Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
Carisma: Att din sambos advokat skulle ta hänsyn även till dig är bull shit - så jobbar inte advokater. Din sambo är kund hos honom, och det är därför hans intressen som tillvaratas, inte dina.
Din sambos vilja att själv äga lägenheten och avtala bort sambolagen, innebär att du står helt oskyddad vid en ev. separation/försäljning. Lägenheten tillhör din sambo, punkt slut. Även om du bott där tillsammans med honom i 10 år, varit indirekt med på att betala räntor och amorteringar, så får du ingen del av lägenhetens värde, inte heller av värdeökningen.
För att det ska bli riktigt rättvist, så måste även du står som ägare, och även stå för hälften av lånen. Att din sambo står för insatsen som han ska ha tillbaka, kan ni ju skriva ett avtal om. Allt detta bör en autoriserad mäklare (den som sålde lägenheten kanske) känna till.
Du kan även själv läsa om sambolagen på:
www.sweden.gov.se/sb/d/177/a/572
Det är inte första gången jag säger detta men det tål att upprepas: Kvinnor måste bli mycket duktigare på att engagera sig i sin privatekonomi. Det handlar inte om att misstro någon annan, utan om att ta ansvar för sitt eget liv.
Lycka till!