ut o han kvar..Hårda ord men raka. Vill bara dig väl.Kram /P....Själv husägare.

• *Smurfen*

Kickit

Om person nr 1 har hög inkomst (vilket tyvärr oftas är män) och kalkylen går ihop med hans lön så finns det absolut inget hinder från bankens sida att person nr 2 står med fastän hon/han är arbetslös.

A och O i banken är KALKYLEN, dvs betalningsförmågan, kommer kunderna kunna betala tillbaka lånen till banken. Man kan även göra tredjemanspantsättning dvs. att någon annan äger bostadsrätten men någon annan står på lånen, vilket även det är möjligt.

Så Från Bankens sida är det ABSOLUT inget hinder.

Håller med (kommer eg ihåg nicket) angående att hans jurist ser det från hans sida.

Hör av dig om du behöver fler tips.

Kramar

• anne på grönkulla

Ja, det riktigt märkliga i detta är ju, tycker jag, hur sambon tycks gömma sig bakom jurister och bankmän för att själv få fördelar. Om han kunde stå för att det var hans egen vilja så skulle det åtminstone vara ärligare och gå att diskutera...

• paprika

...Det ska stå.....Efter ordet banken
    som mäklaren har sin kontakt med och varför! ja du ser i första meningen...:)...

• Mimsan75

Usch vilken tråkig sits du har hamnat i Carisma,

Stå på dig, och jag hoppas att det löser sig för dig.

Kram

• *Minna*

Jag låter säkert jättebrysk, men är du säker på att detta är samma man som du älskaDE?

I ett jämställt förhållande går man inte tillväga på detta vis. Om du nu går med på detta (eller krånglar till det så att du i alla fall kommer med på bostadsrättspappren) vad blir då nästa steg från hans sida?
    Har man mage att dra sin älsklig vid näsan vid ett bostadsköp, så är man dessvärre kapabel att sätta krokben även vid andra tillfällen.

Jag har exempel på nära håll där fårhållandet (senare äktenskapet) gick från hyfsat jämställt och "allt-är-vårt-gemensamt"-tänk till att bli helt upp delat med kvinnan som den stora förloraren (förstås). Tro mig, det är ingen situation du vill hamna i.

Jag låter kall och elak, utan hänsyn till den kärlek du hyser för mannen - men snälla, för din egen skull, tänk dig för innan du bygger vidare på ett förhållande som redan visat sina svagare och svarta delar.

• abnocto

Har inte orkat läsa alla inlägg men kan förklara hur vi gjort.
    Jag som har mer pengar än min karl äger lägenheten medans han får betala lite mer varje månad för månadskostnaden (då jag har lån). Jag betalar för alla renoveringar och får därmed ta vinst/förlust själv vid ev. försäljning.
    Han är nöjd då hans månadskostnad blir betydligt billigare än om vi haft vanlig hyres. Hur vi gör vid ev separation har vi inte diskuterat så vi får hoppas det aldrig inträffar.

• Carisma

Nu har jag talat med banken!

Försökte nå namnen jag fick tips på men de hade semester eller var upptagna på annat sätt.

Näväl. Talade länge och väl med en karl som tyckte det här var uppåt väggarna. Han sa att han aldrig hört talas om ett liknande fall, ska man köpa något ihop så ska man naturligtvis stå för lån och kontrakt IHOP!

Att desto fler som står för lånen desto bättre.

Gav tips på olika lösningar:

1) att vi äger olika stora andelar av lånet

2) att jag tar ett eget lån och lånar samma belopp som han lagt i kontantinsats

3) att vi gör såsom vi hade bestämt ifrån början: lånar ihop och skriver en revers sins emellan där hans kontantinsats är skyddad.

Nåväl, han sa att vi bör gå till en jurist TILLSAMMANS - sätta oss ner, komma överens och skriva ner allt på papper så att vi båda blev nöjda.

Sambon (?) är i Frankrike på jobb så nu ringde jag till honom och sa att antingen

1) går vi till jurist och försöker klara ut det här eller

2) är det slut mellan oss.

Hård?

Jaa, och jävligt f-bannad på sambons lumpna tillvägagångssätt.

//Carisma

• sweet saint

det kan man förstå!!!!
    Och det är väldigt synd att en dröm ska få hinder pga att en av er bara vill rädda sig själv. Att försöka luras på detta sätt är inte särskilt talande för framtiden Vi får hoppas att han fattar vad det handlar om! Det är ju en förtroende fråga också.
    Hoppas ni ordnar upp det och att du fortsätter stå på dig!

bra gjort och jag hoppas att han tar rätt beslut!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!